Annons:
Etiketthälsa
Läst 4731 ggr
fiskenihavet
7/3/17, 10:32 PM

Sömn- matmönster

Detta är väl delvis OT, men oavsett… Är det biologiskt förankrat detta med a- och b människor? Dvs dag- och kvällsmänniskor. Eller har kvällsmänniskorna bara vänt på dygnet​ via ren vana? Utifrån evolutionen borde människan ju vara anpassad till att vara vaken ila dagen, ift solljus och jakt. Då är kroppen som mest aktiv och med mest energi. Denna energin går så ner om kvällen. På natten skall man sova. Man har ju ofta hört att man skall äta på dagen, och att kroppen inte processar maten bra om kvällen, att det att äta sent på dygnet bla kan öka diabetesrisken, och att man inte borde äta efter 1800. Men OM det är biologiskt förankrat att det faktiskt finns kvällsmänniskor (de som vittnar om mer energi och vakenhet om kvällen), borde det inte vara omvända kostråd (läs tid för att äta och vila) för dem? Dvs att det inte är sunt att anamma dygnet som passar dagmänniskor? Borde inte kvällsmänniskor äta på kvällen när deras kroppar är som mest vakna, och inte om dagen när kroppen går in i vilemodus? Nån som vet?

Annons:
LenaK63
7/3/17, 11:38 PM
#1

Vet inte men det kan kanske vara så att en del människor hellre är vakna påkvällen. Min bästa väninna sedan nu 63 år (vi träffades när vi var tio) är definitivt en kvällsmänniska. När hon är på besök så somnar jag framför TVn och hon väcker mig med "Sover du?" Jag somnar ofta framför TVn. Jag vaknar oftast tidigt och kan inte somna om. Hon sover säkert 1 till 2 timmar längre. 

Nu är det så att vi är inne i LCHF-svängen och det med 16/8 passar rätt bra. Jag vill gärna äta ca 11 - 12.30 men naturligtvis en fettkaffe vid ca 8.30 innan stavpromenaden.

Min väninna kan ta sitt fettkaffe och gå en hel dag tills framåt 16.30 eller ännu senare innan hon är hungrig.

Detta är bara litet funderingar kring hur olika man kan vara.

LaRose
7/3/17, 11:49 PM
#2

Jag är extrem kvällsmänniska! Och din undran Fiskenihavet, har jag haft hela mitt liv.  Men jag har aldrig träffat någon, som kan svara vetenskapligt. Därför har jag alltid känt mig "fel" i detta avseende och "försökt" vrida min dygnsrytm "rätt" utan att någonsin lyckas, så att jag mår bra av det. Det är väl det också, att även  jag rent intellektuellt tror, att det rätta är att vara vaken och verksam och äta när det är ljust och sova när det är mörkt. Jag vet inte varför jag har så svårt för det och varför denna till synes normala rytm får mig att må dåligt. En mycket svag teori jag har är, att om man är född på kvällen, så vill kropp och själ vara aktiva på kvällen. Jag vet, det är en helt egen teori. Den enda jag har.

fiskenihavet
7/4/17, 12:00 AM
#3

Vi vet rent vetenskapligt att biodygnet är förankrat i generna. Det är blivit utfört forskning på detta. Man har sett att några har ett 25 h dygn och andra kan ha ett 23 h dygn, feks. Jag tänker att det absolut finns dag- och kvällsmänniskor, och att det är viktigt hälsomässigt att hålla 'sin' dyngsrytm. Problemet är om det skulle vara skadligt för en kvällsmänniska att konsumera mat sent. 'Ändras' de processerna runt mat och matsmältning motsvarande tidsmässigt från dag (som hos dagmänniskor) till kväll? Hmmmmm…

LenaK63
7/4/17, 12:04 AM
#4

LaRose  Intressant tanke att om man är född på kvällen, så vill kropp och själ var aktiva på kvällen. Min mamma sa att jag föddes kl. 4 på morgonen. Ska fråga min vänninna om hon vet när hon är född. 

I alla fall så när jag missat ett antal intressanta program på TVn så är jag rätt fit för att agera här på Kiffen.😃

LaRose
7/4/17, 1:20 AM
#5

Ja, frågan är om det är medicinskt farligt att vara kvällsmänniska/äta största målet sent? Har aldrig sett något skrivet om det, men det finns ju många länder där man äter middag sent på kvällen. Har dom särskilda besvär av det?

Kajak11
7/4/17, 6:46 AM
#6

Intressant fråga. Följar med. Har inget teoretiskt beläg.

Annons:
Effie
7/4/17, 9:16 AM
#7

Hm. Jag är född vid åtta på morgonen (iofs kejsarsnitt, pga fyra veckor over tiden; släkten skämtar om att även då var jag senfärdig av mig). Alltid kvällsmänniska men inte extrem. Har fått höra att man vänjer sig, om man går upp tidigt, om man äter frukost…nej. Jag har tryckt I mig frukost och mått dåligt av det I alla år, tills jag på lchf fick veta att frukost inte var obligatoriskt. Äter numera frukost vid elva (är på jobbet vid sju) och dricker bara te/svart kaffe innan dess. Middag äter jag vid 17-18; kan äta lite kvällsmat vid 21-22 om jag är hungrig efter en dans, för jag vill inte lägga mig hungrig.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Scorpio97
7/4/17, 10:49 AM
#8

Jag är kvälls- och nattmänniska, jag vänder alltid lite på dygnet så fort jag har möjlighet till det. Stora skoluppgifter och liknande gör jag helst på natten för då har jag mest energi, fantasi och får bäst resultat. Jag tror inte det handlar om vana utan jag är helt enkelt så. Jag tycker fortfarande det är hemskt att kliva upp tidigt fast jag gjort det i flera år, och äter jag frukost blir jag mer och mer illamående för varje morgon tills jag ger upp. 
Äter oftast en eller två gånger per dag och vill gärna äta runt 18-22 på kvällen. Ibland senare. Speciellt på sommaren eftersom värmen då gör att jag inte kan äta på dagen, på vintern kan jag äta tidigare om jag behöver. Min mamma får ordentliga mardrömmar och sover kasst om hon äter så sent, men hon kan ju inte heller äta så sällan som mig (hon äter ej LCHF). Jag märker inte av något negativt för min del att äta sent, men det är bekvämt (slipper tänka på mat på dagen när jag kanske inte är hemma) och jag trivs med det.

Även om det innebär en något förhöjd sjukdomsrisk så skulle jag nog fortsätta leva och äta som jag gör, jag tycker det är värt det. Men det vore absolut intressant med forskning om det :)


//Jessie

LaRose
7/4/17, 4:23 PM
#9

Skorpio97; Härligt att höra att någon är ungefär som jag. Min kropp blir gladast om den får sin middag vid 20-tiden, men det händer också att det blir vid 22. Jag äter också bara två gånger om dagen. Mina ägg och kaffe brukar bli vid 13-tiden. Att äta mat tidigare än kl 20 går bara inte. Det är inte gott, hur god maten än är. Å andra sidan har jag haft stora sömnsvårigheter i stort sett hela livet. Huruvida detta har med min rytm att göra, är svårt att veta. Jag kan inte ens tvinga mig till att undersöka det hela någon längre tid.

hemul
7/14/17, 2:06 AM
#10

Det är väl lämpligt att äta när man är vaken. Förstår inte hur man skulle kunna göra annorlunda.

LaRose
7/14/17, 3:16 PM
#11

Det ginge nog att ordna med tidsinställd slangmatning eller nåt Hemul, tror du inte det? Men jag är inte säker på att någon i den här tråden skulle vara intresserad.

Zepp
7/14/17, 4:56 PM
#12

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LaRose
7/15/17, 1:54 AM
#13

Tack, det där hade jag inte läst förut, Zepp.

Annons:
Zepp
7/15/17, 4:46 PM
#14

Ta det med en nypa salt!

Grejen är.. att de flesta är sk kvällsmäniskor men att en stor del betraktar sig som morgonmäniskor hur som helst!

Och det har som regel mer med social kontext/anpasssning att göra!

Min mor som i hela sitt liv betraktat sig som morgonmäniska, (hon jobbade i åldringsvården) är numera pensionär och går sällan upp före 9!

Dvs hon gick upp klockan 5 och tog sen bussen till jobbet.. nu så slipper hon det!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
7/15/17, 7:38 PM
#15

Men om den övervägande mängden biologiskt är kmskor, varför rekommenderas intaget av mat bara på dagen? Dvs ingen mat efter ca 1800?

hemul
7/16/17, 3:24 AM
#16

Rössner berättade hur det där uppstått en gång. Man förutsatte att efter ett visst klockslag, och jag tror det  var 19, inte 18, så sitter alla bara framför TVn och trycker i sig onyttigheter. Så för att förenkla för oss dumma icke medicinskt utbildade människor sa man ät inte på kvällen istället för att säga låt bli godis/chips/bullar/kakor/läsk…

Zepp
7/16/17, 5:23 PM
#17

Det kallas för social ingenjörskonst.. och det är på gott och ont!

Dvs råden riktar sig främst till de lägre stående klasserna, som regel börjar sitt jobb vid 7!

Således måste de stiga upp i svinottan.. cirka 5-6, för att hinna stämpla in i tid på jobbet!

Och det är bara att räkna baklänges, för stiger man upp 5-6 bör man lägga sig cirka 9-10 på kvällen.. om man vill ha cirka 8 timmars sömn!

Oså kan man fortsätta räkna bakåt, dvs man bör för en ostörd sömn inte äta 3-4 timmar innan läggdags för en ostörd sömn!

Och då hamnar man hur som helst på cirka 18-19 på kvällen!

Inget fel på råden per se.. men blotta tanken på att komma med kostråd till medel-/över-klass är lixom helt befängt i den sociala kontexten vi lever i!

Dvs medel-/överklass gör som de vill.. av fri vilja, medans arbetarklassen med dålig förståelse för medecin och human näringslära/homeostas behöver utbildas via statliga myndigheter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: