Annons:
Etiketthälsa
Läst 4437 ggr
fiskenihavet
2017-07-01 22:19

Smör

Har hittat ett smör som är lågpastöriserad, och ohomogeniserad. Är det bra? Nån kunnig som vet?

Annons:
Sindri
2017-07-01 23:24
#1

Wow! Var då? Märke? Låter fantastiskt! Ju renare mat desto bättre.

fiskenihavet
2017-07-01 23:30
#2

I Norge… ;)

fiskenihavet
2017-07-01 23:31
#3

#1 heter røros smør

Sindri
2017-07-01 23:34
#4

Aja…misstänkte att det inte var i Sverige.

LenaK63
2017-07-02 01:19
#5

Röros ligger nära svenska gränsen. Turistmål kanske?

Sindri
2017-07-02 07:52
#6

Oj, det är nog en riktig höjdare!

http://www.dn.se/arkiv/sondag/smor-som-smakar-som-smor-ska-smaka/
Det var ju mycket sorgliga saker där som jag inte visste om smörtillverkning i Sverige. Känner mig lurad! Men det är man väl jämt.

Man får väl inte heller tro att det är annorlunda med ekologiskt smör….
Det finns ett smör som heter Ålandsssmör som smakar lite annorlunda, det är inte ekologiskt, men jag kanske skall gå över till det ändå. Kanske är gjort enligt gamla metoder.

Annons:
Sindri
2017-07-02 07:56
#7

Ja, ser man på:

http://www.aca.ax/mejeriprodukter/smor-finsmakare

Men lyllos du, fisken i havet, köp du ditt Röros-smör!!! 🙂

Tant Grön
2017-07-02 10:27
#8

Finska Valio smör köper jag ibland. Det står att det kärnas på traditionellt vis med enbart grädde och en nypa salt.

hemul
2017-07-02 14:07
#9

Men smör brukar väl inte vara homogeniserat. Varför skulle det vara det?

Lågpastöriserat - vad innebär det i praktiken? Har aldrig sett det. Bara pastöriserat och högpastöriserat. Norska lågpastöriserat kanske är samma som vårt pastöriserat. Hög- och låg, liksom.

#6 Ja, Ålandssmör är valkat (tror det var så det hette). Det är verkligen jättegott och annorlunda. Det beter sig annorlunda också. Det liksom skummar i pannan eller om man lägger en klick på varm mat.

Kan glädja dig med att jag mailade med dem för en tid sedan. Det stod på sajten att de gärna ville ha in åsikter. Så efter att tillbörligt ha prisat deras smör skrev att jag önskade eko. Fick svar på en gång fast det var helg! De var precis på väg att dra igång ekoproduktion, berättade den trevliga mannen. Smör var inte först på listan, men kommer säkert så småningom om satsningen går bra.

Sindri
2017-07-02 14:21
#10

Wow! Så bra. Ålandssmör finns på min ICA Maxi, skall be dem hålla kolla på när det ekologiska kommer. Men tror jag går över till det nu i all fall. Har kört Änglamarks och det är gjort i Danmark på ett bra mejeri, men Ålandssmör är godare.

Min Lidl har ett Milbona smör som är gjort av irländsk grädde i Tyskland (lite onödigt fraktande av råvaror fram och tillbaka kan man tycka).
Kan det vara lika bra som Kerrygold månntro?
Vet i alla fall att jag sett Kerrygold i Spanien, har dock inte testat, men det spanska smöret är verkligen inte gott så nu byter jag.

LenaK63
2017-07-02 19:56
#11

#10 Jag tror att irländskt överhuvud taget är bra p.gr. av att djuren går ute större delen av året. Bor i Tyskland och köper ett irländskt smör på Aldi. Det har en litet annan konsistens än Kerry Gold. Är inte lika lättsmält och kanske en aning blekare. 

Sen kan man ju undra hur stor mjölk-produktion Irland har eftersom så många länder kan föra deras produkter. Räcker fodret eller blir korna utfodrade med kraftfoder?

Milbonas smör måste jag prova.

Nu är inte smöret här i Tyskland saltat och jag har vant mig av med det salta smöret.  När jag kommer till Sverige kan det vara svårt att hitta osaltat till mitt kaffe.  Det normalsaltade smöret smakar gott att steka i och ha på maten.

En annan fråga är vad är det för salt som används i smöret?

fiskenihavet
2017-07-02 21:36
#12

#9, så du menar att smöret är lika bra/dåligt som andra vanliga märken? Vad kännetecknar då ett bra smör? Vad ska man se efter?

hemul
2017-07-03 00:14
#13

#10 Jag körde med Ålands förut. Cyklade över hela stan för att köpa. Men nu när Willys börjat med eget ekosmör har jag bytt till det. För att det är eko och billigt för att vara eko. Men Ålands är mycket godare. Och billigare. Svåra beslut. 😉

Annons:
hemul
2017-07-03 14:43
#14

#11 Hittade nånstans att 80% av Irlands yta består av bete.

Det kanske räcker att korna får beta så mycket, även om de får kraftfoder också? Jag menar, det var inte gräset korna fick i sig köttmjölet från, som det var sånt rabalder om när galna ko-sjukan grasserade. Och som det var sånt tjat om att få återinföra i fodret. Och inte ens Kerry's är enbart gräsbetat. "Små mängder" kraftfoder, skriver de. Ungefär 15%. Var är andelen kraftfoder i Sverige, tro? Eco står det ingenting om, vad jag kan se.
http://www.kerrygold.co.uk/home/our-story/

Det borde ju finnas irländskt smör som är enbart gräsbetat, men då står det nog med feta bokstäver på paketet.

Hittade en organisation som heter Origin Green som verkar mycket bra och där t.ex. Kerry är med. Men inte ens där finns något krav om enbart gräsbaserat foder.
http://www.origingreen.ie/dairy/irelands-grass-fed-dairy-cows/

Skulle vilja prova irländskt smör. Nån som vet om de har det på Lidl här i Sverige? Eller nån annan butik. Har inte ens sett Kerry Gold.

Sindri
2017-07-03 15:44
#15

Ja, som sagt var ett Milbona som heter Irländskt smör, står att det är från irländsk grädde, men gjort i Tyskland.

hemul
2017-07-03 16:58
#16

Jaha, jag fattade det som att det inte var inköpt i Sverige. Så, Lidl alltså. Tack.

kaisakavat
2017-07-03 16:59
#17

Är verkligen ingen expert på Irländsk djurhållning/mejeri-/köttproduktion.  

Men allmänt.. Näringstätheten i gräset som betas från marken varierar ju. På våren, när det är 'nytt' och innan det går i blom, så är det näringstätt, som bäst. Sen finns väl näring i fröna efter gräsets bloming, men vet inte om kossorna kan ta vara på näring ur frön.  Om gräset fått blomma så börjar det förbereda sig för vila.. och näringen går ner i rötterna - ungefär så som andra växter/perenner funkar, skulle jag tro.  På Irland finns, som skrivs ovan, enorma betes-/gräsarealer, de slår nog gräs i flera omgångar per år och stödfodrar kossorna med ensilage när betet inte är bra nog.  Vad annat de matas med vette sjutton. Det är ju högst relevant.

Känner att tråden gör mig allt mer nyfiken. Man skulle ha gjort en studieresa! ☝️🙂

Själv köper jag Norrmejeriers ekologiska smör, till stöd för lokalt jordbruk. Ibland är produktionen för liten, då köper jag Valios vanliga.

hemul
2017-07-03 17:01
#18

Titta, Ålandsmejeriet har börjat med eko nu. Bara mjölk och bara lättvarianter, de är ju värre än vi där. Men det är ju en början.

http://www.aca.ax/mejeriprodukter/mjolk-och-gradde

LenaK63
2017-07-03 17:49
#19

#14 Tack för intressanta länkar.  Lidl i Tyskland säljer ibland Kerry Gold till reducerat pris. Men det är sällsynt och oftast utsålt innan man hinner dit.

#17 Bra förklaring det där med att växterna efter blomning förbereder sig för vila. Så långt har jag inte kommit i mina funderingar. Försöker också köpa närproducerat och ekologiskt  men smör är i det fallet mer än dubbelt så dyrt som det vanliga. Därför har jag börjat med irländskt även om det inte är ekologiskt. Man förbrukar ju rätt mycket smör. 😃

#18 Ålandsgrädden är ju bra med 38% fett. Här hittar jag bara 30% på ekologisk grädde. Köper dansk grädde med 38% när den inte är slutsåld. Den danska är inte ekologisk men den har i alla fall inte Karagenan som stabilisering vilken resten av ej ekologiska grädden har i detta Landet.

hemul
2017-07-03 18:40
#20

#17 Jamenvisst! En studieresa till Irland! Har alltid velat åka dit ändå, mycket som lockar där.

Annons:
Upp till toppen
Annons: