Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser

Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

En ökad insulinkänslighet

2017-06-14 20:13 #0 av: Vax_malin

Hej

Har gått runt och funderat på en grej gällande insulinresistens och insulinkänslighet. Jag som ätit lchf i dryga sex år nu har troligen övat upp min känslighet för insulin. Jag tillämpar också periodisk fasta vilket borde främjat känsligheten ytterligare. 

Jag funderar på hur det skulle bli om jag skulle börja äta betydligt mer kolhydrater? Jag tänker att innan man sabbade sin insulinkänslighet så kunde man ju äta stora mängder kolhydrater utan att gå upp i vikt. Så om man nu övar upp sin insulinkänslighet så borde detta väl leda till att man hamnar i "ursprungsstadiet" igen? (Jag inser att man borde återfalla i insulinresistens igen efter en tid)

Anmäl
2017-06-19 23:07 #1 av: Zepp

Insulinresistens är en sak, och insulinkänslighet en annan enkelt uttryckt.

Insulinresistens betyder främst att dina celler inte längre reagera lika bra på insulinets signaler.. och främsta orsaken till det är kroniskt förhöjda insulinnivåer.

Andra orsaker kan vara medelålder, lägre fysisk aktivitet, stress, familj, karriär, psykiska påfrestningar som vuxenlivet innebär!

Insulinkänslighet är det normala.. även om det blir allt ovanligare, då kan man äta alla kolisar man vill och ändå så reagerar cellerna på signalerna från insulinet, främst genom att lagra överskott av glukos.

En bidragande faktor till att det inte alltid fungerar när man väl börjar närma sig medelåldern är att vi som art har en rätt begränsad förmåga att lagra glukos/och en rätt dålig Denovo lipogenes.

Man bör alldrig fylla på med mer glukos innan man gjort av med stora delar så att det finns utrymme att lagra nytt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-06-20 05:09 #2 av: hemul

Fast nu frågade ju Vax_malin om hennes insulinkänslighet kan ha förbättras efter flera års lowcarbande. Det är faktiskt något jag själv undrar över, men jag vågar mig inte på experimentet som krävs för att få veta svaret.

"Övat upp" den lär du väl inte ha gjort, men kanske receptorerna har vilat upp sig. Underligt nog har jag aldrig hört någon tidigare insulinresistent som övergivit kosten rapportera om utfallet. Många har hoppat av och en hel del av dem borde väl ha varit insulinresistenta. Konstigt att ingen talat om hur det gått.


Anmäl
2017-06-20 20:53 #3 av: Zepp

Om man säger som så.. frågan kanske var felaktigt ställd?

Eller så tog den inte hänsyn till alla biokemiska processer som kan tänkas inverka!

Iallafall så bottnar det hela i att vi har en begränsad förmåga som art att lagra glukos!

Grundkonceptet härvidlag för blir hur som helst två.. antingen så springer man  minst två timmar varje dag/5-7 dar i veckan, och gör sina 4-5 timmar på gymmet!

Eller så kuttar man kolisarna till en nivå som är mer anpassad för ens anaeroba ansträngsningsnivå.

Dvs man bör ha koll på hur många timmar man ligger på anaerob ansträngningsnivå.. per dag/i snitt!

Dvs alla kolisar man stoppar i sig bör man iallafall förbruka minst hälften innan man puttar in mer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-06-20 21:15 #4 av: hemul

Ja, för det kan ju inte vara så att du missuppfattade eller inte läste frågan ordentligt. Gapskrattar

Jesus, Zepp. Reality check?


Anmäl
2017-06-20 21:23 #5 av: Zepp

Jag är lixom inte synsk på något sätt och känner därmed inte till allt om personen i fråga!

Men hur som helst, det finns metoder att mäta insulinkänslighet med oxå.. så jag avaktar den undersökningen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17655809

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-06-21 23:58 #6 av: LaRose

Tycker också ts fråga är väldigt intressant. Ingen som har några förslag på svar?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.