Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5602 ggr
Killen
6/11/17, 4:40 PM

Lchf och kalorier

Räknar man kalorier om man kör fast/strikt lchf? Använder lifesum och började för 3 dagar sen men då ska jag fortf äta ca 1700 kcal (har ställt in den på lchf).

kissmekate.blogg.se

Annons:
JonasJ
6/11/17, 9:02 PM
#1

Började du med lchf för 3 dagar sedan, eller började du att äta 1700kcal för 3 dagar sedan? 

I början så tappar dom flesta mycket fett/vikt utan att räkna kcal, men om man sen når en viktplatå så kan det vara bra att räkna. 

Jag räknar endel med Lifesum, har tidigare legat några veckor på 2500kcal/dag, vilket i mitt fall blir ett underskott, men har nu senaste veckan börjat äta mer och slutat räkna, ska bli intressant att se vad som händer med kroppssammansättningen :)

Det verkar även som att många kan äta mer kalorier på lchf än på kolhydratrik kost, och ändå gå ner i vikt.

Killen
6/12/17, 1:34 AM
#2

Jag började med lchf för 3 dagar sen. Innan hade jag gratisvarianten på lifesum som har beräknat att jag ska äta 1700kcal om dagen med "normal" kost. Nu har jag lifesum premium och ställde in på lchf men den står då fort på 1700kcal men ex kolhydrat stapen har ändrat sig till 20. Så har lite svårt att få ihop frukost/lunch /middag och ev mellanmål på 1700 kcal när man äter mycket fett, så det var därför jag undrade om jag fortfarande bara ska äta 1700 kcal om dagen. Inga problem att hålla mig under 20 kolhydrater per dag iaf 😊

kissmekate.blogg.se

parsley
6/12/17, 8:59 AM
#3

Det finns många som äter LCHF, utan att räkna kalorier. Från början är inte LCHF någon kaloribegränsad diet, där man t ex ska äta 500 kalorier mindre än vad man förbrukar per dag enligt någon tabell för att gå ner i vikt. En del verkar välja att kombinera LCHF och kaloribegränsning och rekommenderar andra att göra det, men kostdoktorn verkar t ex inte förespråka det. 

Vill du följa någon annan rekommendation än Lifesum så finns t ex Anna Halléns handmodell (googla så hittar du information om den) där man äter lagom mycket med hjälp av ögonmått. En annan tumregel som en del använder sig av är protein i gram per dag = målvikt i kilo + minst dubbla mängden fett och så mycket kolhydrater man tycker är lämpligt, vanligen runt 20 gram per dag. Registrera det du äter i t ex kostbevakningen.se om du tycker det underlättar.

Effie
6/12/17, 9:46 AM
#4

Bara undrar - varför ska du äta frukost lunch middag och mellanmål??


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

JonasJ
6/12/17, 6:10 PM
#5

Jaha, nej jag tycker då inte att du behöver hålla dig till 1700kcal om dagen, det blir ju som du säger väldigt lite mat. 

Om du äter max 20g kh per dag, och mycket fett så lär du hamna i ketos på några dagar, och gå ner i vikt även om du äter ganska mycket. 

Så mitt tips är att du äter riktig lchf mat, tills du är mätt, i några veckor och ser/känner vad som händer med vikten och hur du mår.

Zepp
6/12/17, 8:57 PM
#6

Om man säger som så.. kalorierna finns där hur som helst, även om man äter LCHF!

Kör på ett tag men räkna iallafall hur mycket det blev och hur din hunger aptit förändras allt som det går!

Litta tanken med LCHF är att antalet måltider per dag och därmed oxå kalorierna skall minska.

Dvs det vanligaste som händer är att man äter färre gånger.

Och som du nog har upptäckt, det går att äta en himla massa kalorier om man äter LCHF.

Grejen är snarare att de flesta rätt snart bara äter 1-2 gånger per dag och inget däremellan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: