Annons:
Etiketthälsa
Läst 11515 ggr
Ary
2017-06-02 23:38

Bukfett?

En god vän till mig som äter normalkost som inte ändrat sin kost, ej heller motionsvanor, närmar sig 70 år. Till historien hör att han han har en stor hund  som han motionerar varje dag. Hunden behöver iofs lite mindre motion pga artros annars ingen förändring på flera år. Har bett att få reda på vad HbA1c var i april vid senast läkarbesök. Några tankar? Är det bara mindre motion eller anledning till misstanke tro?

Annons:
hemul
2017-06-03 11:26
#1

Om hunden? Den ska ha glukosamin! 😛

Menar du att kompisen blivit tjock om maggen på sistone alltså, utan att några större förändringar verkar ha skett?

Ary
2017-06-04 19:06
#2

Hunden äter svindyr glukosamin tack. 😃

Jo jag tänker långtidssocker, om det kan vara problemet. Eller så är det bara den lilla motionen mindre han får men det är dock rätt liten skillnad.

sano
2017-06-07 22:41
#3

Brukar man ta HbA1c på hundar??

hemul
2017-06-08 01:07
#4

Det funkar visst inte så bra på hundar. Man mäter nåt som heter fruktosamin istället.😃

Ary
2017-06-08 17:05
#5

#3,4 det är människan som blivit tjock…

hemul
2017-06-08 20:09
#6

Nähä? 🤪

Du, jag vet faktiskt inte. Men insulinresistens kan det ju vara. Är väl inte fel att kolla hur sockret legat.

Annons:
Zepp
2017-06-08 20:58
#7

Man 70 år med hund som har artros.. det måste ju nästan bara bli bukfett?

Iallafall ett HBA1c säger ju något om gubbens hälsa hur som ?

Och om HBA1c är bra så får det nog bli att han skaffar en valp.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ary
2017-06-09 11:05
#8

Ni vet mycket väl att det är hunden som har artros.

Om frågan om bukfett och blodsocker/min gode väns hälsa som bekymrar mig inte var välkommen här hade ni bara behövt säga det. Finns ingen anledning att göra narr av någon för den sakens skull. Ni borde skämmas.

hemul
2017-06-09 19:21
#9

Men hallå! Jag svarade faktiskt på frågan så gott jag kunde i #6. Ursäkta att jag skojade om dubbeltydigheten först. Var inte elakt menat. 🌺

Det är ju himla svårt att veta helt enkelt. Kanske rör han sig mindre, kanske äter han mer fast du inte märker det. Lanske har han börjat få problem med blodsockret eller han har bara blivit äldre. Är ju bra att kolla det som går i alla fall och det har han ju tydligen gjort. Vad var resultatat förresten? HbA1c alltså.

ankanpankan
2017-06-25 20:41
#10

Någonting som kanske kan vara värt för din vän att testa är bantningspiller. Xenical kan blockera upp till en tredjedel av fettet från maten. Det finns också en receptfri variant av samma läkemedel på apoteket (Alli), men med hälften så mycket av den ingrediens som blockerar fettet.

Annars låter det bra att han har en hund som kräver motion. Mer motion kan också vara en lösning på problemet. 🐶

Upp till toppen
Annons: