Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

Träning och LCHF

2017-06-01 19:16 #0 av: Emelye

Får hoppas jag har lagt mig i rätt grupp ...
Började åter igen med lchf för 3 dagar sedan.
Min fråga är hur bra fråga funkar lchf under träning ?
Kör Gym 5 dagar i veckan, lätt,tung ,max i olika veckor.
Spinning 1-2 gånger i veckan även 1 indoor walking pass.
Mitt mål är att gå ner i vikt och även bygga muskler.
Behöver jag få i mig mer kolhydrater eller hur ser det ut ?😀

Anmäl
2017-06-01 22:17 #1 av: hemul

Det funkar jättebra för många, mindre bra för andra.

Har du precis börjat (om) finns väl risk för att du är hängig ett tag också.


Anmäl
2017-06-02 10:00 #2 av: Layza

Kolla upp Jonas Colting, han kör stenhård träning med lchf och fasta..

Läs också Låt bönor förändra ditt liv, där äter man lchf, plus bönor plus styrketräning.

Anmäl
2017-06-02 14:00 #3 av: Emelye

Ska kolla upp honom. Tack😀

Anmäl
2017-06-03 07:34 #4 av: subcalva

Jag hade inte samma ork på strikt LCHF (eller i alla fall runt 20 g) ens efter 1,5 år och märkte stor skillnad när jag ökade på mängden kolhydrater.  När jag gjorde det så sjönk genomsnittliga pulsen under träningen med 10 slag och jag fick en helt annan energi under träningen än tidigare. 

Anmäl
2017-06-03 11:22 #5 av: hemul

Men du mådde väl inte helt bra på den nivån, oavsett träning? Det gjorde inte jag heller. Kanske det det hänger på, delvis ivf.


Anmäl
2017-06-03 13:20 #6 av: subcalva

Det stämmer. Jag blev dessutom  frusen och fick kortisolpåslag på natten mm.

Anmäl
2017-06-03 20:59 #7 av: Emelye

Med tanke på att jag Tränar så mycket äter jag detkroppen vill ha lite grann med. Mellan 20-40 gram kolhydrater per dag ( det som ökar är om jag har tagit någon frukt ) men jag tycker jag det är lite svårt att få upp protein nivån. Jag vill gärna äta mellan 100- 150 gram protein per dag , en dag har jag lyckats men då slängde jag i mig massa pannbiffar och fick tvinga i mig på slutet.

Anmäl
2017-06-04 08:38 #8 av: Siggebus

LCHF är ju inte en enhetlig statiskt inställd diet.
Dvs det finns inga "regler" som säger att så här ska lchf vara för alla.
Grunden är ju att äta kött, fågel, fisk, ägg etc för proteinets skull - byt ut sockerdriften mot fettdrift och de kolhydrater man äter ska komma från grönsakerna. I vilka mängder hit och dit får ju var och en anpassa efter sin egen situation. Jag t ex åt väldigt strikt med kolhydraterna i början - jag skulle få igång processen och hade ca 45 kilo att gå ner. Åt i princip inga under-jord grejer och var snål även med det andra.
Så småningom ökade jag grönsakerna och numera är jag inte "rädd" för rotfrukter etc och äter ganska mycket blandgrönsaker.
Så jag skulle säga att SJÄLVKLART funkar lchf när man tränar hårt...men då får man ju hitta de rätta nivåerna för just sin egen situation.
Ts fråga går ju inte att svara på så där rätt av eftersom den inledande frågan inte alls talar om VAD och HUR MYCKET av de olika beståndsdelarna ts äter.

Anmäl
2017-06-04 10:28 #9 av: Scorpio97

Min träning (simning) går bättre ju striktare jag äter. Men när jag började med lågkolhydratkost så var det några veckor där det inte fungerade att simma riktigt snabbt och explosiviteten fanns inte riktigt där. Nu är det som vanligt, och både uthållighet och snabbhet/explosivitet är förbättrad. Kör jag avsteg är jag segare i några dagar. Jag har även märkt att jag simmar bäst på fastande mage (vilket är bra för mig eftersom jag ändå bara vill äta en eller två gånger per dag, och gärna gör det på kvällen). 

Har tyvärr inga tips gällande proteinet, jag vill helst äta runt 60-90 g protein och brukar ha större problem med att inte få i mig för mycket. Men har du provat att kolla på en lista på livsmedel med mest protein i (exempelvis på Fineli)? Jag tycker det brukar hjälpa när man får lite exempel på vad man kan äta för att få i sig det :)

Jag har aldrig gymmat eller kört någon träning förutom simning, så jag har ingen erfarenhet av det i kombination med LCHF. Men jag hoppas det fungerar bra för dig!

//Jessie

Anmäl
2017-06-04 11:57 #10 av: Emelye

Jag ska pröva mig fram med va kul med alla svar. Jag vet ju även att kroppen funkar olika till just lchf och träning. Samtidigt jag ska ha viktnedgång och träning så blir de lite knasigt ( för mig i huvudet ) ,ed tanke på att jag vill hålla nere kolhydraterna samtidigt kroppen vill ha lite kolhydrater. r som sagt pröva mig fram lite och tack för sidan FINELI ska kika . 😀 har mycket proteinpulver hemma men tror de är pulver med mjölkprotein eller va de kan heta och de vill jag ju undvika 😐

Anmäl
2017-06-10 18:35 #11 av: JonasJ

När jag började med lchf kost (6månader sedan) så var jag tvungen att minska på träningen och ta extra dagar mellan passen för att återhämta mig, kände mig trött och svag. Efter några veckor vände det sakta men säkert och jag började känna att kroppen återhämtade sig mycket fortare mellan gympassen. Nu gymmar jag 6 gånger i veckan, och kör löpning, spinning, power hour, eller gympa pass 2 ggr i veckan, har legat på denna träningsfrekvensen i 3 månader nu, det har inte hänt så mycket på vågen (-2kg), men midjan är minus 6cm, och på före/efter bilder så syns det ganska stor skillnad, i bänkpressen har jag gått från 80kg till 95kg, då har jag ändå tränat ganska länge, med väldigt dåliga resultat, på vanlig husmanskost och en massa snacks. Många som tränar på keto diet kör en så kallad "TargetedKetogenicDiet", där dom intar extra kolhydrater i samband med träning, jag har testat detta men tycker inte träningen går bättre än när jag äter efter mina keto macronutrienter -20g kh, 150g p, 200g f.-, och jag äter inte särskilt strikt heller, på helgerna kan jag äta det dubbla, och brukar köra en 24timmars fasta i veckan. 

Iaf. så går det utmärkt att träna på LCHF kost, både att bli av med fett och bygga muskler samtidigt, (jag vet att många hävdar att det inte ska gå, men för mig funkar det). 

Ang. kolhydrater i samband med träning så får du prova dig fram för att se och känna vad som funkar för dig, jag behöver dom inte.

Det finns endel intressant att läsa om keto/lchf och träning på https://forum.bodybuilding.com/forumdisplay.php?f=61 

Jag räknade ut mina macros på https://keto-calculator.ankerl.com och får i mig fullt tillräckligt med protein från vanlig mat, har i samband med kostomläggningen helt slutat med proteinpulver och andra träningstillskott. 

Hur går träningen för dig än så länge? Har du tränat tidigare? Om du gymmar 5 dagar i veckan, kör du efter nått speciellt träningsschema då?

Anmäl
2017-06-11 11:50 #12 av: Emelye

Va kul att läsa att någon mer gymmar lite hårdare åå lchf. Jag tränade innan nu har de blivit mindre efter förlossningen (9 månader sedan ) men försöker kämpa blir imorgon hårdare på den fronten. Vi ser olika muskler grupper per dag sen olika veckor så ett slags tränings schema. Jag hade protein pulver innan men ska börja skippa de nu men vet du något om bcaa eller glutamin är det något att börja medigrn eller ska man skippa det helt? Det är först nu som jag börjar bli bättre fortfarande orkeslös i kroppen och kramper börjar komma men illamående är borta så nu går det att ta i lite åå gymmet

Anmäl
2017-06-11 12:36 #13 av: Lucia 123

Att gå ner i vikt och bygga muskler går inte för att bygga muskler måste man ha ett kalori överskott. För mig funkar de inte ens att behålla muskler på lchf . Så nu ger jag upp detta kommer fortsätta med lågt fett kost.

Anmäl
2017-06-11 13:30 #14 av: hemul

Jo, det går visst det. Jag har också gjort det, även om min träning var på en väldigt låg nivå jämfört med ovanstående exempel. Men ner gick jag (mycket) och mer muskler fick jag. Jag äter iofs inte specifikt LCHF-varianten av low carb, men det kan väl vara detsamma.

Ett bättre sätt att uttrycka det är kanske att man blir "smalare", får en bättre kroppssammansättning. Har man inte jättemycket att gå ner kanske det inte märks så mycket på vågen, som Jonas skrev ovan. Men jag var fet, jag gick ner på vågen också.


Anmäl
2017-06-11 15:04 #15 av: JonasJ

Okej, jag har länge kört en 4split, biceps/axlar - ben/mage - bröst/triceps - rygg. Men har senaste veckan börjat med en 5 split där jag delar upp ben/mage till 2 pass, så det blir mage/vader ena passet, och resterande benmuskler andra passet. Brukar börja varje pass med tunga basövningar, typ bänkpress, marklyft, knäböj (i maskin visserligen) runt 5-7 reps x3. Och sen köra 8-12 reps x3 med lite lättare vikter för att isolera och få bra kontakt resten av passet.

Jag har kört mycket proteinpulver -Whey 80, tidigare, men nu när jag vill vara i ketos, så har jag snarare problemet att jag äter för mycket protein, alltså utan pulvret, så det behövs verkligen inte, äter hellre några ägg och en avokado efter träning istället för pulver. 

Jag beställde en burk BCAA 8:1:1 för ett tag sedan och testade, men kände ingen skillnad, förutom att det smakade sött och gott, så nu dricker jag bara rent vatten i samband med träningen.

Även Creatin har jag tagit tidigare i perioder, gjorde ett Werlabs test som visade att jag hade ett creatinvärde på 103, och då mitt medianvärde är 88,1, så slutade jag med det också.

Jag vet att många får bra resultat på träningen/gymmet när dom äter vanlig husmanskost, och vet faktiskt inte varför jag inte klarat av att bygga nämnvärt med muskler, åt jag för mycket vanlig mat (bulkade) så blev jag bara fet på magen och hakan, inte starkare. Och när jag började träna oftare på gymmet så blev jag oftast förkyld efter någon vecka. 

Lucia 123 - Såklart man kan bygga muskler och gå ner i fett samtidigt. Men vi verkar ju alla vara olika, så för dig kanske en TKG diet skulle funka bättre? Är muskelbyggandet den främsta anledningen till att du ätit LCHF? 

Anmäl
2017-06-11 16:52 #16 av: Emelye

Vi kör dag 1 bröst börjar med smith sen hantlar och någon maskin. dag 2 biceps/triceps med hantlar och stång ibland stång och rep på maskin. Dag 3 ben , går igenom allt i princip maskiner. Dag 4 rygg, maskiner och marklyft ibland enarm rodd med hantel. Dag 5 axlar smith cable cross en maskin och hantlar. Spinning min plan som jag försöker hålla måndag och fredag ons indoor Walking. Creatin inget jag vill köra pga att de bildas så mycket vätska. Jag tycker att jag har bra med energi på gym och kondition. Men vissa dagar är kolhydraterna ganska högt under 50 gram i fall och vissa dagar lågt och då det under 10 .tycker inte jag märker någon skillnad på på orken beroende på andelen Kolhydrater jag äter. Får se jag väl kommer igång med träningen hur kroppen reagerar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.