Annons:
Etikettövrigt
Läst 6266 ggr
_Fisken
2017-05-29 19:21

Provat det mesta

Nu kan jag sammanfattningsvis säga att jag har provat 1) GI, 2) LCHF och 3) 5:2 och 4) 1:1.  (Förr i tiden också Viktväktarna).  Har märkt att  jag svårt att följa dessa "regler". Varför rinner det ut i sanden?  Efter lite analyserande varför dessa levnadsregler faller isär så kommer jag fram till att jag stöter situationer då och då som kräver att jag bryter mot regelboken. Oftast situationer i Arbets- och familjeliv.  DÄR spricker det.  Efter ett tag blir det 1:1 igen.
Jag har nu provat den enklaste metod jag vet  under några dagar och det är att ta halva portioner. Så busenkelt. Det som sker är att jag måste äta lite oftare men då ta hälften. Det går bra att måtta med ögonen. Det jag märker är att jag måste käka nåt kl 14-15.  Annars blir jag för hungrig till middagen. 
Denna metod gör att jag kan stoppa i mig pasta, födelsedagstårtor, pizzor etc. men alltid halva mot normala mängden. Bära eller brista…

Annons:
Zepp
2017-05-31 20:17
#1

Det är som du säger.. oftast så är det omständigheterna som stör allt.. även den bästa dieten.

Och skall man äta mer kolisar så är din tanke god.. mindre men oftare.. och det handlar då oftast om att vi som art har en begränsad förmåga att hantera allt för mycket glukos på en gång.

Har man däremot passerat tillståndet där hormonerna redan lett in på det metabola syndromet så har man betydligt färre valmöjligheter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
2017-05-31 22:19
#2

Vissa personer kan säkert finna ett nöje i att kontrollerat äta efter en viss metod. Jag är inte en av dem verkar det som. Då får jag väl uppfinna nåt eget då.
Jag hade faktiskt det där syndromet förut….blodtryck, socker, övervikt, blodfetter. 
Men nu senast 3 åren har sockret legat bra (5) samt blodfetterna ligger också bra. Nu ska vikten ner lite… rent förnuftsmässigt säger det mig att desto äldre man blir desto lättare lägger man på sig. Så..det är å ta skeden i vacker hand.

Effie
2017-06-01 09:08
#3

Jaa…det är väl för tidigt på morgonen…men om det funkar med halva portioner, så har man alltså ätit dubbelt så mycket som man behöver tidigare?

Och om man äter hälften, inkl pizza och tårtor…hur är man säker på att få I sig den näring man behöver?

Jag ser ju inte LCHF som "regler". Jag delar upp maten I "mat jag mår bra av" och "mat jag inte mår (lika) bra av". Sedan väljer jag vad jag äter; från dag till dag, från måltid till måltid. Och försöker känna efter när jag är hungrig och när jag är mätt.

Och ja, det är svårare när man blir äldre.


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

majonnäsälskaren
2017-06-01 10:12
#4

Tänk om man hade klarat av en sådan metod - att äta hälften av allt. Fullständigt omöjligt för mig…. Jag äter allt eller inget av kakorna, pastan, godispåsen, tårtan osv.  Att sluta äta efter en liten bit funkar inte alls. Jag vill ha stoora portioner. Och därför kan jag bara äta en max två gånger om dagen och då av nyttig mat.

hemul
2017-06-01 11:17
#5

#3 Nä, inte behöver man ha ätet dubbelt så mycket som man behöver tidigare. Bara mer än man kan äta för att gå ner i vikt. Hade man ätit dubbelt så mycket som man behöver hade man antagligen gått upp i vikt i en rasande fart.

Siggebus
2017-06-01 12:06
#6

#4
Känner igen mig i allt du skriver!

Annons:
Effie
2017-06-02 10:15
#7

#5 Men om hälften räcker - iofs för att gå ner I vikt, men ändå för att hålla sig mätt - så har man ju ätit mycket mer än man behöver för att vara nöjd och belåten. Eller?


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

_Fisken
2017-06-02 17:02
#8

Om jag äter mig rejält mätt blir jag dåsig o trött o får hjärtklappning. Äter jag mindre mår jag bra. Så halva portionerna funkar MEN jag får inte bli vrålhungrig, dvs jag kan inte missa ett mål. Typ på fm och em. Är kl 14 o jag har varit hos kund måste jag svänga in på macken och köpa en liten macka eller en korv. Annars blir det svårt vid middagen och hålla halva portionen. Detta funkar för mig. Då slipper jag fundera på sockerhalt, fetthalt, kalorier o sånt. Denna enkla metod passar säkert inte alla och jag får väl se hur trogen jag är men det känns helt normalt och vettigt.

hemul
2017-06-02 22:51
#9

Det har nog funkar för rätt många genom åren, att äta små portioner men ganska ofta. Tyvärr tror jag inte min karaktär räcker riktigt.

Zepp
2017-06-05 20:05
#10

Mm.. allt funkade i princip när man var ung.. men nu så föredrar jag i princip 1-2 måltider om dagen.. helst LCHF!

Och jag har inte helt på fötterna för att skylla på metabolismen. så jag skyller på karaktären.. som tendera att bli bättre om jag kuttar en massa onödiga kolisar och äter fetare mat?🤪

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
2017-06-05 20:19
#11

Ja, Men lär ju prova tills man hittar sin metod. Jag för min del kom på att det handlar om MIN och MAX (mätingenjör som är).  Jag får inte bli vrålhungrig och jag får heller inte bli proppmätt. Håller jag mig inom MIN o MAX så mår jag superbra. Det verkar vara en bra melodi för mig. Men jag måste hela tiden hålla ögonen på klockan och får inte missa ett mellanmål…

Zepp
2017-06-05 21:22
#12

Och iomed att jag överhuvudtaget hatar att det finns klockor väljer att äta rejält och fett när jag väl äter!

Och av för mig outgrundlig anledning leder det oftast till att jag äter mindre.

Som tex i fredags då jag satt i möte stor del av dagen.. långt över lunchen.. och jag äter i princip alldrig frukost förutom på hotell!

Då åt jag mer mat  på kvällen i stället!

Det lustiga är att jag knappast var hungrigare för det.. så en liten tanke har slagit mig att kanske det räcker att äta en gång om dagen.. iallafall minst en gång varannan dag?

Fast jag trivs rätt bra med att äta 1-2 gånger om dagen så jag lär fortsätta på detta spåret.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: