Annons:
Etiketthälsa
Läst 5671 ggr
LillaEira
5/14/17, 2:02 PM

Smör är supermat

Jag läste att en läkare på en utländsk sajt tyckte att 'smör är supermat'. Han är mycket kunnig och länkar till internationella forskningsrapporter. Jag blev så glad. Jag har ätit LCHF i 6 år men har bara kunnat äta magert kött som nötkött, älg, kyckling eller mager skinka. Fett kött från gris eller feta korvar har inte funkat pga min mage. Jag har alltid känt att det funkar med mycket smör men har inte förstått värför. Nu har jag fått en förklaring. Smör som har korta fettkedjor och kokosolja som har mellanlånga fettkejor behöver inte galla för att spjälka fettet. Kroppen kan direkt ta upp energi ur smöret/kokosoljan utan att bukspottkörteln behöver bli inblandat för att spjälka fettet. Kroppen lagrar inte smör/kokosolja som kroppsfett eftersom den kan ta upp energin direkt.

Annons:
LillaEira
5/16/17, 8:06 PM
#1

Jag har både träffat folk och läst på nätet om personer som slutade med LCHF pga att de inte klarade den feta maten. Det kanske hade fungerat om de använde mer smör/kokosolja och mindre djurfett/andra oljor ?. Det finns LCHF folk som inte har gått nämnvärt i vikt på flera år fast de vill. Kanske byte till smör/kokosolja hjälper ? Värt att prova.

hemul
5/22/17, 11:15 PM
#2

Det finns de som nästan lever på fettkaffe med just smör och kokosolja utan att gå ner i vikt också.

Margareta
5/24/17, 8:25 PM
#3

Vi är unika, alla måste testa sin väg. Jag har just upptäckt vad stor roll sömnen har. Inte bara ATT man sover utan NÄR man sover. Jag har sovit FEL i hela mitt liv.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: