Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3222 ggr
Mammatilltrebarn
2017-05-07 21:19

Candida

Hej! Skulle vilja ha lite kostråd vid candida. Har minskat mycket på kolhydraterna nu under 1 veckas tid. Äter quinoa, råris och Rivita knäckebröd (utan gäst). Har tagit bort mjälken och äter isället naturell yoghurt och gräddfil och sånt. Står ju så olika överallt vad man får äta och inte äta. Sedan är det viktigt att allt ska vara ekolokiskt? Har inga ekonomiska möjligheter till att köpa allt eko, bara vissa saker. Skulle vilja ha tips på lite mer mat.

Annons:
Sindri
2017-05-07 22:58
#1

Om du skall vara riktigt strikt så  är det i princip kött, fett och  ovanjordsgrönsaker som gäller. Jag vet inte hur noga det är med ekologiska produkter när det gäller candida. Det viktigaste är att du svälter den, d.v.s inte äter något som kroppen lätt kan omvandla till socker.

Jag skulle inte äta vare sig quinoa, ris eller någon sorts bröd. Skippa mejeriprodukter utom smör, möjligtvis en skvätt grädde i någon sås.

Köttfärs är en bra råvara som brukar ha bra pris, köp åtminstone svenskt om du inte kan köpa gräsbetes eller ekologiskt. Man kan variera köttfärs mycket. En av mina favvo är att göra gratäng, stor gratäng som räcker länge.
Gör en köttfärsröra med massor av lök, pressad vitlök, krossade tomater, örtkryddor, har man en skvätt vin över passar det bra i. Låt puttra i minst en timme, häll över i ugnsfast form, skiva ost över och gratinera.
Gott med sallad till.

Köttfärsbiffar med aromsmör är också gott, Till det passar t ex ugnsrostad squash, grillade paprikor. Vitkålssallad.

En stor bit fläskkarré blir en smarrig pulled pork (finns massor av recept på nätet) Också smarrigt med vitkålssallad till. Gör på ett par kilo karré så blir det minst två middagar.

Köp bara riktigt smör. Kokosfett är också bra att steka i. Kokosfett anses hjälpa till att ta död på candidan. Köp bara inte silverpaketet i smördisken. Biofoods ekologiska utan smak är det billigaste.

Kokosfett kan man ha i te eller kaffe för att öka mättnadskänslan och slippa bli sugen på candida-mat.

Ägg är superbra mat, kan varieras massor, kokt, stekt, omeletter, äggröra.

Du kan också göra en bra snabbfrukost på 1 ägg, 1 msk kokosfett och 1½ dl kokande vatten. Mixa ihop snabbt, smaksätt eventuellt med, avokado, spenat, överbliven grillad squash. Alternativt bara lite vaniljpulver. Många kaffedrickare har det i kaffet istället för mjölk eller grädde. (Kallas äggmjölk, sök här på sidan så hittar du mycket om det).

Var noga med vad du köper, köp bara råvaror, om inte så kolla innehållsförteckningen noga, undvik tillsatser av alla slag. Många livsmedel har socker i sig i olika former, det kan heta dextros, fruktos, majsstärkelse etc. Köp inte!

Vill också slå ett slag för surkål, det hjälper tarmen att bilda nyttiga bakterier som motar candidan. Bäst är att göra själv (sök på sidan), men om du köper kolla att den inte är pastöriserad.

Om du googlar på tarmflora så hittar du massor med artiklar om hur man får en sund sådan, det är väldigt i ropet nu och forskas mycket på.

Om du gillar bönor så är det också i ropet just nu, ingen favvo hos mig, men det skall bidra till en bra tarmflora. Även tillagad kall potatis skall hjälpa till.

Margareta
2017-05-08 07:50
#2

Håller med Sindri. Väldigt bra råd. Jag fick bort Candida först när jag började med det som idag skulle kallas strikt LCHF.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Mammatilltrebarn
2017-05-08 15:26
#3

Tack för tipsen. Får lätt ont i magen av för mycket rött kött, kan ära det max 2 gånger i veckan. Äter mer av kyckling och fisk. Vad ska man äta typ till kvällsfika om man inte ska äta bröd? Och fins det någon frukt fötutom citron man törs äta?

Sindri
2017-05-08 15:51
#4

Fisk är alldeles utmärkt mat. Lägg på ugnsfast fat,

  •  Droppa över lite citron, lår stå 10-15 min. (Går utmärkt med lite vitt vin också) Salta, peppra, ev paprikapulver, gurkmeja (mycket nyttigt). Skiva över smör med osthyvel.

Eller

  • Blanda krossade tomater med lite gott som t ex hackad lök, krossad vitlök, hackad purjo, chili, soja, örtkryddor etc. Smör med osthyvel.

Skjuts in i ugnen, 125 grader ca 20-30 min beroende på storlek.
Ät med blomkålsmos med mycket smör i, ugnsgrillad paprika.

Personligen gillar jag bäst urbenade kycklinglår, saftigt och fint. Också lätt att bara bryna i t ex traktörpanna, hälla på sås och in i ugnen.
Favvo är Santa Marias Extra Creamy Coconut (lila tetra) med lite mangotärningar (finns frysta på ICA - inte så dyra), lite naturella cashewnötter.

Hel kyckling är inte dumt det heller. Man kan göra som pulled pork med den. Av skrovet kan man koka en helt ljuvlig buljong som sägs bota det mesta.

Frukt är bra att vänta med tills candidan gett med sig. Bär går bättre. Du har aldrig hört talas om Fineli? Här kan du söka på näringsämnen i olika livsmedel. Har lagt kolhydrater i frukt i den här länken. Sorterat på lägst innehåll först.
https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet?foodType=ANY&ingredientClass=FRUITTOT&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=component&sortOrder=asc&component=2034&&preparationMethod=RAW

Som du ser är avocado bäst ur den synpunkten och den innehåller mycket nyttiga fetter. Meloner, hallon. Men som sagt, var strikt från början.

Här är en sökning på grönsaker. Lägst innehåll först.
https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet?foodType=ANY&&preparationMethod=RAW&portionUnit=G&portionSize=100&sortByColumn=component&sortOrder=asc&component=2034&&ingredientClass=VEGTOT

Zepp
2017-05-08 20:34
#5

Till kvällsfikat äter man PUMA!

Pålägg Utan MackA!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
2017-05-08 23:03
#6

Bättre att inte fika alls. Två eller tre mål mat om dan - låt tarmarna vila dessemellan och göra sitt jobb. Ät rejäl middag istället så blir du inte hungrig på kvällen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: