Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Hur trappar jag upp kolhydraterna?

2017-05-06 09:27 #0 av: Räkmackan

Hej alla!

Jag har ätit lchf (pendlat mellan strikt-normal-liberal) sen augusti förra året och har nu hamnat i en situation där jag behöver övergå till väldigt mycket mer liberal/icke lchf. Jag har bara gått ner 2-3 kg under den här perioden men mått bättre med stabilt blodsocker.  Hur trappar jag upp kolhydraterna på bästa sätt utan att må dåligt och gå upp alltför mycket i vikt?

Anmäl
2017-05-06 09:58 #1 av: Skymning

Jag skulle nog lägga på rotfrukter först och sen bönor och lite frukt. Spannmål och socker hade jag skippat helt, även på en kost med högre andel kolhydrater.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Anmäl
2017-05-06 20:05 #2 av: Zepp

Räkmackor, ät salladsbladet, räkorna, ägget och majon och släng sen mackan under, så gör jag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-05-07 02:25 #3 av: hemul

Hålelr med #1. Och du kommer nog att finna att du inte hamnar så jättehögt på kolhydrater i varje fall.

Fast vi vet ju inte din situation. Om du t.ex. jobbar på en skola och tvingas äta "pedagogiska måltider" så kan det nog bli svårt. Brukar med fasa läsa veckans skolmatsedel i tidningen. Blinkar


Anmäl
2017-05-07 09:28 #4 av: subcalva

Bönor börjar ju äntligen komma i ropet LCHF. Ger mycket näring med liten höjning av BS pga den resistenta stärkelsen.

Anmäl
2017-05-07 11:42 #5 av: Räkmackan

Haha, tack för svar! Nä, inga pedagogiska måltider tack o lov. Däremot mycket konferenser och resor och vill inte begära specialkost. Och nä, tror inte jag kommer börja vältra mig i socker och pasta heller, jag vet ju att jag inte mår så bra på det. Kikärtor däremot har jag saknat.

Anmäl
2017-05-07 19:56 #6 av: Lchfman

Du behöver inte begära specialkost.
Bara ät det du vill och låt resten vara och gör ingen grej av det.

Anmäl
2017-05-07 20:12 #7 av: hemul

Man kanske vill bli mätt också.


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.