Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3670 ggr
Räkmackan
5/6/17, 9:27 AM

Hur trappar jag upp kolhydraterna?

Hej alla!

Jag har ätit lchf (pendlat mellan strikt-normal-liberal) sen augusti förra året och har nu hamnat i en situation där jag behöver övergå till väldigt mycket mer liberal/icke lchf. Jag har bara gått ner 2-3 kg under den här perioden men mått bättre med stabilt blodsocker.  Hur trappar jag upp kolhydraterna på bästa sätt utan att må dåligt och gå upp alltför mycket i vikt?

Annons:
AilyAdams
5/6/17, 9:58 AM
#1

Jag skulle nog lägga på rotfrukter först och sen bönor och lite frukt. Spannmål och socker hade jag skippat helt, även på en kost med högre andel kolhydrater.

 **************************
Heter det De eller Dem?

Zepp
5/6/17, 8:05 PM
#2

Räkmackor, ät salladsbladet, räkorna, ägget och majon och släng sen mackan under, så gör jag!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
5/7/17, 2:25 AM
#3

Hålelr med #1. Och du kommer nog att finna att du inte hamnar så jättehögt på kolhydrater i varje fall.

Fast vi vet ju inte din situation. Om du t.ex. jobbar på en skola och tvingas äta "pedagogiska måltider" så kan det nog bli svårt. Brukar med fasa läsa veckans skolmatsedel i tidningen. 😉

subcalva
5/7/17, 9:28 AM
#4

Bönor börjar ju äntligen komma i ropet LCHF. Ger mycket näring med liten höjning av BS pga den resistenta stärkelsen.

Räkmackan
5/7/17, 11:42 AM
#5

Haha, tack för svar! Nä, inga pedagogiska måltider tack o lov. Däremot mycket konferenser och resor och vill inte begära specialkost. Och nä, tror inte jag kommer börja vältra mig i socker och pasta heller, jag vet ju att jag inte mår så bra på det. Kikärtor däremot har jag saknat.

Lchfman
5/7/17, 7:56 PM
#6

Du behöver inte begära specialkost. Bara ät det du vill och låt resten vara och gör ingen grej av det.

Annons:
hemul
5/7/17, 8:12 PM
#7

Man kanske vill bli mätt också.

Lchfman
5/8/17, 11:23 PM
#8

Jag har ätit så i åratal, det blir bara en grej om du gör det till en grej. För det mesta kan man ta lite mer smör/sås/kött eller motsv. I andra fall kan man vänta till nästa måltid.

Upp till toppen
Annons: