Annons:
Etiketthälsa
Läst 13443 ggr
fiskenihavet
5/4/17, 10:17 PM

Probiotika

Någon som har god erfarenhet med probiotika? Hört om NDS probiotic classic 10? Vad är viktigt att tänka på? Antall bakterier? Hur de överlever magsyran och ut i tarmarna? Etc. Tackar för svar

Annons:
hemul
5/4/17, 10:56 PM
#1

Syrade grönsaker och filmjölk kör jag med. Har god effekt på magen ivf.

fiskenihavet
5/4/17, 11:01 PM
#2

Jag är inte helt 'där' än att jag har energin till att syra, men har hört att det ska vara bra. Det blir nästa steg. Mejeriet äter jag inte, så tänkte starta m hälsokost.

LenaK63
5/4/17, 11:21 PM
#3

Att syra grönsaker är väldigt lätt.

https://www.fermentedfoodlab.com/raw-pickled-ginger-carrots/ 

Ovan min favorit. Väldigt enkel att göra och tar inte lång tid att syra. Senaste tog jag också i hackad färsk grukmeja.  

Jag som är en lat salladmänniska finner detta väldigt bekvämt. Man tar ett par gafflar ur burken  på tallriken och så behöver man ingen sallad.

Sindri gav mig också ett mycket bra tips att "stampa"  morötterna med en mortel (jag gör med en uppochnervänd). Det går fort och lätt.

Zepp
5/5/17, 6:04 PM
#4

Oandrsidan så finns det faktiskt syrade grönsaker att köpa i de flesta affärer.. utifall man inte är där ännu!🤤

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
5/5/17, 6:26 PM
#5

#4 Det är möjligt. Har inte sett några dock. Så tänkte göra det enklare för mig i övergången och köpa probiotika. Dessutom tippar jag att syrad mat i affären inte är av bästa sort.

Zepp
5/5/17, 6:32 PM
#6

Mm finns några rätt välrenomerade varumärken att köpa dels på COOP och ICA.. typ Tistelvind!

http://tistelvind.se/sortiment/

Finns som regel oxå Polska syrade produkter att köpa rätt av affärshyllan.. problemajset är dock att man blir tvungen att läsa på burkarna man köper.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
fiskenihavet
5/5/17, 6:50 PM
#7

Ska se om affären kan ta in nått av sortemanget

Zepp
5/5/17, 6:57 PM
#8

Du har nog inte kikat på alla hyllor i din affär?

Bildresultat för Krakus

Bildresultat för Krakus

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
5/5/17, 7:11 PM
#9

Vet att surkål oxå finns här, men den jag kollade på sist innehöll ganska många tillsatser. Tistelvind tror jag bara säljes i Sverige. Bor i Norge

Zepp
5/5/17, 7:34 PM
#10

Såå kan det vara ioförsej om man bor i Norge.. men de kan i stället ha Norska varumärken, som vi i Sverige inte känner till?

Grejen är litta att man får gå omkring och botanisera i olika hyllor.. iallafall i Sverige så är det inte helt ovanligt med lite udda matvaror.. som typ invandrare köper.. iallafall i lite större butiker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
5/5/17, 7:40 PM
#11

Precis. Det är långt bättre utval i Sverige när det gäller mat. Men ska fortsätta att kika.

Zepp
5/5/17, 7:55 PM
#12

Försökte Googla lite Norskt.. det gick väl sisådär.. utiallafall så förefaller det såsom att i Norge så är Ribber med Surkål nationalrätt.. iallafall på jul?

Men som sagt man får mest upp en massa recept på husmoderns egna surkål.. receptet som gått i arv i generationer, från mor till dotter.

Iallafall.. Norskar är förmodligen som svenskar, dvs husmorrecepten ersätts förr eller senare utav fabriksinläggningar?

Och om nu surkålen är så oumbärlig till ribberna på jul så borde det finnas flera varumärken att välja på.. varav några säkert är helt okej?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

fiskenihavet
5/5/17, 8:54 PM
#13

Hoppas det. De burkarna som jag har sett så långt innehåller mycket konstigheter, feks socker och div. Men fram tills jag finner ut av det, så tänkte jag ta probiotika tabletter. Är det dåligt för kroppen? Är säkert mer svårupptagligt, men… Nått märke som är bättre än andra?

Annons:
hellah
5/6/17, 9:34 AM
#14

Jag tar Probimage varje dag. Finns vetenskaplig dokumentation om du googlar. Apoteket (i Sverige då…) har också probiotika, annan sammansättning. Går att köpa på nätet :-). Du behöver kanske prova olika sorter, eftersom vi alla har olika bakterieuppsättning I tarmarna.

hellah
5/6/17, 9:39 AM
#15

Det finns nog också surkål att köpa på nätet tex tistelvinds, men frakten kan  bli dyr

parsley
5/6/17, 12:04 PM
#16

ICA har opastöriserad, holländsk surkål från "I love eco", Willys har någon opastöriserad sort från Balkan och Coop säljer en under varumärket Änglamark. Den opastöriserade surkålen säljs i påsar om 500 gram och brukar finnas i grönsakskylen.

Tänker du köpa probiotikakapslar så välj en sort med många stammar.  Man ska välja en sort med minst 10 olika stammar och varje stam ska ha ett par miljoner bakterier. Innate har jag använd vid något tillfälle och den hjälpte, men det finns säkert fler sorter. 

Om du är inne på tarmhälsa så kan man även äta prebiotika. Googla på resistent stärkelse, så hittar du mer information.

subcalva
5/6/17, 12:32 PM
#17

Det finns ett svenskt märke som heter Synbiotic. Mer info här

Och sen finns det ett engelskt som heter Elixa. Intressant är att de rekommenderar att man tar kapslarna på fastande mage med bara vatten att skölja ner för då går det enligt utsaga fortare att genom magen och ökar mängden bakterier som når tarmen.  Mer info här

Nikoley på Freetheanimal.com rekommenderar numera Elixa men har också skrivit en del om Prescript-Assist och Primal Defense Ultra men vet inte hur lätta de är att få tag på.

hemul
5/6/17, 1:38 PM
#18

Krakus produkter är goda, men de är pastöriserade, så nån probiotika blir det inte. Tistelvinds grejer är de enda jag vet som inte är det och de är jättedyra.

Zepp
5/6/17, 1:46 PM
#19

Krakus för även opastöriserade produkter!

Jämrans altså.. då blir man likt förbannat tvungen att vara läskunnig!

Grejen i dag är dels att man måste vara läskunnig, dels begripa vad det är man läser.. j*vligt jobbigt med andra ord och det räcker inte ens att jämföra priser!

Men ett litet tips från mig.. saknar man läsförmåga och förmåga att tyda olika ingrediensers inverkan på ens hälsa.. välj alltid de dyraste!🤪

Då finns det en övervägande risk att man får de bättre livsmedlen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
5/6/17, 2:56 PM
#20

Vilka då? Inte de på bilden ivf.

Annons:
Zepp
5/6/17, 4:10 PM
#21

Surkålen kan jag lixom inte gå i god för.. iomed att jag som regel köper andra märken.

Däremot så skall gurkan vara opastöriserad?

Man får läsa innehållsförteckningarna!

Sen så är det en helt annan sak om de stämmer?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hellah
5/6/17, 6:19 PM
#22

Jag köper Druvans surkål i vin , ingredienser bara kål, vitt vin 2%, salt. Står inte om den är pastöriserad eller ej. Då borde den väl vara opastöriserad?

Problemet för fiskenihavet som startat tråden är att hon bor i Norge.

hemul
5/6/17, 6:37 PM
#23

Nej. Jag tror inte det behöver stå. Det troliga är nog att den är det.

Tidigare var samtliga Krakus syrade produkter pastöriserade. Om det har ändrats beträffande gurkan vet jag inte. Det stod tidigare inte på surkålen heller. Men jag ringde och kollade.

parsley
5/6/17, 6:42 PM
#24

# 22 Jag har för mig att jag mailat till Druvan om deras surkål vid något tillfälle och att den är pastöriserad. Du kan ju maila till dem om du är osäker.

Jag vet inte riktigt vilka livsmedel som säljs i Norge,  men de sorter jag nämnt, I love eco / ICA, Änglamark och Willys, är importerade från Holland eller Balkan. Det är möjligt att sorterna även säljs i Norge. Annars kanske det finns en norsk motsvarighet till Tistelvind? TS kanske kan kolla i affärernas kyldiskar där TS bor och  se vad som finns? Annars kan man ju syra själv, även om det är lite pyssel med det.

Zepp
5/6/17, 8:00 PM
#25

#23

Jag vet inte heller säkert.. det är lixom ett problem med att vara människa och sen vara beroende utav att köpa sin mat i affärer!

Kan man lita på innehållsförteckningar?

Varför står det inte hur mycket gräs och örter min mat ätit.. eller om den är dödad genom pastörisering!

Här har SLV rätt mycket kvar att göra.. för att inte tala om EU!

Jag har bestämt för mig att jag ätit utav Krakus surkål och den var god, men har senare valt sådan som inte är dödad!

Och märk väl, jag är inte såå himla säker på att basiluskerna gör någon nytta i tarmen utan främst födan för de biotiska bakterierna som man som regel redan har!

Menna, jag lever i Sverige, ett av världens rikaste länder med snudd på världens högsta levnadstandard.. jag har jobb och fast lön, jag lägger gärna någon extra krona på riktig mat.

Grejen är, kan man lita på producenterna, distrubitörerna, affärena?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
5/7/17, 2:23 AM
#26

Nej, grejen är mycket enklare än så. De allra flesta syrade produkter som säljs i handeln är pastöriserade och alltså meningslösa för syftet i den här tråden. Och så svårt är det inte att ringa eller slänga iväg ett mail till en importör och ta reda på saken om det inte framgår tydligt av etiketten.

fiskenihavet
5/7/17, 3:19 AM
#27

All surkål och liknande i affärer här innehåller socker och är pastöriserad. Hittade en liten underlig butik som sålde opastöriserade syrade produkter. Svindyrt, men… En liten burk (på storlek m litet syltglas) kostade 200. Men, men…

Annons:
hellah
5/7/17, 11:07 AM
#28

Hm kanske ska övergå till Änglamark eller ica då, även om den blir dålig innan jag hunnit äta upp den…

#27 Finns inte Änglamark/coop i Norge?

fiskenihavet
5/7/17, 1:05 PM
#29

Änglamark har några få utvalda produkter. Mest tvätt-serie, tvål och tvättmedel. Hur mkt surkål/fermenterad mat måste man äta för att få en förbättring i tarmen. Ta utgangspunkt i att sit där är dårlig och få bra bakterier. Då måste man väl också ta tillskott av probiotika-tabletter?

parsley
5/7/17, 2:58 PM
#30

# 29 När jag hade problem med magen så åt jag en probiotikakur. Då hade jag försökt med mjölksyrade grönsaker en tid, utan att det hjälpte. Det är möjligt att det räcker med mjölksyrade grönsaker för andra. Jag tycker att de mjölksyrade grönsakerna är ganska mastiga att äta. Surkål brukar jag ta såpass som fastnar på gaffel. Gissar att det blir omkring 1/2 dl. Den dosen känns lagom för mig.

fiskenihavet
5/7/17, 4:57 PM
#31

Tack för svar. Sliter med att hitta en bra probiotika. Produkter innehåller mycket konstigt här, och att beställa produkter post förstör väl bakterierna tfm transport (?). Skal väl stå i kylskåpet.

Zepp
5/7/17, 5:09 PM
#32

#26

Nämenaltså det har jag oxå kommit underfund med!

Därav min febläss för att kika på innehållsförteckningar och om där står huruvida maten är dödad/pastöriserad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
5/7/17, 5:13 PM
#33

#27

När jag ansträngde mig för att Googla Norskt så insåg jag att det ingår socker i den Norska varianten utav surkål!

Oandrasidan.. COOP har köpt både ICA och RIMI i Norge!

De kanske kan börja ta hem sådant de säljer i Sverige om efterfrågan ökar?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

LillaEira
5/14/17, 1:35 PM
#34

Jag har provat några sorter probiotika, biogaia är bäst för min mage, jag köper den på nätet på apotea. Goda sugtabletter. Det är en svensk patenterad produkt med mycket förskning bakom. En läkare på en utländsk sajt tyckte att den fungerar mycket bra och jag tycker att det stämmer. Han rekommenderade två veckors kur varje dag och sedan bara 1-2 tabletter per vecka.

Annons:
hellah
5/14/17, 2:01 PM
#35

#34 men det är sötningsmedel i den (sukralos).

LillaEira
5/14/17, 2:16 PM
#36

På min burk biogaia står det xylitol, förutom det finns palmolja som inte heller är så bra. Men de funkar fint, fint för min mage. Även om sötningsmedel sukralos inte är bra så kanske vore det bättre än xylitol för folk med IBS enligt FODMAPS. Tabletterna är inte så stora så kanske inte så mycket sötningsmedel, de är goda som karameller.

Margareta
5/14/17, 3:16 PM
#37

Jag äter normalt inte mejeriprodukter, men gör sen en tid ett undantag för magens skull och det verkar göra nytta. Jag har tibetansk kefirsvamp som jag varje dag syrar till drickbar kefir i ohomogeniserad ekologisk fullfet lantmjölk. Opastöriserad om jag får tag i. Den andra finns i butik. Det tar 24-48 timmar och jag dricker 1-2 dl per dag. Den yoghurt/kefir/hälsofil som köps i butik med lpng hållbarhet har tappat många goda bakterier. De har kort livslängd. Bäst är att syra i get- får- eller fjällkomjölk som har kasein 2, (det tål jag bättre) men det har jag inte tillgång till just nu. Denna dryck kompletteras med syrade grönsaker och då är redan nämnda Tistelvinds den enda jag hittat som är opastöriserad. Alla som inte förvaras i kyldisk i butikerna är pastöriserade så där behöver man inte leta.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
5/14/17, 3:23 PM
#38

Givetvis! Vad dum jag är. Att det inte kylförvaras är så klart bevis nog på att det är pastöriserat. Man behöver inte ringa och fråga som jag gjorde en gång. ☝️

Margareta
5/14/17, 3:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Dessvärre vill jag inte köpa "I love Ecos surkål" den innehåller citronsyra. Det har jag valt bort helt. Såg på Facebook att "någon" frågat om citronsyran i just den ekologiska surkålen. Hoppas det ger resultat. Det vore praktiskt med valfrihet mellan två märken.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
5/15/17, 2:49 AM
#40

Är den surkålen opastöriserad alltså? Har inte sett den.

fiskenihavet
5/15/17, 12:49 PM
#41

#39, så det är så de framställer citronsyra… Då är det väl en liknande process med framställning av äpplecidervinäger, eller är jag helt ute och cyklar?

Annons:
hemul
5/15/17, 3:52 PM
#42

Lugn, du är ute och cyklar.

fiskenihavet
5/15/17, 4:05 PM
#43

He he. Fint.

hellah
5/15/17, 5:25 PM
#44

#40 finns i grönsaks/fruktdisken på mitt ica iaf

Zepp
5/15/17, 8:32 PM
#45

Rätt mycket tillverkas med hjälp av Aspergillus Nigrum i dag iomed att det är billigare än riktig mat!

En del medeciner oxå.. därav bör man dra slutsatsen att undvika mediciner.. or not!

Kan avslöja en sak.. allt mindre askorbinsyra tas från Aspergillus Nigrum, men fler mediciner, och det stora problemet var i förstone dåliga tillverkningsmetoder/dålig rening!

Vilket i princip inte gällde mediciner!

En annan sak är då förekomst av askorbater i syrade matprodukter.. så även ICAS ekologiska surkål!

Enligt väl underättad källa förekommer de även där för att kålen inte skall bli brun.. vilket konsumenten inte gillar!

Och iomed att ICAs surkål är ekologisk.. så lär det knappast förekomma Aspergillus Nigrum?

Oså till Nork surkål.. den skall ha rätt mycket socker enligt traditionella recept/till ribber på Jul, som dessutom skall vara dränkta i honung!

Menna kan vi skita i alla dessa rätt nymodiga saker,, snart kommer lutfisken vara kokt i Coca Cola!

Grejen är att man blir tvungen att kika på innehållsförteckningarna!

Den andra grejen är att om man vill ha riktig mat så finns det råvaror att välja på och man får f*n göra sin surkål själv.. utifall man inte bor i Oslo och där kan finna riktig Tysk eller Polsk surkål!

Menna.. jag har största förstående för problematiken.. Norge är den sista Sovjetrepubliken, som en viss svensk minister sade!

Socker, socker, socker.. eller om man är hälsomedveten någon annan form av artificiella sötningsmedel?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Margareta
5/24/17, 8:23 PM
#46

#40 hemul Tistelvinds är opastöriserad och förvaras i kyldisk. Googla så ser du burken. Det finns ett gäng andra syrade grönsaker också. Morötter, rödbetor och blandade

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
5/25/17, 3:00 AM
#47

Jag vet. Jag menade I Love Eco som du inte ville köpa p.g.a. citronsyran.

Margareta
5/26/17, 9:18 AM
#48

Jag tror I love Eco är opastöriserad eftersom den kylförvaras men jag har inte lusläst eftersom den har citronsyran och eliminerades redan där. 😳

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
hemul
5/26/17, 12:59 PM
#49

OK. Jag ska kolla upp det. ifall det blir nåt glapp i den egna produktionen och behovet är akut. 😉

Märkligt tilltag att ha i citronsyra. Är ju både askorbinsyra och mjölksyra så det räcker. Kan de fuska och jäsa den så kort tid att de måste tillsätta syra för att få till smaken?

Margareta
5/26/17, 4:46 PM
#50

Bra tänkt, så kan det nog vara

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Lisabet
5/26/17, 7:02 PM
#51

Jag mailade och frågade för några år sen om I love Eco var opastöriserad, och det var den. Köper inte heller numera pga citronsyran.

hemul
5/26/17, 11:26 PM
#52

Tack. Bra att veta. Men som sagt skumt med citronsyran. Varför behövs den?

Margareta
5/28/17, 8:23 AM
#53

Konservering antar jag

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Zepp
5/28/17, 3:31 PM
#54

För att surkålen inte skall bli brun när man väl öppnat paketet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
5/29/17, 7:53 AM
#55

Som jag sa är det ju redan fullt av mjölksyra och askorbinsyra, eller borde ivf vara. Tillsatt citronsyra borde inte göra varken till eller från i riktig surkål. Enda anledning jag tänka mig är att den är så lite syrad att man måste tillsätta något. Det är väl som med det s.k. surdegsbrödet som är jäst på bakjäst.

Annons:
Zepp
5/30/17, 7:49 PM
#56

#55

Nämenaltså.. så är det med stor sannolikhet!

Dvs olika batcher av surkål och för den delen på olika tider på året kommer hur som helst att vara annorlunda/jäsa annorlunda/smaka annorlunda!

Iallafall om man gjorde den själv?

Menna, men så kan vi ju inte ha det och det är lixom inget som stora affärsrörelser typ ICA accepterar.. det skall vara samma produkt hela året runt.

Menna igen, det är vådan av att leva i västerlandet.. främst i ett rikt sådant och dessutom var hyfsat rik själv för att kunna ställa ohemula krav på att livsmedel skall vara likadana oavsett om de är i säsong eller utanför säsong!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
5/30/17, 9:55 PM
#57

Snarare att det är billigare att fejka surkål än att göra riktig, eftersom det tar tid. Men om de låter den jäsa några timmar så får de väl ändå kalla den surkål, kan jag tänka. Men det bildas inte nog med syra för varken smak eller hållbarhet.

Margareta
5/31/17, 10:41 AM
#58

#57 så tror jag det är

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

subcalva
6/7/17, 9:16 PM
#59

Jag kan tipsa om att Femalebalanceshop säljer Prescript-Assist billigt just nu

Prescript-Assist® är ett sk synbiotika eftersom det innehåller både probiotika samt prebiotika, dvs näring till mikroorganismerna. Prescript-Assist® innehåller en sammansättning av 29 probiotiska stammar särskilt utvalda för att efterlikna den naturliga mikrofloran i traditionella och paleolitiska dieter.

Länk till Femalebalanceshop

Zepp
6/7/17, 10:35 PM
#60

#57, #58

Jag tror det kan vara på bägge sätten.. och det gäller att ha koll!

För även seriösa tillverkare kan ha problem att hålla samma syra under hela året.

Iallafall så har vi redan funnit några ledtrådar som kan vägleda oss till bra matval av syrade produkter, ekologist=ingen Aspergillus, kyldisken=icke pastöriserad!

Och kanske ett av de viktigare kännetecknen.. priset, dvs ett lågt pris är oftare ett tecken på Junkfood!

Och jag inbillar mig fortfarande att det är kålen i sig som är nyttigast för våra tarmbakterier/vi odlar vår egen probiotika i tarmen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cim92
6/8/17, 8:14 AM
#61

Inte läst alla kommentarer men då jag själ är återförsäljare för Forever Living är det verkligen vår probiotika jag vill rekomendera! Den har 6 bakteriestammar - de 6 som människan oftast saknar. Tre skyddande lager som gör att den klarar sig igenom magsäcken och ner till tarmarna innan den luckras upp. Tar man den dessutom i samband med Aloe vera (prEbiotika) så ger du samtidigt tarmarna och tarmbakterierna den näring som behövs! Den behöva heller inte hållas kal som många andra probiotika, och är därför perfekt för att ha med sig när man är på resande fot 👣 Forever Active Ptobiotic heter den. Lycka till! 👌

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Upp till toppen
Annons: