Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Mina LCHF problem

2017-04-30 00:29 #0 av: fiskenihavet

Alltid hungrig
Uppblåst mage
Alltid trött, utan energi
Alltid lös mage.

Någon som känner sig igjen?

Anmäl
2017-04-30 00:32 #1 av: Sindri

Vad äter du och när?

Anmäl
2017-04-30 00:58 #2 av: fiskenihavet

Försöker hålla mig till 3 måltider pr dygn, men är hungrig både innan och efter. Var och så när jag åt strikt, men äter nu 20-25 g kolhydrater för att de om det hjälpte. Har registrerat att sötsuget ökat. Har ökat mängden protein för att bli mätt, men det gör mig nog mer hungrig. Äter fett, så mycket jag kan utan att bli illamående, till alla måltider. Innan LCHF mådde jag riktigt risigt, så jag vet ju att LCHF hjälper men...

Anmäl
2017-04-30 01:06 #3 av: Halvdansken

Ge ett exempel på din mat en dag.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2017-04-30 01:17 #4 av: fiskenihavet

Frukost, rester från middagen feks entrecote m avokado
Lunch kyckling m sås av kokosgrädde
Middag biff m sås av kokosgrädde

Anmäl
2017-04-30 01:21 #5 av: Halvdansken

Kokosgrädde har inte så jättemycket fett i sig, varför inte använda vispgrädde? Och äter du nån grönsaker? Hur länge har du hållt på med LCHF?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2017-04-30 01:25 #6 av: fiskenihavet

Kokosgrädde har mkt fett, och vid flera tillfällen tillsätter jag mer i tillägg. Äter grönsaker, eller avokado. Är känslig för kolhydrater och triggar ett enormt sötsug om jag äter mer grönsaker eller andra kolhydrater. Äter inte mejerier.

Anmäl
2017-04-30 07:33 #7 av: parsley

Testa att registrera det du äter i tex kostbevakningen.se ett par dagar, så ser du svart på vitt hur mycket du äter och fördelningen mellan fett, protein och kolhydrater. Du ser även kalorier, om det är till någon hjälp.

Magproblemen kan bero på rubbad tarmflora. Har man problem med lös mage, så kan en probiotikakur hjälpa. Den här sidan innehåller en del tips om vad man kan göra mot olika magproblem.  https://magkliniken.se/ En del magproblem kan bero på att man har för lite magsyra. Det finns ett enkelt test man kan göra själv med hjälp av bikarbonat.  https://magkliniken.se/brist-pa-magsyra-kan-vara-orsaken-till-dina-magbesvar/ Martina Johansson skriver en del om magsyra på sin blogg.  http://martinajohansson.se/naringsbrist-och-lag-magsyra-pa-lchf/

Extra salt är en huskur mot trötthet när man äter LCHF. Ta 1/2 - 1 tsk salt i ett glas vatten vid behov och se om det hjälper. Välj gärna seltin, som innehåller extra magnesium och kalium, oraffinerat havssalt eller blanda Anna Halléns supersalt, som består av olika sorters salt. Googla för recept. 

Trötthet kan ha en rad olika orsaker. Anna Hallén skriver lite här. http://www.annahallen.se/ar-du-trott-eller-trott

Det finns en aminosyra som heter L-glutamin. En del sockerberoende använder den för att häva attacker av sötsug. Martina Johansson skriver om den här http://martinajohansson.se/sockerberoendet-l-glutamin/ och LCHF-ingenjören skriver om den på sin blogg. Den hjälper inte om man egentligen är hungrig, enligt min erfarenhet, men den sägs vara bra för magen och verka lugnande på hjärnan. 

Anmäl
2017-04-30 09:35 #8 av: Sindri

Om man äter mer protein än man behöver är det inte bra. Har för mig jag läst någonstans att för mycket protein kan omvandlas till kolhydrater och det kan förklara sötsuget.
För mycket kokos helt plötsligt kan förklara illamående. Har du kollat vad kokosgrädden du använder innehåller? En del sorter har förtjockningsmedel och andra tillsatser som man kan må dåligt av.
Jag använder bara Santa Marias Extra Creamy Coconut.

Jag föreslår att du skippar såserna ett tag och gör en rejäl sats med aromsmör. (Smör brukar man kunna äta om man inte tål mejerier). Är du laktosintolerant så gör ghee. Sök på sajten så hittar du recept)

Smaksätt aromsmöret med sånt du gillar och använd det istället för sås.

Du kan även äta andra grönsaker som växt ovan jord som t ex squash, aubergine, vitkål.

Beträffande tarmfloran så tycker jag du skall läsa på om tarmflora, t ex Charmen med tarmen eller Magsmart.
Jag har börjat syra vitkål, morötter och annat, väldigt nyttigt för magen.

Så länge kan du köpa probiotikatabletter och försöka få ordning på din tarmflora.

Anmäl
2017-04-30 13:43 #9 av: hemul

Har vi inte stött och blött det här i flera trådar redan? Tyvärr utan att komma fram till något som funkar.

Kom att tänka på en sak, är du ordentligt läkarundersökt? Du mår dåligt på LCHF och då mådde dåligt innan... Kanske är du helt enkelt inte frisk och det är det om är orsaken till att du mår dåligt oavsett hur du äter?


Anmäl
2017-04-30 14:47 #10 av: fiskenihavet

#9, nej. Jag har skrivit om annat här. Så fick jag frågor om hur jag äter, och så kom råd utifrån det. Det jag primärt har frågat om tidigare är varför jag fortfarande är hungrig och kopplingen till mängden protein. Det som då blev svaret var 'teori' om att äta 1 g protein per kg, som i praktiken blir svältkost för mig.
Och, ja, jag är frisk. Sockerberoende, men annars frisk.

Anmäl
2017-05-01 07:02 #11 av: Siggebus

#0
Nej, jag känner inte igen mig - jag skulle vilja säga tvärtom på alla dina "punkter" faktiskt.
Jag äter två ggr om dagen (lunch och kvällsmat) och är egentligen aldrig speciellt superhungrig - inte ens när det gått ca 14 timmar från mitt kvällsmål tills jag vaknar på morgonen. Inte ens då är jag hungrig - dricker en mugg kaffe med en klick smör och grädde i bara för att det är så gott på morgonen.

Anmäl
2017-05-01 20:28 #12 av: Zepp

Ligger du fortfarande på 1000 Kcal om dagen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-05-01 23:12 #13 av: fiskenihavet

#12 Inte nu längre, när jag gick bort från att bara äta 1 g protein pr kilo. Nu får jag i mig långt mer mat.

Anmäl
2017-05-02 12:22 #14 av: Chinilla

Nej mina svar är nästan tvärtom på allt. Nu har jag inte följt vad du tidigare har sagt i andra trådar och vet ingenting om vilka mängder du äter eller hur länge du ätit LCHF så kanske är mitt svar inte alls relevant för dig. När jag började äta LCHF så åt jag så mycket så jag blev mätt och brydde mig inte ett dugg om hur mycket det var utan åt somsagt tills jag blev mätt oavsett vilken mängd det handlade om. Detta hade jag läst rekommendation om från vissa håll, därför följde jag det och litade på att det var ett tillfälligt "överätande". Jag mätte varken det ena eller andra, undvek bara det mesta i kolhydratsväg, alltså pasta/ris/potatis/bröd.  Och när jag blev hungrig igen så åt jag förstås igen. Efter nån vecka eller så lugnade ätandet ner sig helt naturligt så jag inte alls behövde lika stor mängd. Så min fundering är om du verkligen äter tills du blir mätt, och om äter igen när du blir hungrig?  

Anmäl
2017-05-02 13:22 #15 av: fiskenihavet

#14, har ätit LCHF till och från sedan 2010. Iom starkt sockerberoende har det varit div avbrott i kosten. I ca 11 månader nu har jag bara ätit LCHF. När jag började med LCHF gjorde jag som du skriver, åt helt till jag var mätt och åt igjen när jag blev hungrig på nytt. Var konstant hungrig. Så fick jag råd på denna sidan att bara äta 1 g protein pr kg, och det blev helt enkelt för lite mat. Jag åt, och äter fett, men behöver kött/fisk för att få i mig nog mat och fett. Blev ett skelett och fick i mig för lite mat. Nu har jag ökat mängden protein och får i mig mer fett, men är fortfarande konstant hungrig. Konstant trött, energilös. Och ift toalettvanorna så... Innan LCHF konstant förstoppad, och bara lös på LCHF.

Anmäl
2017-05-02 18:59 #16 av: Siggebus

#14
Jag gjorde exakt som du! Åt oftare i början - var jag hungrig så åt jag. Räknade inte protein men uteslöt pasta ris och potatis och det som innehöll kolhydrater där försökte jag välja det som inte översteg ca 5 gr kolhydrater per 100 gr vara.

Anmäl
2017-05-08 09:51 #17 av: Barry_B

Kan det vara så att du rubbar ketosen med jämna mellanrum och glider ur den, för glider du in och ut så får du dras med omställningsproblemen hela tiden, och det kan vara en förklaring. När jag väl hamnat i "djup" ketos efter 4-6 dagar så är jag full av energi, inga hungerkänslor och allmänt pigg. 

Anmäl
2017-05-08 14:38 #18 av: hellah

Fiskenihavet: Det kan vara så att du har IBS. Min IBS triggas vid för mycket kokosmjölk. Som sagt probiotika kan lindra vid IBS. Jag kan äta fler olika livsmedel om jag tar probiotika/Probimage regelbundet än utan. Det finns en forskargrupp i Australien som kollar i vilka livsmedel de kolhydrater som triggar IBS finns. Googla FODMAP så kan du hitta deras App med listor/resultat (den svenska översättningen är tyvärr inte pålitlig). Men sen har ju varje människa sin egen mix av tarmbakterier

Smör brukar kunna funka vid laktosintolerans. Det är inte tydligt varför du inte äter mjölkprodukter? Jag tar laktastabletter och äter alla mjölkprodukter utom just mjölk. Tycker inte om de redan laktosfria

Rekommenderar också  Charmen med tarmen , mycket bra bok för den som är intresserad av tarmen och/eller har problem med den. 

Anmäl
2017-05-08 14:46 #19 av: hellah

Har du kollat sköldkörteln nyligen? Hunger, trötthet kan vara symtom på det

Anmäl
2017-05-08 15:54 #20 av: hellah

Ifall du haft diarré längre än en vecka så kan det vara orsaken. Kroppen hinner inte ta upp näringsämnen innan det åker ut igen

PS ursäkta flera inlägg. Kunde inte få upp hantera-knappen

Anmäl
2017-05-08 20:52 #21 av: fiskenihavet

#20 har haft lös mage helt sedan jag började med LCHF. Hade inte det innan jag åt LCHF, och inte vid de tillfällena jag slutade med lchf. Klurigt detta.

Anmäl
2017-05-08 20:53 #22 av: fiskenihavet

#17, tror inte det. Äter väldigt strikt. Pendlar mao inte.

Anmäl
2017-05-09 08:31 #23 av: hellah

#21 om du med lös menar rinnande så är det inte alls bra. Försök äta mer av något som du vet är stoppande för din mage. Majs? Riskakor? Banan? Ost? Uteslut också kokosmjölk och avokado är mitt tips, kanske mindre fett? Inte så  strikt lchf kanske, men tarmen måste ju få en chans att ta upp näringsämnen

Anmäl
2017-05-09 09:42 #24 av: fiskenihavet

#23 det att utesluta kokosmjölk och avokado var det med FOODMAP? Det ska jag se närmare på. Att äta mer kolhydrater blir svårt. Jag är väldigt sockerberoende. Minsta lilla triggar översättning av rent socker.

Anmäl
2017-05-09 10:49 #25 av: hellah

FODMAP med ett O annars rätt. Ja det är att välja mellan pest och kolera ;-) Lycka till! 

Anmäl
2017-05-10 15:02 #26 av: hellah

Förkortningen FODMAP = fermentable, oligosaccharides, disaccharides, monosaccharides and polyols

FODMAP-forskarnas hemsida: http://www.med.monash.edu/cecs/gastro/fodmap/

Blogg  http://fodmapmonash.blogspot.com.au/2015/06/just-2-6-weeks-it-is-not-diet-for-life_8.html#more

appen  http://www.med.monash.edu/cecs/gastro/fodmap/iphone-app.html

Anmäl
2017-05-10 17:44 #27 av: Zepp

#21

Låter allt mer som Maldigestion/malabsorbation?

Dvs du bryter inte ner eller tar upp fettet?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7166155

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-05-10 18:55 #28 av: fiskenihavet

#27 får pröva att tillsätta enzymer. Möjligt att det hjälper

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.