Annons:
Etikettmat-livsmedel
Läst 5467 ggr
Sindri
4/28/17, 1:04 PM

Torkad äggula

Saknar så mycket att inte kunna använda rå äggula i Spanien. Vill göra både majonnäs, glass och smoothies.
Har kollat på nätat om man kan köpa torkad äggula i Sverige och ta med hit. Har bara hittat sånt som är för färg och det vill man nog inte äta…..

Det skall visserligen gå att torka själv, men det får bli sista utvägen.

Någon som vet om man kan köpa torkad äggula från svenska ägg?

Annons:
Maria
4/28/17, 1:05 PM
#1

Varför ska man inte använda rå äggulla i Spanien

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

hemul
4/28/17, 1:17 PM
#2

Man kan köpa torkad äggula, men ursprunget brukar inte stå. De här hade förut, men nu har de visst bara helägg.

http://friluftsmat.nu/

Fråga på Utsidan. De har totalkoll på sånt där (allt ska vara lättast möjligt i packningen så torkat står högt i kurs).
http://www.utsidan.se/forum/

[Outlawly]
4/28/17, 1:36 PM
#3

Majonnäs kan man lätt göra att byta ut ägget mot kikärtsspad(aquafaba) eller så kan man använda sojamjölk.
Använder man kikärtspadet är det godast med smaksättning, då det annars är lite annorlunda smak.
Med dessa ingredienser är det mixerstaven som ska användas 🙂

hemul
4/28/17, 1:47 PM
#4

Är nog lite fel forum för de tipsen. 😉

parsley
4/28/17, 1:55 PM
#5

Går det att göra majonnäs på torkad äggula?  Gulan tillför ju trots allt en del vätska till majonnäsen.

Sindri
4/28/17, 2:03 PM
#6

#1 av: Maria
Väldigt vanligt med salmonella. #2 av: hemul
Tack, skall kolla in.
#3 av: Outlawly
Nej, tyvärr inget alternativ för mig. Kikärtor och sojabönor är nåt av det värsta jag vet. Saknar som sagt var äggulan.
#5 av: parsley
Man blandar äggulan med lite vatten först.

Annons:
[Outlawly]
4/28/17, 2:14 PM
#7

#6 Okej, bättre än så kan jag tyvärr inte komma med😇
#4 Fel forum? Får man inte äta kikärtor eller sojamjölk på lchf? Upplys mig gärna 🙂

Sindri
4/28/17, 2:48 PM
#8

Tack, men jag ville inte ha alternativ till ägg, jag vill ha tag på torkad äggula.

Man "får" äta vad man vill, men de flesta som hänger på detta forum vill ha riktig mat. Soja är ok fermenterad, men denna sojavurm är en ekologisk katastrof med sina stora monokulturer som utarmar insektslivet och därmed också vår fortsatta livsmedelsförsörjning. En stor anledning till bidöden. Därför tycker jag man skall äta soja lika lite som palmolja p.g.a. att man utrotar regnskogar för att kunna odla palmoljepalmer. En annan ekologisk katastrof. Plus att man fördriver och t.o.m. dödar ursprungsbefolkningen.
Nu har vi hamnat mycket OT…..

Men bara för att du skall förstå varför många på detta forum inte omfamnar t ex soja.

[Outlawly]
5/2/17, 8:42 AM
#9

#8 Då förstår jag! Tack för svaret👍

sp0ngeb0b
5/6/17, 10:01 AM
#10

Förlåt för ännu mer OT, men vill bara flika in att den absolut största majoriteten av sojan som odlas i världen (t.ex. Sydamerika) används som djurfoder (källa: Naturskyddsföreningen och WWF). Alltså en JÄTTESTOR majoritet, och anledningen till det är att djuren äter stora mängder soja för att producera 1 portion kött åt konsumenterna. Jämfört med en liten mängd soja som mättar 1 person. Bara så att ni vet. Om ni är emot sojaproduktion bör ni även sluta med kött. 

Angående frågan vet jag inte var det går att köpa, men efter en snabb googling verkar det inte vara så himla svårt (om än tidskrävande) att torka dem själv. Men förstår att det kanske är så lockande 🙂

AilyAdams
5/6/17, 10:41 AM
#11

#10 Absolut! Och det är därför många väljer kött från djur som får äta sin naturliga föda - gräs. Det borde vara förbjudet att föda upp gräsätande djur på kraftfoder! 😡

 **************************
Heter det De eller Dem?

Sindri
5/6/17, 11:17 AM
#12

#10 av: sp0ngeb0b
Det är det värsta av allt - att man odlar detta för att använda i djurfabriker. Men eftersom vi är gjorda för att äta animaliskt protein, blir de flesta så illa tvungna att äta detta kött.
Äter inget kött som är uppfött på soja eller majs. Köper bara vilt eller gräsbeteskött. Vet att jag är priviligierad, Önskar att fler kunde välja, önskar också att veganmat inte skulle vara så soja-orienterad.

Det bästa man som konsument kan göra är att uppmuntra och handla kött från djur som går fritt och äter sin naturliga föda, och inte får antibiotika.
Så nej - veganismen är absolut inte en lösning på vår ekologiska kollaps.
Det handlar bara om pengar som storproducenterna vill tjäna på sina enorma monokulturer. Skulle det blir bättre bara för att människor åt upp alla denna soja och majs som de odlar?
Och visst fortsätter man att utrota alla insekter som behövs för att kunna odla andra saker så får vi väl nöja oss med det. Och Monsantos grundare ler i sin himmel……….

#11 av: Skymning
Förbud - absolut! Och förbjud dessa monokulturer som slår ut hela landskap, hela arter vilket i sin tur utrotar andar arter, sedan slår ut andra typer av landskap etc……….

hemul
5/6/17, 4:02 PM
#13

Vi undviker också soja p.g.a. kolhydraterna och att soja innehåller en massa prylar som vi inte tror är nyttiga för oss (eller för djuren, för den delen).

I länder där soja har använts länge har det varit i form av fermenterade produkter. Jäsningen förstör mycket av de ämnen som eventuellt är skadliga. Det är först i vår tid man har börjat äta soja "rakt av", så att säga. Traditionellt har man inte gjort det. Dessutom smakar sojabönor f*n! Men det sista är min personliga åsikt. 😉

Annons:
Sindri
5/7/17, 2:33 AM
#14

#13 av: hemul
Min med!!! 😉

Zepp
5/7/17, 8:24 PM
#15

#13

Min med!

Råkade köpa sojabönor på burk när jag i stället skulle köpt kikärtor.. smakade skit och fick ont i magen.

Testade Tofu.. samma där, smakade skit följt av ont i magen!

Men.. ni skall inte tro att jag är rädd för Soya per se, tvärtom så vill jag testa riktig fermenterade bra produkter, helst ekologiska om det går att få tag på!

Dvs jag riktig längtar efter att få tag på riktig Natto men även testa Temphe.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
5/7/17, 11:01 PM
#16

Vad är natto och tempe? Trodde jag visste lite om japansk mat, men detta har gått mig förbi.

Zepp
5/8/17, 5:57 PM
#17

Natto är Japanskt/kinesiskt medans Tempeh är Indonesiskt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Natt%C5%8D

https://en.wikipedia.org/wiki/Tempeh

Tequila är mexikanskt!🤤

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
5/8/17, 6:44 PM
#18

Är det verkligen gott?

(Syftar inte på tequila, det vet väl alla ur läbbigt det är!)

Zepp
5/8/17, 7:01 PM
#19

Det är ju det jag vill pröva!🤤

Hur som helst så verkar iallafall Natto vara nyttigt.. fullt av K2!

Tequila är läbbigt det håller jag med om!🤐

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: