Annons:
Etiketthälsa
Läst 4133 ggr
Lucia 123
2017-04-24 15:35

Återhämtning

Hej! Jag har ätit lchf i ca 1 år nu.  Jag tränar hård styrketräning men de funkar inte så bra, har minst ett dygn längre återhämtning på de små muskelgrupperna o nästan 2 dygn på de större. Varför blir de så detta gör ju att jag tappar i styrka. Kodis träningen funkar som vanligt samma ork.

Annons:
Zepp
2017-04-24 20:53
#1

Borde i princip inte vara något problem efter ett år!

Du får testa helt enkelt… typ inte vara lika strikt LCHF?

Se om det gör skillnad?

Oså.. du/vi har olika muskelceller.. de snabba explosiva är i princip glukos-/glykolys-beroende!

De uthålliga är mer fettberoende!

Cardio är typ syreupptag och sen på det fettoxidation till stora delar.. och sen till delar laktatmetabolism om man närmar sig lite högre nivåer.

Och jag kan komma med en anekdot.. min bror som springer halvmaror och inte äter LCHF gick över till att träna för helmaror.. han är sk elitmotionär.. hans klubbs tränare menade att han skulle sänka tempot så att det motsvarade helmara och han fick jordens träningsvärk.

Dvs han sänkte tempot till den puls som motsvarar helmara!

Dåååå, helt plötsligt tränade han andra muskelceller.. sådana som var fettberoende och uthålliga.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lucia 123
2017-04-25 15:50
#2

Inget konstigt att han fick  träningsvärk man använder helt andra muskler när man joggar än när man löper de blir ett helt annat steg spelar ingen roll vad musklerna använder använder för bränsle. Vid högintensiv träning använder de mest kolhydrater o vid lågintensiv mest fett. Men slutsatsen måste ju ändå bli att musklerna måste ha kolhydrater.

Zepp
2017-04-25 21:48
#3

Kan vara en väl så god förklaring.. eller bägge?

Man förbrukar alltid glukos.. grejen är att det är intramuskulärt glykogen.

Man har sett att elitidrottsmän kan vid strikt ketogen diet, halvera sina muskulära glykogendepåer.. men redan inom några veckor är de tillbaka på 70-80%.

Och vi kan lagra upp till cirka 400 gram glykogen i musklerna.

Varav kroppen själv kan bilda cirka 200 gram per dygn.

Musklerna är inte så jätteberoende utav glukos som man lätt tror utan det är främst vid anaerob ansträngning!

Då kan BCAA var minst lika viktiga.

"It has been claimed that carbohydrates serve as a primer for fat catabolism ("fats burn in a carbohydrate flame"). However, as pointed out by Robergs and Roberts [22], this is an incorrect contention. In skeletal muscle, fat certainly does not burn in a carbohydrate flame, as skeletal muscle does not have sufficient quantities of the enzymes to convert glycolytic intermediates into molecules that can be transported into the mitochondria to supplement citric acid cycle intermediates. Further, the production of acetoacyl CoA, a substrate of ketone body formation, can occur only in the liver and thus does not apply to skeletal muscle metabolism. Human skeletal muscle can oxidize at least seven amino acids: leucine, isoleucine, valine, glutamate, asparagine, aspartate and alanine. Of these amino acids, however, oxidation of only the branched chain amino acids (leucine, isoleucine and valine) appears to be increased during catabolic states such as exercise."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2129159/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: