Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 5415 ggr
Nylita
2017-04-21 23:52

Pitepalt

Hej!

Är det någon här som har hittat eller skapat ett LCHF-recept på palt? Familjen kommer nämligen ner och hälsar på och därmed vill jag  verkligen bevisa för dem att mjöl inte tillhör matpyramidens grund, mitten och topp. Vore supertacksam för svar eller bara tips på hur man skulle kunna gå till väga. (Är en komplett katastrof i köket när jag lämnas till eget bevåg.) :)

Annons:
Sammet1
2017-04-22 13:52
#1

Har inte testat detta själv, men här finns ett LCHF-recept

Jag skulle kunna tänka mig att smaken blir mer likt originalet med lite riven potatis i. Eller annan rotfrukt, om man försöker hålla ner mängden kh, t.ex. rättika. Sedan skulle jag nog också försöka ta så lite deg som möjligt till så mycket fyllning som möjligt.

**Surface of Velvet
**Core of Steel

hemul
2017-04-22 14:15
#2

Laga nåt annat. Vill du impa på icke frälsta så tror jag inte det är så smart att välja en klassisk rätt som måste bestå av 100% surrogat, så när som på fläsket då.

Vad är det för fel på en köttbit med grönsaker och rotfrukter? En gryta kanske? Eller fisk. Mat där man inte behöver ersätta viktiga ingredienser med något annat.

Margareta
2017-04-22 18:54
#3

Pitepalt är en viktig rätt i vår släkt och det var den som slutligen bevisade att jag blev sjuk av viss mat. Håller med hemul. Gör något som håller er friska utan paltkoma istället. En rättikagratäng med helstekt fläskkarré tex

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Nylita
2017-04-24 00:17
#4

Tack för alla förslag! :)

Upp till toppen
Annons: