Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept att laga hemma

Pitepalt

2017-04-21 23:52 #0 av: Nylita

Hej!

Är det någon här som har hittat eller skapat ett LCHF-recept på palt? Familjen kommer nämligen ner och hälsar på och därmed vill jag  verkligen bevisa för dem att mjöl inte tillhör matpyramidens grund, mitten och topp. Vore supertacksam för svar eller bara tips på hur man skulle kunna gå till väga. (Är en komplett katastrof i köket när jag lämnas till eget bevåg.) :)

Anmäl
2017-04-22 13:52 #1 av: Sammet1

Har inte testat detta själv, men här finns ett LCHF-recept

Jag skulle kunna tänka mig att smaken blir mer likt originalet med lite riven potatis i. Eller annan rotfrukt, om man försöker hålla ner mängden kh, t.ex. rättika. Sedan skulle jag nog också försöka ta så lite deg som möjligt till så mycket fyllning som möjligt.

Anmäl
2017-04-22 14:15 #2 av: hemul

Laga nåt annat. Vill du impa på icke frälsta så tror jag inte det är så smart att välja en klassisk rätt som måste bestå av 100% surrogat, så när som på fläsket då.

Vad är det för fel på en köttbit med grönsaker och rotfrukter? En gryta kanske? Eller fisk. Mat där man inte behöver ersätta viktiga ingredienser med något annat.

Anmäl
2017-04-22 18:54 #3 av: Margareta

Pitepalt är en viktig rätt i vår släkt och det var den som slutligen bevisade att jag blev sjuk av viss mat.
Håller med hemul.
Gör något som håller er friska utan paltkoma istället.
En rättikagratäng med helstekt fläskkarré tex

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2017-04-24 00:17 #4 av: Nylita

Tack för alla förslag! :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.