Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Mat i samband med träning

2017-04-19 17:34 #0 av: Chinilla

Jag är på gång att återuppta min träning som jag höll på med förra våren men undrar hur jag gör med maten kring träningen. Det är mest konditionsträning det handlar om. Förra våren när jag tränade sist så åt jag inte LCHF och det som då funkade bäst för mig var att ta något äpple eller liknande innan träningen. Jag åker raka vägen från jobbet så det finns inte tid att åka hem och äta och min erfarenhet från förra våren var att det inte funkade bra att strunta i att äta något för de gånger jag gjorde det blev jag totalt slutkörd, skakig och klarade inte av hela passet.  Jag behöver alltså något snabbt och enkelt att äta som jag kan ta i bilen eller under omklädningen innan träningen. Har ni något tips?  Efteråt antar jag att det är bäst med vanlig LCHF-mat, eller är det något speciellt jag behöver tänka på?

Anmäl
2017-04-19 20:53 #1 av: Lchfman

Du behöver inte äta, du har hundratusentals kcal lagrat i kroppen och du klarar att träna utan att mellanmålsäta.
der tar flera timmar för att få nytta av energin du tror dig behöva äta i bilen innan träningen. Således är den helt meningslös.
När du vant dig vid LCHF kommer du inte vara skakig eller matt efter träningen.
Det sitter mest i ditt tallriksmodells huvud, lär dig om LCHF så kommer du lösa det!

Anmäl
2017-04-19 22:02 #2 av: Chinilla

Nu har jag inte testat ännu vet bara hur det var förra året när jag åt som vanligt, och då var det alltså inte efter utan framförallt under själva träningen som jag blev helt skakig, matt etc. Totalt blodsockerfall. Kanske skulle det inte bli så alls nu när jag går på LCHF,  har inte tänkt så långt. Vant mig vid LCHF har jag annars gjort, har ätit i 2-3 månader nu, har bara inte kommit igång med träning ännu sedan förra våren.

Anmäl
2017-04-19 22:52 #3 av: Per Johansson

Jag har ätit LCHF  kanske 2 månader  ,tidigare  när jag har varit fysiskt aktiv  så har jag behövt äta mat innan och efter för att undvika sockerfall,, typ skakig i kroppen  orkeslös,, jag har tidigare varit mycket känslig för mat,,antingen mycket trött av mat eller dålig av sockerfall ...Nu är jag hemma LCHF,, det är otroligt hur mycket jag orkar på gymmet med bara grönsaker kött å en klick majonäs  ...tidigare  så va det hem till spisel för att fixa pasta direkt efter  träning eller arbete,,nu kan jag vänta flera timmar med att äta,,Det är även helt otroligt hur lite jag behöver äta för att orka dela ut tidningar som jag har som extrajobb,,,Men jag vet samtidigt för varje kilo jag går ner i vikt så har min kropp mindre att ta av,,

det är en varning   till mig själv att inte gå över till nåt anorexia beteende ....

Jag tror att LCHF kan gå översyr

Anmäl
2017-04-20 01:04 #4 av: hemul

På LC har konditionträning/-motion en hungerdämpande effekt på mig. För stunden alltså, kan vänta längre med att äta utan att besväras än om jag suttit hemma vid datorn. Höjer väl blodsockret, antar jag.

Som redan sagts, du behöver inte äta, inte bara för att du tränar. Om du är orolig, ta med dig något lämpligt de första gångerna. En ostbit, ett ägg, vad vet jag. Sen kan det ju vara så att om man håller på länge så kan man höja energinivån genom att äta något, ivf upplever jag det så, men då pratar jag om många timmars aktivitet.


Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.