Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Keto rash som plötsligt blivit värre

2017-04-19 08:10 #0 av: jrv

Hej!

Någon som kan ge en förklaring eller en teori bara på varför jag plötsligt drabbats av aggressiv och ständigt återkommande keto rash?

Jag har ätit LCHF i 5 år. Äter strikt LCHF för att magen mår bäst då. Till och från har jag fått väldigt "snäll" keto rash som gått över snabbt. Det har kommit så sällan att jag inte lidit av det eller funderat över vad det är. Tills i höstas. 

Utslagen började i nacken och spred sig sen upp i hårbotten och ner över övre ryggen. De var aggressiva, riktigt röda och kliade så det brände. Jag försökte vänta ut det men det blev bara värre och efter två månader provade jag det jag läst funkat för att bli av med keto rash - öka kolhydraterna. Efter några stora portioner glass vände det och utslagen började sakta försvinna och läka. Men efter någon vecka var de tillbaka igen! 

Sen dess, alltså i snart 8 månader har det sett ut så. Det har börjat klia i nacken, utslagen kommer efter någon dag och jag stoppar det med en glassbomb och då vänder det. Det är bra i någon vecka och sen kommer det igen, jag äter glass, det försvinner och kommer tillbaka efter en vecka. Har provat att bryta det med annat, "bättre" kolhydrater än glass men inget annat har funkat. Att öka dagliga intaget av kolhydrater i kosten är inget alternativ då jag mår bäst på strikt LCHF så det vill jag äta så långt det är möjligt. Alltså blir det strikt 6 av 7 dagar och sjunde dagen glass för att hålla keto rashen borta.

Känns inte bra att regelbundet äta glass sådär men jag vet inte vad jag ska göra.

Det jag mest av allt skulle vilja ha här är spekuleringar kring varför keto rashen plötsligt kommer tillbaka hela tiden och är så aggressiv? Det ENDA jag ändrade i samband med att utslagen blev såhär var att jag slutade äta p-piller i höstas som jag ätit i 10 år.

Finns ju en teori om att ketos är en slags detox för kroppen, att det rensar ut. Tänker om kroppen fortfarande rensar ut rester av 10 års ätande av hormonella preventivmedel? Och kanske har det blivit en ond cirkel att jag äter glass varje vecka och utslagen kommer tillbaka för att kroppen rensar ut sockret också varje gång? Men slutar jag äta glassen varje vecka blir ju utslagen värre och försvinner aldrig så har jag något val?

Anmäl
2017-04-19 11:43 #1 av: parsley

Har du läst det här? Anna Hallén har någon teori om att det kan bero på obalans mellan histaminer och antihistaminer. Många livsmedel inom LCHF är histaminrika och äter man för lite antihistaminer så kan man drabbas av t ex klåda och utslag. Hon nämner C-vitamin som finns i grönsaker och magnesium som finns i nötter som naturliga antihistaminer. http://www.annahallen.se/histaminer

Vill du inte ändra kosten så testa receptfria antihistaminer från Apoteket. C-vitamin och magnesium finns som kosttillskott. Välj gärna magnesiumtillskott som innehåller sorter som slutar på -at, t ex magnesiumcitrat eller en blandning av olika -atsorter. De tas upp bättre av kroppen än t ex magnesiumoxid. Hälsokosten brukar ha bättre magnesiumprodukter än apoteken.

http://www.annahallen.se/histaminer

Anmäl
2017-04-20 09:16 #2 av: Layza

Hejsan!

Jag är ingen expert på något vis, men gifter vi får i oss via maten lagras i fettet och när fettmängden minskar tvingas kanske gifterna ut. Om det är så, så kan dessa utslag handla om en läkning dvs de håller på att lämna kroppen.  Om du ska äta glass, så ät då naturlig glass gjorda på naturliga råvaror. Jag vet inte var du bor men i Göteborg finns det flera sådana ställen.

Jag har själv haft mycket utrensningar via huden, främst i händerna och det är verkligen så jobbigt! Men jag hade förutom gifter även parasiter. Jag är så glad över att ha blivit av med detta! Lycka till!

Anmäl
2017-04-21 20:34 #3 av: Zepp

https://www.dietdoctor.com/keto-rash-people-itch-low-carb

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.