Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för vegeterianer

Blir det för mycket Oljor?

2017-04-18 09:11 #0 av: JohanAlexander

Hej! Jag är vegan och äter enligt periodisk fasta 16:8 sedan 5 år. Jag har på senare tid upplevt många fördelar med ett reducerat intag av kolhydrater, framförallt sedan jag plockade bort bröd och pasta (jag är inte glutenintolerant). Jag kan emellertid bli lite orolig över alla oljor jag äter under en dag och skulle behöva lite synpunkter, jag skulle kunna ersätta oljorna med andra fettkällor från mat istället? 

Såhär ser en typisk dag ut.

14.00 

Stor sallad med rå rödkål (blir nog 500 - 700G), 3 dl blandade nötter (cashew, mandel och pumpakärnor) råriven rödbeta, spenat och gröna ärter. Avnjuts med en tallrik hummus - rikligt toppad med extra virgin olivolja samt lite linfröolja. 

17.00 

Smoothie kokosmjölk (15%) Kokosolja, blåbär, spenat, hallon, chiafrön och solrossmör 

21.00

Currygryta på havregrädde, sötpotatis, haricoverts, broccoli, och blomkål. En stor tallrik rå grönkål/kidneybönor med vegansk majonäs (kikärtsspad/rapsolja) Garnerad med massor av mandelflarn. Lite mer hummus med morötter som dipp (med olivolja) . En advocado eller lite mörk choklad slinker också ner, då snackar vi om 2 rutor choklad.

Jag landar på omkring 60 - 90G kolhydrater om dagen... Anledningen till tråden är ju lite oklar.. men man hör ju dubbla budskap kring det här med fett och oljor hela tiden så man blir ju lite orolig. Jag mår dock prima på det här upplägget till skillnad från hög kolhydrat / låg fett (Min mage blir riktigt tråkig av för mycket kolhydrater) 

Anmäl
2017-04-19 02:47 #1 av: hemul

Äter du bara vegatabilier så blir det ju samma fetter som det är i oljorna hur du än vänder dig.

Här tycker (tror) vi ju att kokosolja är jättebra och olivolja OK, så jag tycker du verkar äta bra!

Anmäl
2017-04-23 21:33 #2 av: Zepp

Mm.. håller med Hemul.. här hyllar vi lixom fett på bekostnad utav kolhydrater!

Linfröoljan tycker jag du kan slopa, den är nog det sämsta du nämnt.. du tar upp j*vligt lite vegetabiliskt Omega 3, ta i stället veganska tillskott från alger med mer DHA och EPA!

http://web.veganlife.se/kostrad/fettbalansen/omega-3-algolja/

Nu så är ju jag inte vegan men det vore enklare med redan feta matvaror.. och det enda jag kommer på direkt som är veganskt är Avocado och kokos!

Oså sen till olika oljor, egentligen så handlar det om att undvika högprocessade högraffinerade matvaror.

Virgin olivolja är om den är rätt producerad enkelomättat och rätt lite processad.. det är lixom det som "Extra virgin" står för.

Likaså kallpressad kokosolja samt rapsolja.

Undvik oljor som är extraherade med Bensen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.