Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Fiber

2017-04-08 20:14 #0 av: fiskenihavet

Fiber är ju en sorts kolhydrat, hur förhåller ni er till det? Äter fritt, utesluter, eller minimerar?

Anmäl
2017-04-09 00:28 #1 av: hemul

Man skiljer på fibrer och andra kolhydrater därför att vi inte kan smälta fibrer, eller bara kan göra det till en del.


Anmäl
2017-04-09 00:31 #2 av: fiskenihavet

Joda, men det påverkar väl feks blodsockret.

Anmäl
2017-04-09 01:24 #3 av: hemul

Ja, på så sätt att de gör att man tar upp andra kolhydrater långsammare. Fibrer sänker GI. Kan vi inte smälta fibrerna kan vi inte tillgodogöra oss kolhydraterna de består av heller.


Anmäl
2017-04-09 07:50 #4 av: subcalva

Jag länkar till ett inlägg jag skapade för att samla information om resistent stärkelse där det finns den hel del bra länkar om man vill läsa vidare

Resistent stärkelse

Anmäl
2017-04-09 16:50 #5 av: Zepp

Mm.. fibrer är en naturlig del av vår föda så de behöver knappast överdrivas eller underdrivas hur som helst!

Inte nog med detta.. fibrer är antingen ett problem eller någon form av naturlig del av vår kost.. trots att de knappast tillför särskildt mycket kalorier eller annan näring!

En grej är att vi har förmåga att hantera fibrer i vår kost, att vår kropp är anpassad för detta, att högprocessad mat som regel är befriad från naturligt förekommande fibrer.

Nu blev det sådär himla komplext igen.. måste man ha en universistesexamen i näringslära för att handla mat numera?

Näe det behöver man inte så länge man håller sig till rena råvaror, lagar större delen av sin mat från dessa!

Det är främst de som lever av junkfood som behöver studera fibrer nogrannare köpa dessa som tillskott!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-04-09 17:33 #6 av: fiskenihavet

Ja, alltid nått 'nytt'... Varifrån får man fibrerna som rekommenderas här då? Från grönsaker? Det är det nog...

Anmäl
2017-04-09 17:54 #7 av: Zepp

Mm.. prexis.. grönsaker främst!

Svål och senor är oxå sådant som tarmbakterierna jobbar med.. om man är inne på Subcalvas koncept med Biomee!

Ett personligt tips är är bönor.. men skall användas med måtta iomed att de oxå som regel är rätt höga på kolhydrater.

Såå.. på något sätt så hamnar vi till slut på någon form av varierad kost fast med inriktning mot LCHF.. dvs var inte rädd för fett/feta matvaror/rena råvaror!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-04-09 18:34 #8 av: fiskenihavet

Prövar så gott jag kan, men fungerar inte så bra. Är xtremt kolhydratkänslig, så måste äta strikt. Försöker få upp fettmängden, men då blir det oxå för mycket protein, som blir beskrivet här som 'fel'. Att dra ner på protein lämnar inte mycket fett när man inte kan äta mejerier. Vette f vad jag ska göra tillslut. Får väl försöka tillföra fiber oavsett. Hur mycket vet jag inte, triggar på för mycket kolhydrater. Kommer att hålla mig strikt, och till ovanj.gr., samt 5g 'regeln' - även om det har kommit krassa kommentarer om det på denna sidan i det sista.

Anmäl
2017-04-09 18:55 #9 av: Zepp

Mm.. finns lixom sällan några rätt eller fel, däremot finns det många råd!

Och de råden utgår då som regel från att man i övrigt är frisk.. iallafall inte mer än kolhydratkänslig/insulinresistent!

Protein räknas inte så mycket som energi utan mer som gram per kilo iomed att man behöver dessa som byggstenar.

Jag gillar femprocentregel i princip, men då skall man förstå hur man tolkar den, dvs köp inte sammansatt matvaror med mer än 5% eller däromkring!

Det går dock att få i sig åtskilliga kolhydrater på sådan mat om man är ihärdig!

Dvs undvik sådana matvaror där de ersatt fett med kolhydrater.. främst sk lightprodukter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-04-09 19:10 #10 av: fiskenihavet

Ja, enighet här. Har ätit LCHF i många år. Inte lightpr eller socker. Men mår helt jävligt och får i mig för lite. Mådde enda sämre när jag åt mer liberalt och med mejerier. Försöker äta näringstätamatv., men det är ju ingenting kvar på tallriken när man skär ner på proteinet när du inte äter mejerier. Fettet måste ju komma någonstans ifrån... Ja, steker i smör, etc, men det är inte nog.

Anmäl
2017-04-09 19:36 #11 av: Zepp

Mm.. nu har jag svarat på många av dina frågor.. och jag blir lite fundersam på om du inte har andra problem?

No pun intended, som de säger over there, har du kollat för hypothyreos, jag får nämligen för mig att du är av kvinnligt kön?

Jag är man och laktosintollerant,, så jag har litta koll på den delen.

Mejerier per se är knappast något folkhälsoproblem per se så länge de är fullfeta och man inte är laktisintollerant eller allergisk mot komjölksprotein.

En annan grej som är svår att kolla och det är CDS, dvs Chronic Dieters Syndrom.

Det är mer mentalt och handlar då mer om att man blir helt fixerad utav dieter/kalorier/kolhydrater/annat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-04-09 19:49 #12 av: fiskenihavet

Hmm, nej har inget av det. Är frisk. Det jag säger är att om man får en liten köttbit på tallriken, och proteinintagkvoten då är gått upp, vad göra då? När jag åt mer, så blev det sagt att proteinet var för högt. Frågar då var maten ska komma ifrån. Behöver inte vara sjuk för att inte få det att gå ihop.

Anmäl
2017-04-09 20:12 #13 av: Zepp

Då säger jag samma som jag hoppas att jag svarat i de andra trådar du skapat!

Proteinet är essentiellt, det är konstanten i födan, det viktiga med protein/aminosyror är gram per kilo och dag i snitt!

Utgå från 1 gram per kilo och dag i snitt!

Lätt att komma ihåg och en rätt enkjel siffra att kolla mot!

Tränande personer kan behöva upp emot 2 gram per kilo och dag i snitt, och vissa inte lika muskulära aktiva tränade personer lär kunna klara sig på minimum cirka 0,6 gram per dag och kilo!

Grejen med/tanken med LCHF är att fett skall vara högt av E% för de som vill hålla ner insulin.

Om man över huvudtaget inte har några problem med Insulin/hyperisulenemi/insulinresistens, så är det inte lika noga längre.

Då funkar kolhydrater i princip nästan lika bra som fett för kalorierna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-04-09 20:34 #14 av: fiskenihavet

Jada, detta har vi snackat om tidigare. Detta har vi koll på. Båda två. Det jag skriver är att när man väger lite, och proteinkvoten för dagen - utifrån det du skriver ovanför - är uppslukad, uppäten, förbrukad. Då, igen, när man inte äter mejerier, är det svårt att få i sig mer fett, iom att kött/fisk/ägg innehåller protein. Tidigare åt jag mer, oavsett vikt och proteinintagkvoten,för att få i mig mer fett och mat, men fick beskjed om att äta mindre mängd protein. Teorin håller massevis, men när du i praktiken inte kan äta mycket protein (kött, fisk, ägg...) då minskar möjligheten för vad du kan äta. Vet inte hur mycket tydligare jag kan säga detta. Fick tidigare tips om att äta feks entrecote (iom mer fett pr protein än feks kyckling), men det är mycket protein i ett köttstycke oavsett för en lättviktare. Pust.

Anmäl
2017-04-09 20:58 #15 av: Zepp

Då hamnar vi till slut på ruta ett igen!

Dvs du får strunta mer i råden om LCHF och koncentrera dig på att äta mer mat, riktig mat!

Grejen är väl att när man väger lite.. eller allt för mycket så krävs det lite olika koncept.

De som väger extra mycket och behöver gå ner i vikt brukar estimera vilket deras behov är per normalvikt.. dvs betydligt unde det som de faktiskt väger.

Och om man är som du underviktig så kan man göra det samma,, räkna på vad du borde väga.. dvs med betydligt mer muskler!

Då skulle du kunna hamna på 2 gram per kilo och dag i snitt!

Nämen.. du hamnar då på en nivå som en växande tonåring!

Fast de brukar som regel oxå ha en aptit som gör att de äter sina föräldrar ur huset!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-04-09 21:20 #16 av: fiskenihavet

Tack. Låter mer förnuftigt. Går ju på svältkost nu. Ibland har jag bara ätit för att se hur mycket jag har orkat, och har säkert ätit er alla under bordet ;)

Anmäl
2017-04-10 15:46 #17 av: hemul

Finns väl annat fett än mejeri. Men kan/vill du inte äta sånt fett heller så kan du uppenbarligen inte äta LCHF.

Oroar mig bara för hur du ska må i längden om du äter väldigt lite kolhydrater och ganska fettsnålt också.


Anmäl
2017-04-10 15:53 #18 av: fiskenihavet

Äter annat fett oxå. Skriver att det är svårare utan mejerier. Kom gärna med mer tips, tar mot allt.

Anmäl
2017-04-10 17:36 #19 av: hemul

Jamen ät annat fett då. Vad är då problemet?


Anmäl
2017-04-12 20:53 #20 av: Zepp

Mm.. fiskfett tex, makrill, sill, lax.. cirka 60E% fett redan från start!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.