Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 10959 ggr
tk1971
4/8/17, 8:50 AM

Istället för krossade linfrön?

Krossade linfrön är ju tabu numera. Det finns en massa brödrecept på nätet som innehåller krossade linfrön.

Vad kan man använda istället för detta? Om jag ska använda säg 0,5 dl krossat linfrö, hur mycket kan man ta av det andra?

Annons:
Sindri
4/8/17, 8:54 AM
#1

Det är väl när man köper krossade linfrön man skall vara försiktig?

Jag krossar mina själv, precis när jag skall baka. Men ibland kör jag  med okrossade också, går precis lika bra.

Namiko
4/8/17, 9:02 AM
#2

Krossade linfrön ska inte ätas mer än 2 msk per dag, så så länge man inte vräker i sig hela brödet på en gång så är det lugnt. Du kan använda hela linfrön istället, samma mängd chiafrön eller skippa det helt om du vill.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

tk1971
4/8/17, 9:02 AM
#3

#1: Mm, jag skrev ju det. Var jag så otydlig?

Jag tror inte man kan ersätta 0,5 dl krossade linfrön med 0,5 dl hela linfrön. Det väger ju mycket mer och måste ju förändra degens egenskaper.

tk1971
4/8/17, 9:04 AM
#4

#2: Mjo, men ett annat problem är ju att krossade linfrön inte går att hitta i vanliga matbutiker längre. De är indragna. Så nåt måste man ersätta det med.

Farwuq
4/8/17, 10:00 AM
#5

Har man en liten mixer eller kaffekvarn så kör man dem genom den.
Annars kanske det går att använda en mortel?

Jag är inte på något sätt rädd för krossade linfrön.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sindri
4/8/17, 11:54 AM
#6

#3 av: tk1971

Du skrev bara att de var tabu. Jag har aldrig köpt krossade linfrön.  De flesta av mina brödrecept är i vikt så då spelar det ingen roll om de är hela eller krossade. Änglamark har till bra pris.
Du kan som sagt krossa dem själv eller baka med dem hela. Vill du veta exakt så krossa, mät och väg så vet du hur du skall omräkna recepten.

Annons:
Zepp
4/8/17, 12:02 PM
#7

Gör man bröd med krossade så lär de vara ofarliga iomed uppvärmningen!

Då är det nog mer brödätande som kan vara farligt på sikt.. iallafall om det är en stor del av ens energiintag?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

tk1971
4/8/17, 12:09 PM
#8

#7: ur vilken synvinkel då? Äter man en fralla om dagen som innehåller 3 g kh så tror jag inte man avlider av det, om det nu är kh:na du är orolig för.

Zepp
4/8/17, 12:14 PM
#9

" iallafall om det är en stor del av ens energiintag?"

Menna, jag använder oxå kolhydrathaltiga saker, främst då för att få i mig fett och protein, som då är övervägande E%!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Farwuq
4/8/17, 1:35 PM
#10

Jag är helt okunnig, varför ska man inte äta krossade linfrön?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zepp
4/8/17, 6:56 PM
#12

Mm, det är med krossade linfrön som med bröd, det skall blötläggas över natten och sedan upphettas för att duga som mänsklig föda, för att reducera olika toxiska substanser!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Farwuq
4/8/17, 6:56 PM
#13

Jag blev inte särskilt skrämd, jag fortsätter som vanligt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
villvaramed
4/10/17, 7:41 AM
#14

Linfrön innehåller naturligt ämnet linamarin som i kroppen kan ombildas till giftet vätecyanid, därför ska man inte äta för mycket av det.
 Livsmedelsverket rekommendation är att man inte ska äta mer än 1-2 matskedar hela linfrön per dag.
Krossade linfrön ska man däremot inte äta över huvud taget, menar myndigheten, eftersom mer av de skadliga ämnena frigörs i sådana.
Detta gäller även om de krossade linfröna har värmebehandlats.

tk1971
4/10/17, 8:52 AM
#15

Ja - då är vi tillbaka där vi började.

VAD kan man använda istället för krossat linfrö? Om jag inte vill använda dem överhuvudtaget, vad tar jag då?

Sindri
4/10/17, 8:58 AM
#16

Chiafrön, sesamfrön, pumpakärnor, allt beror ju på hur receptet ser ut och vilken roll linfröna har i det.

Jag bakar med hela linfrön och det är svårt att komma upp "farliga" doser om man inte käkar upp en hel limpa på en dag.

hellah
4/18/17, 5:47 PM
#17

Jag tål inte linfrön, så bra tråd för mig!

#16 Utveckla gärna :-) "Chiafrön, sesamfrön, pumpakärnor, allt beror ju på hur receptet ser ut och vilken roll linfröna har i det."

Farwuq
4/18/17, 6:55 PM
#18

Man kan äta krossade hampafrön, de är väldigt goda.
Även solrosfrön och sesam är ätliga.
Jag - personligen - äter krossad hampa och krossade linfrön.
Och detta oavsett vad livsmedelsverket säger.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sindri
4/18/17, 9:48 PM
#19

Man måste se ett recept för att kunna avgöra hur/vad man skall ersätta något med.
Jag gjorde ett eget recept för några år sedan med massa olika fröer, bl a linfrön. Nu har jag successivt börjat dr ner på linfrön och öka på andra frön utan att jag hittills märkt någon skillnad.

Om linfröna är det enda som håller ihop degen, om de skall vara med p.g.a. sin svällande verkan är det ju viktigt att man ersätter dem med något annat som är bra på att ta upp vätska och svälla, som t ex chiafrön, psyllium, kokosmjöl.

Att däremot ersätta t ex solrosfrön med pumpakärnor får inte mer än smakeffekt och brödet får en lite annan näringssammansättning.

Upp till toppen
Annons: