Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har mag/tarm-besvär

Celiaki / glutenintolerans

2017-04-07 11:33 #0 av: hellah

Intressant om orsakerna till Celiaki / glutenintolerans

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/virus-kan-trigga-igang-glutenintolerans

Anmäl
2017-04-19 22:29 #1 av: Per Johansson

Jag Anser av egen erfarenhet att  virus kan ge  Celiaki,, men även medicin mot virus kanske kan orsaka  Caliaki,,och varför anser jag detta då!

Jo vintern 2013 blev jag svårt sjuk,,vintern 2014 söker jag vård,,men får ingen,,Eller läkarens svar,,"jag skadar dig om du får pencilin !

Jag  går över till laktos fria produkter ,blir tillfälligt bättre ,,men två gånger till söker jag vård  sjuk så jag inte kan gå eller röra mig är jag,,många provrör blir det  men inget svar,,när jag  känner mig nästan bra,,ja då kommer jag på det,,det är framåt sommaren 2014,

Ringer vårdcentralen och delger min fundering om vad jag lider av,,får komma på provtagning direkt..

Ja det blev träff jag har haft medelhög borellia,,en virusinfektion,,fick pencilin

men symtomen kom tillbaka  värk i kroppen,,som total inflamation  avlösande förkylningar och en total ofungerande mage,,värre och värre  blev det tills Feb 2016 då sa min kropp ifrån,,kunde inte äte bröd inte knäckebröd som jag gillar så mycket,,tror jag är diabetiker och slutar med kolhydrater,

Halleluja religöst,,jag ramlar in på LCHF   alla mina symtom försvinner  som över natten,,värken är borta  har inte varit förkyld sedan jag sluta med gluten,,

Så visst anser  jag att virus kan orsaka    glutenintolerans

Anmäl
2017-04-24 09:39 #2 av: hellah

Intressant berättelse!  Hur lång tid tog det från du slutade med gluten tills du märkte skillnad i värk/mage? Jag har inte varit förkyld sedan jag började dricka grönt te 2003  -7-8dl/dag. Förutom när jag skulle prova om magen blev bättre utan grönt te....

Anmäl
2017-04-24 10:34 #3 av: Sindri

Jag tror mer på att antibiotika kan ge celiaki. Mer och mer inser forskarna hur viktig tarmfloran är för vårt välbefinnande. Av antibiotika slås ju hela tarmfloran ut, även de nyttiga bakterierna. Sen är det fritt fram för skadliga ämnen att ta sig ut i blodet och skapa en massa oreda i kroppen. Kanske kan det vara så att det också finns virus som i sig påverkar tarmfloran. Men tarmfloran är nyckeln.
Av allt jag lärt och egna erfarenheter anser jag att ingen människa egentligen tål gluten. Våra kroppar bara lär sig stå ut i olika omfattning, sen får vi allergier, astma, MS, psoriasis, UC, IBS, övervikt m flera trevliga åkommor.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.