Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4096 ggr
Lia
4/5/17, 3:05 PM

Viktoperation?

Mamma och jag har bestämt oss för att börja med LCHF. För mig lär det bli i medelsnitt 5 % kolhydrater, 17 % protein och 78 % fett. Sen skiljer det sig ju lite per dag det där. Låter det rimligt? Är det för mycket fett? Det är under 20 g kolhydrater och ca 1 g protein/önskad kroppsvikt. 

Men förutom att höra om det låter bra i teorin undrar jag lite över mammas fall. Efter hennes gastric bypass-operation fick hon direktiv att äta mycket protein, vilket man ju förstår. Men påverkar hennes operation hur stor andel hon ska äta av varje? Hon lär väl äta mindre och oftare, men under loppet av en dag, ska hon äta 1 g protein/önskad kroppsvikt hon också? Det låter ju rimligast, men jag blev osäker efter en titt på nätet. Så ni som har erfarenhet får gärna dela med er av er kunskap!

Annons:
Zepp
4/5/17, 10:47 PM
#1

Ja teoretiskt låter det vettigt ioförsej.

Bra regler att sikta på iallafall om man vill snabbt in i ketos hur som helst.

Och som redan nämnts protein är essentiellt,, det är lixom konstanten, den bör inte variera särskildt mycket i förhållande till ens vikt.

Det andra är att kolhydrater och fett är energi/kalorier medans protein främst är byggstenar.

Såå.. man kan i princip byta mellan fett och kolhydrater, de tillför främst kalorier.

Men som du fattar det är som regel mer komplicerat, olika matvaror innehåller oxå olika micronutrienter, tex från rotfrukter, grönsaker, kött, andra feta livsmedel.

Så man bör oxå se till att de livsmedel man äter är så näringsrika som möjligt.. speciellt om man räknar med en kalorireduktion.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lia
4/5/17, 10:52 PM
#2

#1 Tack för bra och utförligt svar! Jag är mycket noggrann med näring, så den biten bör inte vara några problem. Det svåra är väl bara att i början komma in i det hela 🙂

Zepp
4/5/17, 10:58 PM
#3

Mm.. det är en massa teorier hit och dit att lära sig att förstå.. främst vad jag och andra skriver.

Men i praktiken så handlar det om att äta så näringsrik mat som går och välja feta livsmedel.

Nämner några.. ägg, cirka 60E% fett, likaså lax, makrill, avocado.. bacon/sidfläsk cirka 85E% fett

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
4/6/17, 5:19 AM
#4

Tycker inte det låter rimligt om din mamma skulle äta lika stor andel fett som du. Jag utgår från att hon inte tänjt ut magsäcken igen och alltså inte kan äta normala mängder mat. Hon måste ju få i sig det protein hon behöver och alltså blir det mindre andel fett för hennes del. Bättre att få i sig för lite fett än för lite protein, skulle jag tro. 😉

spirit
4/6/17, 10:25 AM
#5

Det behövs minst 0,5 g animaliskt protein/kg kroppsvikt eller 2,5 g kött, fisk, ägg per kg.

Lägg till 2-3 hg animaliskt fett om dagen och sedan en del grönsaker för mikrosalterna

Detta är grundprincipen.

Vegetabiliska proteiner innebär brist på livsnödvändiga aminosyror så då måste man äta 5-10 gånger mer vegetabiliskt protein än animaliskt protein.

Då blir vegetabiliska proteiner i tillräcklig mängd dyrare än animaliskt protein

Lia
4/6/17, 11:29 AM
#6

#4 En vanlig dag har jag och mamma fått i oss lika mycket mat. Jag lite större portioner och hon istället lite fler. Men jag äter väldigt lite, så i slutet av dagen har vi ätit lika mycket ungefär. Hon äter mer än hon gjorde i början efter operationen. Men jag antog också att det var bäst att rikta in sig på proteinerna i första hand :-)

Annons:
hemul
4/7/17, 4:05 AM
#7

Synd att ha gjort operationen i onödan.

Lia
4/7/17, 12:08 PM
#8

#7 Vem har sagt att hon gjort den i onödan? Hon mår dåligt av kolhydrater, dumpar. Tänker att lågkolhydrat kanske är bättre då. Handlar inte om viktnedgång så operationen var absolut nödvändig.

hemul
4/7/17, 1:33 PM
#9

Jag menar om hon äter normalmycket igen. Fast hon kanske åt mer än det förut förstås.

Lia
4/7/17, 1:57 PM
#10

#9 Hon äter inte "normalmycket". Hon äter mer än precis efter operation, men det är ju inte ovanligt. Det är jag som har svårt att äta vad som är normalt, och därför blir det relativt lika mellan oss under loppet av en dag, eftersom hon äter ofta och lite och jag sällan och mer än henne.

hemul
4/7/17, 9:48 PM
#11

Missförstod. Trodde hon tänjt ut maggen igen.

Hur som, jag tror det viktiga är ett få i sig det protein man behöver och så får man anpassa resten efter det. Det där med en viss fettprocent funkar ju bara om man äter normalmycket och kan räkna utifrån proteinet så att säga.

Lia
4/7/17, 10:20 PM
#12

#11 Ja, jag tror också att det är så man får tänka :)

Zepp
4/8/17, 12:00 PM
#13

GBP och liknande operationer är främst för att minska kalorierna som tas upp.

Likt förbannat så återstår det essentiella behovet av viktiga macro- och micro-nutrienter!

Såå.. dessa är i princip statiska när det gäller vad man äter.

De enda viktiga Macro är Protein och Omega-fettsyror.. främst EPA/DHA+ GLA/DGLA!

Och de sistnämnda är i princip inga macrokomponenter utan essentiella komponenter som vi behöver få via födan för att ingå i olika system/kroppens/hälsans uppbyggnad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: