Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
dr Annika Dahlqvist

Hyperglykemi volym på mat blodsocker och insulin

2017-04-04 14:11 #0 av: snuttefilt

Om man snabbt får lågt blodsocker efter måltider , de måste ju betyda att man har för hög insulinproduktion av någon anledning?

Frågan är bara- var tr all energi vägen om man har det så? Lagrar man mer eller förbrukar man mer då? För om man lagrar energin men får lågt bs ändå- då måste man ju ändå äta för lågt bs är farligt ? Å det är ju inte så bra. Men om man förbrukar energin å därför får lågt bs så är de klart de e bra å äta

Jag äter inga andra kolhydrater än från grönsaker (dock mest tillagade å mixade pga magproblem)

- kan en stor volym mat men lite energi ge lågt ba pga kroppen blir lurad till stor insulinfrisättning pga mängden? Typ om jag äter äggviteomelett med spenat i för 100 kcal å 400 g Broccolimos för 100 kcal. Hur kan de inverka på blodsockret å insulinfrisättningen?
När jag äter detta ex till frukost får jag hyperglykemi efter 30 min ca....e de kcal generellt jag behöver öka då eller vad i måltiden kan orsaka eller påverka ?

Anmäl
2017-04-04 15:17 #1 av: Sindri

Du äter för lite mat helt enkelt. Varifrån får du näringen?

Anmäl
2017-04-04 20:08 #2 av: hemul

Har du diabetes? Har du mätt ditt blodsocker eller upplever du bara att du får lågt?

Ja, det där är ju ingenting. Och varför gör du omelett på bara äggvita?

Anmäl
2017-04-04 20:36 #3 av: snuttefilt

HAr inte yes. Men mäter mitt bs. Får lågt. Ex låg jag på 8.3 efter 20 minuter och 45 min senare låg det på 3,2 så e de hela tiden och nätterna/morgonen är läskiga.

Det är rätt mkt näring i den maten jag nämnde? Absolut att de är lite kalorier dock men om man äter detta 6 ggr per dag?

Om man äter 200 kcal från grönsaker eller som exemplet ovan som inte är nått som skulle indikera på snabb bshöjning å snabb sjunkbomb (menar , lågt GI -grönsaker. Protein-äggvita?) än vad man skulle få från annan mat med samma kcal? och 200 är ju ändå ett ok mellis? (Nästan stort om man tänker att många bara äter ett äpple exempelvis)

Anmäl
2017-04-04 23:29 #4 av: Sindri

Jag fattar inte? Vad är du ute efter med din ensidiga och näringsfattiga kost?

Om du vill gå ner i vikt genom att äta "lite" kalorier (svält) så är du för det första ute och cyklar, för det andra inne på helt fel forum.

Vi som hänger här äter näringstät mat för att hålla oss mätta och friska och blodsockret i schack utan att behöva äta sex gånger om dan.

Nej, du äter inte näringstät mat.

Anmäl
2017-04-05 08:27 #5 av: Effie

Jag tror inte på att insulinutsöndring påverkas av volym. Den påverkas av kolhydrater och protein, men inte av fett (var är fettet I din måltid??)

200 kcal går åt ganska fort I kroppen.  Äter du detta 6 ggr/dag blir det ändå bara 1200 kcal. Det är mindre än vad kroppen ska göra av med bara på att existera - men kroppen kan ju anpassa sig, och spara på energin om tillgången är dålig.

Vill man komma åt sina fettlager så ska man se till att inte stimulera insulinutsöndringen. Insulin blockerar fettuttag. Återigen; kolhydrater och protein stimulerar; inte fett.

Och mellis ska du inte fråga LCHF-are om.  Vi tycker ofta det räcker att äta 1-2 ganger om dagen, och behöver väldigt sällan mellanmål. Och vårt blodsocker brukar vara väldigt jämnt.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2017-04-05 22:54 #6 av: Zepp

8,3 efter en kolhydratrik måltid är ett friskt värde, det peakar efter en halvtimme.

3,2 är lite lågt men känner du dig inte yrslig så är inte det heller någon ko på isen.

Det är så det ofta ser ut hos folk som lever på snabba kolhydrater.. oså blir de oxå tvungna att äta 6 gånger per dygn!

Grejen är att det är en riska för att man utvecklar hyperinsulinemi.

Ät mer fett och kalorier, men mer sällan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-04-05 23:11 #7 av: hemul

# Det skulle vara betydligt mer näring om du använde hela ägg. Vitan är i princip bara protein. Men det lär du ju också lida brist på så lite som du äter.

Vad håller du på med? Någon slags hårdbantning på bara magert protein och energifria grönsaker? Du är i så fall inne på  farliga vägar om du gör det under någon längre tid.

Anmäl
2017-04-06 06:49 #8 av: snuttefilt

Zepp- absolut men du kan väl inte men på att exempel-måltiden ovan är kolhydratsrik?

Jag står still i vikt på denna energimängd och har försökt att öka , införa sakta etc, men jag ökar i vikt på högre energinivå än såhär.
Därför blir det också att jag vill få äta större volym å mkt för att annars skulle jag gå hungrig sugen å aldrig få äta om jag ska hålla nere kcal på 900 för att va viktstabil. Vill givetvis kunna äta andra saker men har testat äta ex lax å avokado för 300 per måltid 3 gånger om dagen å de funkar inte , jag mår jättedåligt. Hur ska jag göra ?

Anmäl
2017-04-07 21:52 #9 av: hemul

Har du levt så där länge borde du vara ganska undernärd även om du har kroppsfett. Därför är det mycket möjligt att du ökar i muskelmassa om du får i dig mer protein. Och det är ju i så fall bra.

Får jag fråga hur lång du är, vad du väger, om du tränar/rör dig mycket och om du är pojke eller flicka?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.