Annons:
Etikettoff-topic-ot
Läst 1765 ggr
lchfmika
2017-04-04 13:33

Snart är mina 8 veckor över.

Idag har jag gått 7 veckor med strikt LCHF. Enda mjölkprodukterna har varit ost annars har jag stått emot allt annat. Det blir inte så mycket kvar att äta när man går så strikt som jag har gjort. Jag har också varit helt sockerfri och inte fuskat en enda dag vilket jag är oerhört stolt över. Men nu börjar tiden närma sig mot sitt slut. Jag sa 8 veckor.  8 veckor som jag ska gå så strikt jag bara klarar för att kickstarta allt. Jag har gått ned 7 kilo på denna tiden vilket jag tycker är en väldigt bra start.

Men nästa vecka när jag går över mitt 8 veckors sträck så ska jag få lov att börja äta sådant jag sagt nej till tidigare. Det vill säga, kunna använda grädde i mat och kanske börja lchf baka. Jag önskar att hålla kolhydraterna så lågt som möjligt men kunna tillåta mig själv att använda mjölkprodukter i maten en dag om jag önskar det. Jag vill också ha en dag i veckan där jag kan få äta en liten portions snacks av något slag om jag vill. Det är en fast bestämt dag och vill jag inte ha den dagen så får jag vänta till nästa vecka. 

Vad jag är mest rädd för är att jag kommer att gå upp alla kilon igen. Men jag klarar inte att gå så strikt hela tiden. Jag behöver släppa lite på tyglarna för att också må mentalt bra för det spelar ingen roll hur bra min kropp mår, jag mår inte bra mentalt av att hindra mig på mer eller mindre allt och det är inte fungerbart i längden.

Så, har ni några tips till mig hur jag ska klara detta utan att hamna i ett frosseri men faktiskt hålla mig kvar på viktminskningsbanan? Om inte annat så tackar jag för att du orkade läsa. Behövde bara skriva av mig någonstans. Är i en jobbig svacka just nu. Kanske känns bättre nästa vecka när min "tid" är officiellt ute.

Annons:
parsley
2017-04-04 14:59
#1

Det finns tyvärr 2 olika definitioner av strikt LCHF. Kostdoktorn har en där strikt LCHF är upp till 20 gram kolhydrater per dag. En annan definition har tagits fram av bl a Annika Dahlqvist och Sten Sture Skaldeman. Enligt den definitionen är strikt LCHF upp till 10 gram kolhydrater per dag.  Den här definitionen används bl a av en del LCHF-grupper på Facebook. Jag vet inte vilken av dem du följt. 

Äter man upp till 20 gram kolhydrater per dag, så finns det ganska många recept att välja på, man kan äta en del mejerier och man kan äta en del ovanjordsgrönsaker. Väljer man att äta upp till 10 gram kolhydrater per dag, så blir man betydligt mer begränsad. Det blir protein + fett och sparsamt med grönsaker och flytande mejeri.

En vanlig uppfattning, om man följer LCHF-grupper på Facebook, är att strikt inte nödvändigtvis är bättre för viktnedgång. För en del fungerar det bättre att äta lite mer kolhydrater. 

Hur du kommer att reagera på "en liten portion snacks" och mer mejerier i maten är svårt att säga, eftersom allting är individuellt.  Anna Hallén skriver i en av sina böcker att varje avsteg kan göra att det tar en vecka längre att nå sin målvikt. Det är möjligt att "en liten portions snacks" kan påverka. Det beror på hur mycket du äter och hur bra kroppen är på hantera det du ätit och hur du definierar en portion snacks. Äter du något som triggar dig till överätning, så är det förstås inte bra. 

Det finns många som kan äta en del mejerier på LCHF och ändå gå ner i vikt. Andra behöver begränsa intaget.

Upp till toppen
Annons: