Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Avokado

2017-03-30 17:07 #0 av: fiskenihavet

Hej. Blir förvirrad när det gäller avokado. Har ätit 209 g avokado, men hittar flera olika sidor på nätet där alla ger olik upplysning för mängden kolhydrater (för samma mängd avokado). Vad är rimligt? Nån som vet?

Anmäl
2017-03-31 08:02 #1 av: adelai

Jag brukar använda fineli.fi. Där sägs att 100 g avokado, utan skal och kärna, innehåller 0,8 g digererbara kolhydrater/100 g. Sen finns det ju olika sorters avokado ovh värdena kan säkert vara olika, som med andra frukter och grönsaker.

Anmäl
2017-03-31 16:38 #2 av: Ary

Livsmedelsverket säger 2 g. Kommer dock ihåg en gammal tråd där det konstaterades att det var mindre kolhydrater i de mörka frukterna än de ljusa och det kanske tål att tänka på om man äter mycket.

Anmäl
2017-03-31 21:49 #3 av: fiskenihavet

Det är ju det som gör det otroligt svårt att hålla koll, för de som gör det. Så, beroende på vilken sida man väljer att utgå från, varierar intaget från 4 till 18 g (på en avokado på 209 g - utan kärna och skal). Så oprecist kan det ju inte vara.

Anmäl
2017-03-31 22:22 #4 av: Ary

Var får du så mycket som 9g/100g avokado?

För att vara mer precis menade jag att livsmedelsverkets lista säger 2g kh/100g avokado.

Anmäl
2017-03-31 22:30 #5 av: fiskenihavet

Från fatsecret och flera andra sidor på nätet.

Anmäl
2017-03-31 22:42 #6 av: hemul

Är det amerikanska sidor så räknar de in fibrer också.

Jo, så oprecist kan det vara. Det är omöjligt att hålla sån koll som du vill göra. Tänk efter. Vi människor är tjocka, smala, mitt emellan. Man kan ange ett medelvärde, eller ett normalvärde, för andelen kroppsfett men variationen är jättestor. Det är samma med vegetabilier. Hur mycket närng har de fått? Hur mycket vatten? Hur många soltimmar? Det är klart att två äpplen av olika sort som inte växt på samma plats under samma förhållanden inte innehåller exakt lika mycket kolhydrater och inte andra näringsämnen heller.

Därför blir det lite patetiskt med folk som påstår sig känna skillnad om de äter mer eller mindre än, säg, 10 g kolhydrater. De kan nämligen inte veta om och när de gör det.

Anmäl
2017-04-02 18:05 #7 av: Zepp

Sen så till Avocado.. där är problemt snarast att odling av dessa är som regel helt out of questin ur miljösynpunkt!

Såå.. är man det minsta miljömedveten/orolig för global uppvärmning så undviker man Avocado för det mesta.. sådana man odlar i sitt eget växthus är undantagna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-04-03 00:29 #8 av: LaRose

Har ni sett filmerna som figurerar, om hur man kan torka och mala ner kärnorna och använda i smoothies etc? Ska vara så nyttigt... medan man på andra ställen kan läsa att de är giftiga. Vad tror ni?

Anmäl
2017-04-03 20:29 #9 av: Zepp

Näe de har jag inte sett, du får lägga upp någon här.

Fröer är som regel giftiga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-04-04 20:32 #10 av: LaRose

Tyvärr kan jag inte sånt, Zepp. Så off är jag. Men det går nog att hitta dom ändå, om man vill.

Anmäl
2017-04-07 05:35 #11 av: hemul

http://google.com/search?q=avocado+pit+smoothie Cool

Nyttigt eller inte, det måste smaka vidrigt.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.