Annons:
Etiketthälsa
Läst 4755 ggr
Vicks
3/27/17, 11:50 AM

Besök inför gallop. idag - megahögt blodtryck!! :(

Har fått några gallstensanfall och var därför till kirurgen idag för att diskutera ett eventuellt borttagande av gallblåsan. Och jo, läkaren rekommenderade en sådan operation. Han lyssnade på hjärta och lungor och allt lät bra. Blodtrycket däremot..! 😮

180/100! Nog för att jag kände mig väldigt nervös under samtalet, skulle gissa att pulsen småskenade. Och kanske haft känslomässig stress inombords. Men ändå?? Har en blodtrycksmätare hemma (rätt ny), och visst, inte lider jag av lågt Blodtryck direkt, men 135/87 hade jag för två veckor sedan enligt den. Om den visar rätt vet jag ju egentligen inte. (det är den Kostdoktorn rekommenderat.)

För ca 4 veckor sedan åkte jag ambulans pga anfall. Då kollades ju också blodtrycket och ekg. Men då sa de inte att nåt var avvikande..?

Vad gör jag nu?? Kan jag sänka den icke-medicinskt? Öka motionen? Lchf äter jag ju redan. Mer då?.. 😕

Eller kan upphetsningen gjort att det stegrade så där..? *tänker högt* Kan man förresten kolla på apotek? Visar de rätt?

Känner mig ledsen och orolig. Är van att vara vid så god hälsa, så allt detta prat om operationer och allt får mig helt ur balans känner jag.

Annons:
Zepp
3/27/17, 7:46 PM
#1

Mm.. senaste hälsokontrollen så sade läkaren att jag hade lite högt Blodtryck!

Sen när jag kom hem så kikade jag i mina mönstringspapper. det var samma.. dvs lite högt.. dvs ingen förändring på 40 år.. då har jag iallafall inte blivit sämre/sjukare!

Nämenaltså.. både mönstring för värnplikt och white coat hypertension kan ge liknande resultat!

Har inget annat att jämföra med!

Menna, det är bra att ha ett "normalt" Blodtryck!

Ett avvikande kan vara ett symptom på att något är i olag.. men vad som är normalt och under vilka förhållanden kan variera från person till person!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Maria
3/27/17, 7:49 PM
#2

Det bästa du kan göra är att ta ditt Blodtryck vid samma tid efter vila ex. på morgonen. Gör det några dagar i sträck så får du mer koll på värdet över tid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

spirit
3/28/17, 9:22 AM
#3

Ett stressorsakat Blodtryck ska inte ligg till grund för medicinska åtgärder.
Maria har rätt, ta Blodtryck då du vaknar på morgonen.
Så länge det är under 160/100 är det normalt.

Vicks
3/28/17, 9:41 AM
#4

Tack snälla för era svar! Mätte nu på morgonen. 136/89 som bäst blev det då. Så ingen panik då kanske.?

Ary
3/28/17, 2:51 PM
#5

Säkert stress/vita rocken syndrom. Skulle du fortsatt vara orolig kan du boka tid hos sköterska där du får sitta ner och vila ett tag innan och då får de säkert fram ett ganska normalt tryck. 🙂

hemul
3/28/17, 3:01 PM
#6

Vad sa läkaren om ditt Blodtryck då?

Annons:
Vicks
4/6/17, 12:21 PM
#7

Har kollat i några dagar. 129/87 är inte en ovanlig siffra på mätaren.

#6: Läkaren tyckte det var högt (förstås) och tyckte att jag kunde dubbelkolla med vårdcentralen. (alltså ta kontakt själv "helt enkelt".)

 Skulle det vara så där högt som jag hade under läkarens mätning så blir det ju ingen galloperation.

Har inte bokat in nån tid hos sköterskan ännu. Måste nog ta och göra det.

Upp till toppen
Annons: