Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips

Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Curry

2017-03-20 23:46 #0 av: fiskenihavet

Har i det sista använt mycket curry kryddor i maten. Fick en chock när jag såg, på nätet, att det skall vara ca 50-60 g kolh per 100 g. Kan detta stämma? Står bara listat olika kryddor i innehållsförteckningen. Tänkte att det var säkert...

Anmäl
2017-03-21 00:12 #1 av: Zepp

Mm.. hur många kilo curry äter du per dag?

Curry är altså växtdelar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-03-21 00:13 #2 av: Halvdansken

Nu använder man ju inte enorma mängder kryddor, så jag hade inte bekymrat mig om det. 
Å andra sidan gör jag ofta egna kryddblandningar och marinader o liknande, men det är mer för att slippa E-nummer, plus att det blir godare när man väl lär sig. Men de få gram currypulver du använder kan knappast göra till eller från när det gäller just kolhydrater.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2017-03-21 00:22 #3 av: fiskenihavet

Har ivf fått i meg kanske 40 g kolh och det är inte ok för mig som tåler kolh mycket dårligt. Jag skall inte över 5 pr dag. Inte konstigt att jag mår dåligt nu.

Anmäl
2017-03-21 00:53 #4 av: Halvdansken

Knappast från kryddorna, du använder väl inte ett hekto kryddor varje dag?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2017-03-21 08:25 #5 av: fiskenihavet

#4 Jo. Har använt flera tsk utöver dygnet i mat.

Anmäl
2017-03-21 09:07 #6 av: Effie

Flera burkar om dagen? Borde bli starkt...

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2017-03-21 13:36 #7 av: fiskenihavet

#6, vem har snackat om burkar?

Anmäl
2017-03-21 13:48 #8 av: Effie

En burk innehåller 40 g, och du svarade Halvdansken att du använde ett hekto om dagen...? Eller har jag missförstått dina 40 g kolhydrater?

Ja, ska du hålla dig under 5 g kolhydrater om dagen (vilket är tufft) så får du ha koll på allt.

Innehåller din burk något annat än rena kryddor? (jag kollar inte på curryburkar för jag använder inte mycket av dem)

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2017-03-21 13:59 #9 av: fiskenihavet

Blir inte så starkt alls. Innehåller bara kryddor, Inga tillsatser. Det var därför jag reagerade på reaktionerna jag fick ila dagen, och fortfarande känner.

Anmäl
2017-03-21 15:28 #10 av: hemul

Men burken väger väl inte ett hekto och den innehåller väl mer än de 2 tsk du använder?

Säg att burken innehåller 20 g. Då innehåller alltså hela burken 10-12 g kolhydrater. Om vi gissar att du får ut 15 tsk så innehåller varje tsk mindre än 1 g kolhydrater.

Dina 40 g kolhydrater om dagen kommer inte från 2 tsk curry - den mängden väger ju inte ens 40 g. Men det vet du väl redan. Vet du att du ätit 40 g kh så måste du ju ha räknat på det och kan se varifrån kolhydraterna kommer.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.