Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Mår dåligt (LCHF)

2017-03-20 12:38 #0 av: Jenper

Jag mår redigt dåligt. Matt, orkeslös, diffus känsla i kroppen. Mådde jätte bra fösta månaden sen har det gått utför. Känns som kroppen inte orkar. Huvudvärk, yr.
Ja mår inte alls bra.
Ska nog köpa mig en våg och börja väga min mat. Jag kanske missar något. Tycker jag har läst på massor.

Anmäl
2017-03-20 12:46 #1 av: parsley

Har du testat att ta extra salt? Många känner att de blir hjälpta av det. Ta 1/2 -1 tsk salt i ett glas vatten vid behov och drick. Är det saltbrist så märker du om du blir bättre inom 15-20 minuter.

Välj gärna seltin, som innehåller en del extra mineraler, jämfört med vanligt salt eller oraffinerat havssalt. Oraffinerat havssalt finns i en del större mataffärer eller kan skickas efter från t ex Bodystore. Du kan också blanda något som kallas Anna Halléns supersalt. Det består av olika sorters salt. Googla så hittar du mer information om det .

Anmäl
2017-03-20 12:48 #2 av: Jenper

Har testat salt. Och blir liiiite bättre. Men jag kan ju inte dricka det jätte ofta

Anmäl
2017-03-20 12:53 #3 av: NesoOberon

Vad äter du för något då?

Anmäl
2017-03-20 13:05 #4 av: Jenper

Frukost: sallad, gurka mozzarella, tomat, ägg majonnäs.
Middag: typ samma mat som innan fast med grönsaker och typ kokta broccoli
Idag blir det korvstroganoff med harricortvers och grönsallad
Kan äta en "macka" mitt på dagen.

Anmäl
2017-03-20 13:37 #5 av: Halvdansken

Omställningsbesvär. Jag blev helt utslagen efter en tid när man skulle över på full fettdrift.
Men sallad, gurka o tomat är mest vatten, får du tillräkligt med protein o fett?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2017-03-20 14:46 #6 av: parsley

Känner du sig osäker på om du äter tillräckligt, så testa att lägga in det du äter i t ex kostbevakningen.se ett par dagar så ser du hur du ligger till. Om inte annat så får du ett kvitto på att du faktiskt äter rätt. 

Anmäl
2017-03-20 20:57 #7 av: Jenper

Okej. Tack. Ska prova i morgon. Men hur gör jag när jag lagar mat. Lagar ju till hela familjen.

Anmäl
2017-03-20 23:42 #8 av: Ary

Med korv stroganoff, vad menar du för slags korv då? Falukorv är ju tex inte så mycket kött i, därmed inte något vidare protein. Korv överhuvudtaget är inte lika bra som kött av flera skäl.

Anmäl
2017-03-21 00:10 #9 av: Zepp

Nämenaltså.. som flera föregående kommentarer.

Du äter vatten.. byt genast ut falukorven i korv stroganof mot biff i biff stroganof!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-03-21 07:45 #10 av: parsley

Tror inte du behöver veta exakt på grammet vad du äter.  Har du ett hyfsat ögonmått så räcker det. Har du t ex gjort en rätt på 500 g blandfärs och äter ungefär 1/4 av det, så behöver du inte vara mer noggrann än så. 

Just korv kan vara lite lurigt om du registrerar i t ex kostbevakningen, eftersom den använder någon slags genomsnittlig korv. Ibland kan man behöva titta på innehållsförteckningen och räkna utifrån den. Det går att skriva in protein, fett och kolhydrater för sig.

Vill man äta efter ögonmått så finns det något som kallas handmodellen. Om du googlar på Anna Hallén - handmodellen, så hittar du den. 

Anmäl
2017-03-21 09:29 #11 av: Jenper

Frukost blev så här.
Protein : 8 g Fett: 56 g kolhydrater: 5 g

Anmäl
2017-03-21 20:52 #12 av: Zepp

Det blev cirka 556 Kcal.. då återstår en rejäl middag på cirka 1444 Kcal!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-03-21 20:56 #13 av: hemul

Å en jäkla massa protein. Är middagen i samma still riskerar du väl att drabbas av kwashiorkor. Blinkar


Anmäl
2017-03-21 21:23 #14 av: Jenper

Middag
protein: 24 g fett: 39 g kolhydrater: 6 g

Anmäl
2017-03-21 21:28 #15 av: Zepp

Fattas fortfarande cirka 1000 Kcal!

Så.. kvällsmålet bör då bestå utav både frukosten och middagen, ihop.. eller jämförbara mängder!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-03-21 21:39 #16 av: Jenper

Men jag kan ju inte äta mer.
Är det därför jag mår dåligt.

Anmäl
2017-03-21 21:59 #17 av: hemul

Och det är ungefär hälften så mycket protein som du behöver, eller ännu mindre. Vet inte om du är man eller kvinna, hur lång du är och hur du är byggd.

Åt du så där lite innan du började med LCHF också?

Hur gammal är du? Vilket kön är du? Hur lång är du? Är du vätränad och musklig, tvärtom eller mittemellan? Tränar du/motionerar du nåt nu eller är du soffpotatis?


Anmäl
2017-03-21 22:05 #18 av: Zepp

Vet inte, ville bara visa på att det blev väldigt lite kalorier!

Det påminner om kraftig kalorireduktion!

Och de som pysslar med sådant har en tendens att må dåligt.. iallafall så är det inte ovanligt vid kraftig bantning.

Och det är en (1) av anledningarna till att de rätt snart slutar.

Så du kan behöva göra omtag, dvs börja äta lite mer normalt igen för att sen minska på kolisarna allt efter som?

Det är lixom en sak att ha koll på macronutrienterna och en annan sak är att äta på tok för lite.. lägg till mer grönsaker, någon rotfrukt, mejerier, enskilda frukter som efterätt.

Och med normalt menar jag att äta sådant som man borde äta egentligen, dvs bara näringsrik mat, ingen snabbmat/junkfood, godis, läsk, bröd!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-03-22 06:52 #19 av: Jenper

Jag är kvinna 39 år. 70 kg och 164 cm.
Fyra barnsmamma. Så det är fullt ös på eftermiddagen.
Tränar inte.

Men om jag försöker lägga in ett ät tillfälle till under dagen.
Vill inte gå ifrån LCHF-kost.
Typ smoothie eller något.
Jag är ju inte hungrig

Anmäl
2017-03-22 08:23 #20 av: Sindri

Kan du inte äta mer p.g.a. illamående eller är du bara inte hungrig?

Om det är svårt att få i sig mer mat tycker jag du skall gå till husläkaren och be att få en riktig utredning gjord.  Att inte kunna äta är inte bra alls. Du äter som sagt alldeles för lite.

Om det inte finns fysiska hinder för att äta mer är det bara att göra det.

En smoothie på 1 ägg, 1 msk kokosfett och hett vatten som du mixar ihop är närande. Du kan smaksätta med t ex avocado, spenat, hallon, blåbär, vaniljpulver, kakaopulver, kardemumma.

Anmäl
2017-03-22 11:08 #21 av: Jenper

Jag har minskat jätte mycket i magonfonget. Tror min magsäck har krymt.
Men jag ska trycka i mig lite mer.

Anmäl
2017-03-22 18:54 #22 av: hemul

Du måste se till att få i dig mer protein. Speciellt viktigt när du äter så extremt lite kolhydrater. Varför gör du det förresten? Sockersug eller liknande?

När kroppen tillverkar glukos ryker protein. Det lilla du får i dig räcker nog knappt till det, blir inget kvar till muskeluppbyggnad. Du förlorar antagligen muskelmassa såväl som fett. Ligger man på svältnivå kalorimässigt ryker också muskelmassa. I svältläge bryter kroppen nämnligen i första hand ner muskler - vilket är smart eftersom de är energikrävande och energi råder det ju brist på om man svälter.

Ät en rejäl köttbit istället för korv till att börja med.


Anmäl
2017-03-22 20:35 #23 av: Zepp

Jaa.. lägger du till en ytterligare måltid under dagen av någon du redan brukar äta så hamnar du snarare på cirka 1500 Kcal, det är en mer rimlig kalorireducerad bantningskost!

Oså.. vid kraftig kalorireduktion så är det inte helt ovanligt att man blir illamående.. LCHF eller ej!

I början så hände det att jag glömde att äta, främst på helger, iomed att man alldrig blev sådär vrålhungrig som man blev förr.

Till slut så mådde man illa och hade en lätt huvudvärk.

Det gick över när man väl kom på att man inte ätit på ett dygn!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-03-24 11:44 #24 av: Jenper

Jag har fått protein pulver. Tagit det en gång i går och en gång i dag. Och jag mår liiite bättre. Min man tyckte att jag åt bättre igår.
Kommer nog gå ifrån LCHF-kost lite ett tag. Så jag får ordning på mitt mående. Kommer att hålla mig till glutenfritt. Och tänka på vad jag äter. Men kommer äta underjords grönsaker.

Anmäl
2017-03-24 11:44 #25 av: Jenper

Jag har fått protein pulver. Tagit det en gång i går och en gång i dag. Och jag mår liiite bättre. Min man tyckte att jag åt bättre igår.
Kommer nog gå ifrån LCHF-kost lite ett tag. Så jag får ordning på mitt mående. Kommer att hålla mig till glutenfritt. Och tänka på vad jag äter. Men kommer äta underjords grönsaker.

Anmäl
2017-03-24 12:31 #26 av: hemul

Åt du normalmycket innan LCHF alltså? Då tycker jag absolut att du ska släppa det ett tag. Och man kan äta low carb utan att följa LCHFs regler. LCHF är bara en av otaliga varianter på samma tema. Men behöver inte vara så strikt (jag ryser varje gång jag skriver det där ordet...). Man behöver inte följa reglerna om 5% och ovan och över jord. Man kan tänka själv.

På 50 g kh per dag får du gott och väl rum med t.ex. ett par potatisar, ett glas mjölk och någon frukt.

Det är för mig obegripligt hur en del bär sig åt för att äta moderat LCHF och ligga på 50 g plus utan att äta underjordingar, dricka mjölk, äta frukt, äta spannmål eller socker. En hink med coleslaw?

Varför tar du proteinpulver istället för att äta? Är det lättare att få i dig om du kan dricka det?


Anmäl
2017-03-24 13:20 #27 av: Jenper

Jag hoppade på LCHF-kost pga att jag har fibromyalgi och IBS alltså är jag inte ute efter att gå ner i vikt. Men så blev jag sjuk för ett par veckor sedan och efter det så har jag haft problem att äta.
Jag gick efter 5 gr principen.
Ät efter Kostdoktorn.
Och tänkte med proteinpulver att jag måste börja någonstans.
Och få tillbaka matlusten.

Anmäl
2017-03-24 18:06 #28 av: hemul

Men varför fortsätta med LCHF om det inte passar dig? De föregångare, som LCHF i mycket plagierar, låg/ligger mycket högre på kolhydraterna än LCHF-idealet. LC är ingenting nytt, men man ville väl nischa sig och det enda som återstod var kanske att hitta på konstiga regler och gå ännu lägre på kolhydraterna än alla andra. Nu har ju t.o.m. kostdoktorn blivit supermoderat. Han täcker galant in alla falanger liksom. Till historien hör att de dieter som ligger högre på kolhydraterna får samma effekter. De "botar" också diabetes och gör att folk blir fria från diverse sjukdomar.

Måla inte in dig i ett hörn och tro att det är allt eller intet som gäller. Alla mår inte bra på extremlågt kolhydratintag, men tidigare var det som att svära i kyrkan att ta upp det. Nu är det väl tillåtet att prata om det, men problemet ignoreras helt av de självutnämnda ledarna. Det är väldigt synd, för ofta blir det så att de som mår väldigt dåligt ger upp helt istället för att prova mer moderat lowcarb.

Testa att äta ungefär som jag beskrev, 50-75 g kolhydrater, mest från "riktiga" kolhydratkällor, inte bara blad. Men skippa det som kan vara dåligt av andra anledningar än att det innehåller kolhydrater, d.v.s. spannmål, socker, junkfood och processad mat i allmänhet (inte äta korv för ofta! ;-)). Men rotfrukter är OK, även potatis i måttliga mängder, någon frukt men inte hela skålen. Se hur du mår och om aptiten kommer tillbaka. Finner du att du vill gå lägre senare är det ju inget som hindrar att du gör det och du slipper antagligen må lika dåligt om du tar det gradvis.

Du är INTE ensam. Och det är inte dig det är fel på. Det är modellen som är dålig. Sen må kostdoktorerna och häxdoktorerna säga vad de vill. Blinkar


Anmäl
2017-03-26 15:46 #29 av: Zepp

Eh.. iomed att jag oxå läst de flesta kostdoktorer/hexdoktorer.. så ser jag lixom inte själva problemet?

Jodå jag ser ett vanligt förekommande problem.. dvs att folk läser som f*n läser Bibeln!

Och då brukar det sluta i att ju mer fett man äter ju mindre kommer man att väga, må bättre, får magrutor.. hela jävla kittet till att man till slut bor i en lägenhet på strandvägen och umgås med kungafamiljen dagligdags!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-03-26 17:28 #30 av: fiskenihavet

Helt säkert en överdriven strikthet hos många, men så finns det folk som måste vara strikta. Feks jag. Helt omöjligt för mig att äta som er, utifrån det jag har läst att ni äter/rekommenderar. TS har något typ av problem. Mitt problem är att jag måste hålla kolh lågt och skära ner på proteinintag, och mår j..... illa om jag höjer fettintag. Spyr, på ren svenska. Oxå är det svårt ifm att det ofta innehåller extra protein eller kolhydrater i div fettkällor. Några sliter mer än andra.

Anmäl
2017-03-26 20:46 #31 av: hemul

#29 Tillåt mig citera råd till nybörjare.

"Ju mindre kolhydrater du äter, desto starkare blir effekten på vikt och blodsocker, med mera. Vi föreslår att följa kostråden ovan så strikt som du kan, särskilt i början. När du är nöjd med din vikt och hälsa så kan du successivt äta mer liberal LCHF (om du vill)."

Behövs väl ingen vantolkning där väl?

Sen har vi Skaldemans ratio som hängt med länge. Nej, han säger inte att man blir smalare ju mer fett man äter, han säger att man blir det ju större andel fett kosten innehåller. Här kan vi snacka nollvision på kolhydraterna.

Igen, mår man bra på det så jättebra. Men alla gör inte det. Och det är synd att de som inte gör det oftast lägger av med kosten helt och hållet.


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.