Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Ont i gallgångarna/levern

2017-03-17 01:28 #0 av: Malinolsn

För att göra en lång historia kort, 2005 opererades min gallblåsa bort pga gallsten och bukspottkörtelinflammation. Har därefter haft magproblem (efter all mat, inte efter enbart fet mat) men aldrig känningar från gallgången.
Nu sedan ca en vecka tillbaka har jag börjat med lchf (strikt-normal) och har nu börjat känna av smärta från gallgångarna eller levern, svårt att säga. Inga starka smärtor, men det hugger till från och till, och jag känner mig lite illamående.
Har någon erfarenheter om detta? Är det någon typ av "utrensning" som sker?

Har jag gått ut för hårt så att säga, borde jag stegvis vant kroppen vid mer fett? Trodde inte att detta skulle bli ett problem i och med att jag inte haft känningar av någon fet mat alls sedan -05, rädd för fett har jag inte heller varit.

Så länge jag inte har mer ont än såhär så känner jag inte för att söka vård, tror att de isf kommer svartmåla lchf och säga att jag absolut måste sluta med det. Tror inte de tänker på att det KAN vara utrensning.
För övrigt mår jag toppen med min nya kosthållning, och vill ju helst inte att min gallgång ska sätta stopp för detta 🙂

Hoppas någon kan komma med erfarenheter eller tankar kring detta! 😊

Anmäl
2017-03-17 03:37 #1 av: hemul

Jag fick också ont i levertrakten i början. Min värk var en sån där tung, nästan bedövad känsla, som efter ett stumt slag. Inte skarp värk, inte hugg. Inte hela dagarna och inte direkt plågsamt, bara lite oroande. Men det gick över ganska snart. Inom ett par veckor om jag skulla gissa. Det är 12 år sedan snart, så minnet sviker. Men jag lever än och har finfina levervärden. Blinkar

Jag har inte problem med gallan och har järnmage. Hade aldrig haft magproblem (fick långt senare en bakteriinfektion, nämner det bara därför att jag har pratat om det här, men det var som sagt långt senare). Tycker mig minnas att en del andra också har känt av levern i början.

Om det inte är särkilt besvärande skulle jag ge det nån vecka till innan du går till dokorn. Om du inte är väldigt ororlig förstås. Då ska du så klart gå på en gång.

Anmäl
2017-03-17 20:25 #2 av: Malinolsn

Tack för svar! Känner mig lite lugnare Glad Nej, speciellt besvärande är det inte, och jag tänker att vore det något allvarligt så borde det göra mycket ondare Skrattar Men går det inte över på några veckor till så ska jag kolla upp det!

Anmäl
2017-03-18 01:45 #3 av: hemul

Jag undrar om det inte var lite tryckömt också. Kom plötslig ihåg det.

Gör så du. Gå inte för länge bara, ifall det skulle va nåt.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.