Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

Nyfiken nybörjare (LCHF)

2017-03-12 15:55 #0 av: Herveaux

Några veckor in på det nya året slutade jag mer eller mindre helt med socker, spannmål och rotfrukter.
Snubblade över ett inlägg på ett annat forum där LCHF nämndes, vart nyfiken, läste lite och se där. Jag äter enligt LCHF, typ, ungefär. Spännande!

Har nu gått helt vilse i djungeln av olika varianter av den här kosthållningen, strikt, liberal, fakir osv.
Kan ni rekommendera någon sida som beskriver dom olika varianterna i stora drag?

Just nu så har jag noll koll på hur mycket jag äter, i vare sig kalorier eller E%.
Kan ni rekommendera en sida (ej appar) som hjälper till att räkna ut detta?

Så här i startgroparna så skulle jag nog behöva ha lite stödhjul i form av att följa någon LCHF-variant,
men hur länge ska man ge det för att utvärdera om det är vad min kropp föredrar?
Veckor eller månader?

Ber om ursäkt för att det säkert finns massor av såna här trådar redan, men iFokus sökfunktion är inte min kompis idag.

// Harley
Sajtvärd Star Stable iFokus
Medarbetare Hundar iFokus
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2017-03-12 16:08 #1 av: hemul

"Kan ni rekommendera någon sida som beskriver dom olika varianterna i stora drag?"

Nej, för inom LCHF gör alla upp sina egna regler. Kostdoktorn har sina definitioner, LCHF-magasinet har sina o.s.v. I mitt tycke har det blivet en jäkla soppa av det.

Du skulle kunna läsa lite om andra low carb-diet, som ju ligger till grund för LCHF. De flesta har en betydligt enklare syn på det hela. Typ ät under 75/50/20 g kolhydrater - klart!


Anmäl
2017-03-12 16:13 #2 av: Herveaux

#1 Ah, inte konstigt att jag känner mig en aning förvirrad då... Skrattar
Tack för klargörandet!

// Harley
Sajtvärd Star Stable iFokus
Medarbetare Hundar iFokus
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2017-03-12 16:51 #3 av: Zepp

Så är det.. lika bra att inse det!

Och här kommer jag med ytterligare som bidrar till din förvirring;

Det finns inga magiska dieter!

Det finns inga magiska knep!

För då skulle alla redan ha fattat detta.

LCHF är ett av flera koncept.. det finns en hel del bredd inom detta koncept hur som helst!

Iallafall, det står det som bokstäverna gör.. dvs Low Carb, High Fat.. egentligen borde det oxå stå NP, dvs Normal Protein.

Och för att göra det litta ännumera komplicerat/förvirrat så menas E%, i första hand!

Dvs andel kalorier i pocent av de macronutrienter du äter.

Menna.. detta kan bli hur komplicerat som helst ju?

Det glada budskapet är.. du har redan fattat det viktigaste,, resten är teori/näringslära!

Om du vill så kan vi bidra med olika länkar/tips på godis som faller inom LCHFs ram av macronutrientfördelning.. men rent ut sagt, godis är godis och mat är mat!

Dvs godis kan man om man inte är allvarigt sjuk nyttja vid väl valda tillfällen, typ Jul, Nyår, egna och andras födelsedagar!

Gäller samma med alkohol och tobak egentligen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-03-12 18:03 #4 av: Herveaux

#3 Jag tror inte att LCHF är någon slags mirakeldiet.
Självklart finns det ingen kosthållning som fungerar för alla, men jag menade mer att jag sökte efter någon form av riktmärken ("stödhjul") att räkna efter i början för att sen gå in och finjustera för att hitta en balans som passar mig och min kropp.

// Harley
Sajtvärd Star Stable iFokus
Medarbetare Hundar iFokus
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2017-03-12 18:29 #5 av: Zepp

Mm.. vissa gillar stödhjul, andra föredrar att kasta sig ut och lära sig av misstagen!

Iallafall, jag tillhör den senare kategorin.. så det tog nog tre månader innan jag kommit underfund om det mest vesäntliga.

Oså slapp jag alla omställningsbesvär!

Iallafall, fokusera mer på maten/recepten/veckomenyerna menar jag.. som kör utan stödhjul.

Här har du lite recept/menyer att kika på och inspireras utav, det finns gott om sådana förslag ute på Internet.

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-03-12 19:47 #6 av: hemul

I LCHF-kretsar rekommenderas det ofta att börja med att lägga sig jättelågt på kolhydraterna för att sedan, om man vill, öka och se vad man "tål".

Jag skulle vilja komma med den motsatta rekommendationen (önskar jag själv gjort så). Börja med att ta bort de stora bovarna, de som eventuellt är onyttiga av andra skäl än att de innehåller mycket kolhydrater. D.v.s. allt socker och spannmålsbaserat. Behåll lite potatis och kanske ris eller quinoa. Kanske är du nöjd där. Annars får du skära ner/ta bort mera.

Jag har tre skäl till att säga så. Det första är att du förhoppningsvis slipper en jättejobbig omställningsperiod. Det andra är att jag inte alls är övertygad om att så lite kolhydrater som möjligt är det ideala, speciellt inte om man inte har problem med det metabola syndromet. Det tredje är att gör man som rekommenderat och äter i princip noll kolhydrater tror jag risken är stor att man faktiskt bäddar för att in "tåla" dem alls sen. Det är inte ovanligt att nollare blir darriga, yra i huvudetet eller får magproblem om de fuskar loss nån gång. Detta tas då som kvitto på att kolhydrater i alla dess former är skadligt. Det tror jag inte på. Jag tror det händer därför att kroppen inte alls är beredd på att handera kolhydrater i mätbar mängd, alla system som behövs för det har reglerats ner, därför reagerar kroppen som den gör.

Och en sak till. Medan du ligger på den där moderata nivån har du tid att läsa på och ta ställning till vad du själv tycker verkar vettigt. Och tänk själv - för du ska veta att det pissas revir nåt fruktansvärt i den här branschen.


Anmäl
2017-03-12 20:49 #7 av: Skymning

hemul skriver vettigt i #6. Tänk att det är en livsstilsförändring och det är svårt att göra över en natt. Inte omöjligt, men svårt.

När jag började med lchf uteslöt jag alla livsmedel som innehöll mer än 5g kolhydrater per 100g. Jag tyckte det var ett smidigt sätt att börja, för mycket av det jag använde i matlagningen innehöll så mycket mer.

Nu försöker jag undvika allt som innehåller tillsatt socker, men det kom mycket senare.

Jag hoppas du hittar ett sätt som passar dig. Lycka till! 

Anmäl
2017-03-13 08:19 #8 av: Effie

Jag skulle saga att rekommendationerna brukar vara att utgå från sig själv. Vissa gillar idén att börja tufft direct, och börja med 20 g kolhydrater (samt protein 1g per kg målvikt, och därtill fett för att bli mätt). Andra föredrar att ta det stegvis; börja med de värsta kolhydratkällorna.  Allt som leder till att man hittar en kost man mår bra av är bra. Själv började jag med GI fas ett (strikt LCHF I 2-4 veckor, för att sedan bli mer liberal), och insåg först efter ett tag att man kunde fortsätta så, och att jag trivdes med det..

Det finns de som I princip nollar kolhydraterna. Det finns UFO (Under Fem Om dagen). 20 gram är det som jag räknar till strikt LCHF. 50 g per dag är mer liberal. Mer än 100 g per dag är knappast lågkolhydrat (men reducerad I förhållande till det som är normalt idag). Ja, definitionerna är tyvärr spretiga. För min del får folk äta som de vill, men jag är förtjust I kristallklara definitioner. Det är så svårt att diskutera annars, om alla menar helt olika saker.

Sidor i st f appar? Jag använder ingen, men de finns.  minmat, kostbevakningen kommer jag på. Det går att söka här på KiF, fast de flesta föredrar appar.

___________________________________________________

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2017-03-14 10:29 #9 av: parsley

Det finns tyvärr 2 olika definitioner av strikt LCHF. En variant som bl a LCHF-pionjären Sten Sture Skaldeman står bakom säger att strikt är upp till 10 gram kolhydrater per dag.  http://www.alltomlchf.se/grunder/lchf-definition/

Enligt Kostdoktorn strikt LCHF upp till 20 gram kolhydrater per dag.  http://www.kostdoktorn.se/hur-lite-kolhydrater-innebar-lchf

Även den övre gränsen för vad som är LCHF skiljer sig åt mellan de olika förespråkarna. 

Vill du registrera och räkna på det du äter, så är kostbevakningen.se en användbar sida. 

Anmäl
2017-03-14 10:39 #10 av: parsley

På den här sidan finns en inscannad bild som visar hur man kan äta på strikt, normal resp liberal LCHF. Det är möjligt att den kan fungera som viss vägledning. Bilden kommer från tidningen Expressens LCHF-magasin. 

http://media.lovelchf.se/2016/09/IMG_6083-e1473866210530.jpg

Kostdoktorn har lite andra bilder som visar skillnaden mellan olika varianter av LCHF (hans definition)  http://www.kostdoktorn.se/hur-lite-kolhydrater-innebar-lchf

En del menar att ju mindre kolhydrater desto bättre (strikt upp till -10 gram per dag, nollning, UFO, fakir etc) andra menar att man kan och bör äta en del grönsaker på LCHF och att de striktaste varianterna är onödigt stressande för kroppen. Man får helt enkelt hitta den variant man själv mår bäst av. Ser man till recept så finns det ett antal man kan följa om man håller sig till ca 20 gram kolhydrater per dag. Vill man äta mer strikt så blir det mat utan recept i form av protein, fet sås på smör, kryddsmör eller majonnäs och begränsat med grönsaker och flytande mejerier. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.