Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Fett och mätthet

2017-03-08 20:36 #0 av: fiskenihavet

I E% har jag idag ätit 18 (protein), 81 (fett), 1 (kolh.). Har dock inte varit mätt i en sekund. Här skrivs det ofta att man måste öka fettet för att bli mätt. Sker inte för mig, tydligen. Vad gör jag för fel? Ätit biff, avokado, majonnäs.

Anmäl
2017-03-08 21:13 #1 av: hemul

Du gör nog inget fel. Verkligheten stämmer inte alltid med kartan och LCHF-lalaland är kartan glorifierad.

Jag blir inte heller mätt på en portion som rymms på ett kaffefat. Och jag håller med om att protein ger mer mättnad än fett. Har du tur kommer du att ställa om dig och vänja dig vid att äta mindre protein. Det kan också hända att du blir hungrig därför att du tidigare ätit så mycket protein som uppehållit blodsockret att kroppen helt enkelt inte vant sig vid lägre nivåer än.


Anmäl
2017-03-08 21:26 #2 av: fiskenihavet

#1, vad gör man om man inte har tur och omställer sig? Hur länge, ca, måste man vänta på omställningen?

Anmäl
2017-03-08 21:31 #3 av: hemul

Jag vet inte. Har aldrig ätit så mkt protein som du gjorde. Det är väl mest en gissning att det kan ha hållt blodsockret uppe och att du nu upplever det många av oss gjorde när vi skar ner på kolydraterna. Då äter ju extremet lite kolhydrater också. Gjorde du det när du åt mycket protein också?


Anmäl
2017-03-09 11:53 #4 av: Kvothe

Fiskenihavet, skriv hellre vad du äter i gram, alternativt ange hur mycket kcal du ätit. E% angivelser är bra för energi distributionen över hela dagens intag.

Däremot säger den inget om vilka mängder du ätit
Ex.
10g protein, 21g fett och 1 g KH ger exakt
18E % prot, 81 E% fett, 1 E% KH.

Men är ändå inga mängder som håller dig mätt.

Personligen prövar jag med högre protein än vad som normalt är godtagbart på svensk LCHF.  

Anmäl
2017-03-09 14:52 #5 av: fiskenihavet

#4, varför äter du mer protein? Blev nyfiken nu, för jag äter för mkt protein och behöver minska mängden. Det är svårt för jag blir hungrig. Har hört att det inte är bra för kroppen med för mkt protein, och inte minst är det jo fett kroppen skal ha i större mängder på LCHF.

Anmäl
2017-03-10 13:01 #6 av: Kvothe

Prövar på lite olika LCHF-vinklar då jag haft en platå väldigt länge.

Det som förklaras i ovannämda OKL-grupp är att det typiska svenska LCHF makrona med "Protein lika mycket som målvikten i gram, åtm lika mycket fett som 2xprotein i gram och 20g kolhydrater" är bra för terapeutisk ketos, dvs främst diabetiker och andra typ bokstavskombinationer som kan få anfall.

Men att för gemene man, så är det inte nödvändigt eller optimalt att äta så, speciellt om man vill tappa övervikt.

Att överäta protein enligt LCHF-modellen ovan  (finns studier) orsakar inte att överskottet automatiskt blir till glukos.  Processen  Gluconeogenesis (protein omvandlas till glukos) är inte tillgångs-beroende utan behovs-beroende. Dvs processen sker endast om det  finns ett behov av mer glukos i kroppen, 

Därtill rekommenderas protein-intagen att göras direkt från morgonen, helst skall du ha ätit allt före klockan 3 på eftermiddagen. Periodisk fasta alltså.

Äter själv nu 164g protein, 110g fett och 20g kolhydrater.
Tränar inte regelbundet, men ska ändå ha den mängden.
Riktigt kämpigt att få i sig den mängden protein ibland.

 Så om du är intresserad av att veta mera, eller ställa frågor. 
Gå med i gruppen OKL på facebook.






Anmäl
2017-03-10 17:06 #7 av: hemul

Vad har detta haft för effekt för dig då? Vore intressant att höra.


Anmäl
2017-03-10 19:51 #8 av: Zepp

Man blir sällan mätt av fett.. det som ger mest mättnad är protein.. helst då helt kött!

Fett gör främst att man kan hålla sig ohungrig längre!

Dels för att fett är energirikt, dels för att det mesta fettet lagras efter måltiden för att sen tas ut ur depåerna när sen ingen mer energi tillförs.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-03-10 20:33 #9 av: fiskenihavet

Men vad f skal man göra då? Äta mer fett än protein om man är sjuk, äta mer protein än fett om man är frisk och vill gå ned i vikt?

Anmäl
2017-03-11 00:28 #10 av: Zepp

Men du äter väl fortfarande väldigt få kalorier?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-03-11 01:01 #11 av: fiskenihavet

#10, nej det är ju det som är saken m denna tråden. Fått beskjed här på kif att äta m fett och mindre mängd protein. Då är jag i stort sätt hungrig hela tiden. Så om det är så som det blir omtalat i tidigare i lägg (#6) så vet jag ju inte vad jag ska göra.

Anmäl
2017-03-11 11:56 #12 av: Zepp

Så länge man inte äter kalorier nog för sitt behov så är fördelningen av macronutrienter oftast helt fel grej att snöa in på!

Såå.. vi tar det från början.. de flesta som skriver här har problem med övervikt/för stort intag av kalorier!

Där är det som regel betydligt enklare att komma med råd.. minimera kolisar, öka fett, ät bara ditt essentiella behov av protein.

LCHF är ingen högproteindiet, det är en högfettdiet/en ketogen diet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-03-11 17:54 #13 av: Kvothe

Att lära sig att känna igen hungerskänslor och mättnadskänslor ordentligt brukar ta en stund för de flesta. Så tillåt dig att må bra, vara mätt och ät mycket fett och fritt med protein och förstås mycket lite kolhydrater.
Lchf är inte en kost som du skall vara hungrig på.

Sen när du börjar känna dig säkrare kan du börja minska på proteinet, om du tror det är det som stoppar dina mål (viktminskning? ).

Har inte sett npgon viktuppgång av det högre proteinet, och går sakta neråt bara jag håller mig borta från allt fusk (alkohol, restaurang/buffetmat, >30g kolhydrater.
Så inga problem ännu.

Anmäl
2017-03-11 19:32 #14 av: fiskenihavet

Intressant. Men när man äter mkt protein kommer man väl inte i ketos, och vad innebär det att inte vara i ketos?

Anmäl
2017-03-12 00:09 #15 av: hemul

Per definition är man i ketos när man äter mindre kolhydrater än vad kroppen behöver och alltså producerar ketoner. Den mer uttalade ketos som Phinney och Volek (var det väl?) började torgföra för några år sedan kallades i början optimal ketos. Men nu har man börjat använda bara ketos för att beteckna den varianten eller mer extrem ketos öht. Men den som äter normal LCHF är alltså i ketos, kan inte vara i något annat tillstånd eftersom kolhydraterna man inmundigar inte räcker till för att få kroppen att gå runt. Ketosis or die, liksom.


Anmäl
2017-03-12 00:58 #16 av: fiskenihavet

Men med mer protein (som beskrivs på kif) är risken stor att man inte är i ketos, om det nu inte är så som kvothe skriver.

Anmäl
2017-03-12 04:41 #17 av: hemul

Det beror på vad man menar med ketos som jag försökte förklara. Menar man Phinneys ketos så kanske det är så. Men man är fortfarande i ketos. Inte mitt fel att folk använder ord slarvigt. Lipar


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.