Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

LCHF och muskelsvaghet

2017-03-08 09:07 #0 av: 40åringen

Ja jag har läst att det är ett vanligt fenomen i början, som sedan ger med sig. Men det här känns ju inte normalt.

Dels är jag inne på 3:e veckan nu och sedan är jag ju väldigt liberal. Jag äter alla möjliga grönsaker, även rotfrukter och någon frukt på helgen. I Iördags åt jag en mango. Håller mig runt 40 g kolhydrater/dag. Ca 2000 kalorier Jag har gått ner 4 kg.

Men alltså allt jag gör är så otroligt energikrävande. Jag blir helt slut av att stå upp och diska i 20 minuter. Måste jag uppför en trapp så flåsar jag och blir verkligen helt slut. Jag vill bara lägga mig ner och sova

Nu har jag alltid varit lat och otränad men inte SÅ HÄR!!

Tror ni det är normalt?

Anmäl
2017-03-08 09:25 #1 av: OlgaMaria

Saltar du ordentligt? Du kan testa att dricka ett glas vatten med lite mineralsalt och se om du mår bättre. Ofta är det där problemet ligger - att man tappar en massa salter i början då det försvinner en del vätska.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2017-03-08 10:07 #2 av: 40åringen

#1 Nej jag vågar inte det. När jag varit 2 gånger och testat blodtryck och blodfetter och triglycerider som alla var förhöjda så sa sköterskan att det var jätteviktigt att dra ner på salt och mättat fett till ett minimum, minska sockerkonsumtionen. Just nu äter jag mättat fett men inte så mycket som övriga här. Jag späder ut grädde/cremefraiche med vatten. Jag är så rädd att hon skulle ha rätt om att mättat fett kalkar igen kärlen. Jag nämnde lchf för henne och hon vevade vilt med armen "NEJ NEJ"  Jag vet bara inte vem jag ska tro på.  Hon hävdar att lchf är helt fel. Så jag väljer väl lite från båda sidor. Tar bort pasta ris potatis bröd och allt tillsatt socker. Äter mer protein och inte fullt så mycket fett.

Anmäl
2017-03-08 10:50 #3 av: CasaRamon

Jag tror att 3:e veckan är jobbigast för kroppen, speciellt om man tidigare ätit en kolhydratsrik kost. När jag själv började med Lchf för drygt 9 år sedan, så hade jag kört med GI-metoden ett tag . Före det hade jag heller inte ätit mycket "skräpmat". Så därför hade jag nästan inga omställningsproblem.  Som så många andra så var jag  fettskrämd, men ökade på fettet vartefter. Däremot undviker jag att nämna för läkare om min livsstil. Det är så många läkare som är emot, framför allt mättat fett , trots att det kommer nya forskningsresultat om att mättat fett inte skadar kroppen. Tvärt om.  Om jag skulle berätta att jag varje morgon dricker fettkaffe med 30-40 gr smör + 1 msk kokosfett i  så skulle dom skrika högt. Så därför nämner jag det inte. Alla mina provresultat är bra. Äter inga mediciner alls. Är 68 år och normalviktig. Mår jättebra, kommer aldrig att byta livsstil.

Anmäl
2017-03-08 11:44 #4 av: OlgaMaria

Det är farligt att äta för mycket salt, men det är också väldigt farligt att äta för lite. Jag tror att vi kan lita rätt bra på vårt smaksinne. Vi vill inte äta för mycket salt. Men till en viss gräns uppskattar vi salt. Jag läste någonstans också att saltbrist kan orsaka högt blodtryck. Kopplingen mellan salt och blodtryck är inte enkel. Det finns andra faktorer som är mycket tydligare - som övervikt och högt insulin. Det vi däremot vet är att det är jättefarligt med saltbrist. Och du, om du testar att ta lite extra salt och mår bättre av det - varför skulle det vara dåligt? Du måste ju lita på din kropps signaler.

http://www.kostdoktorn.se/ny-studie-att-minska-pa-saltet-kan-kanske-skada-hjartpatienter

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2017-03-08 13:28 #5 av: Siggebus

Får du i dig tillräckligt med protein då? Protein är ju något som musklerna vill ha...

Anmäl
2017-03-08 13:36 #6 av: 40åringen

#5Ja alla gånger. Jag äter nog mer protein än jag behöver men eftersom jag inte  äter fullt så mycket fett så äter jag mer protein. Brukar ligga mellan 80-100 gram/dag för att bli mätt.

Anmäl
2017-03-08 18:17 #7 av: LenaK63

Så här skriver Björn Hammarskjöld om salt och LCHF-kost

http://kostkunskap.blogg.se/2016/september/at-mer-salt-vid-lchf-kost.html

Anmäl
2017-03-08 18:30 #8 av: Lchfman

Det tog mig 6 månader att inte vara helt slut vid lite ansträngning som lättare löpning osv.
3 veckor är ingenting.
Lunka på och ändra din livsstil. Det tar tid.
Men efter det har jag aldrig varit starkare, snabbare och friskare.

Anmäl
2017-03-09 08:04 #9 av: Effie

3 dagar, 3 veckor, 3 månader, 6 månader...minns jag att vi diskuterade här på KiF för länge sedan som tillfällen det kändes jobbigt.

Min läkare på vc sade också åt mig: Undvik salt och mättat fett!!! Jag tänkte over vad han sade, och insåg: det var på sådan kost jag hade skaffat mig högt blodtryck. Varför skulle då mer av samma hjälpa? Särskilt som jag sedan jag började med LCHF halverat min blodtrycksmedicin (vilket inte läkaren ens hade märkt...han frågade mig om dosering vid receptskrivandet, och jag sade hälften mot vad jag haft tidigare; ingen kommentar).

Ska jag ge dig ett råd är det väl att skaffa dig en egen blodtrycksmätare om du vill testa och samtidigt ha koll på vad som hander. Min vc (bade den förra och den nuvarande) tycker att det räcker med att mäta en gang om året, om ens då.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2017-03-09 14:54 #10 av: hemul

#4 Äter du annat fett än mättat då? För äter du både lite kolhydrater och lite fett är det inte underligt att du är orkeslös. Var ska du få energi ifrån? Luften?

Även om din sköterska till äventyrs skulle ha rätt, lär inte dina kärl klogga igen momentant. Ge det ett par månader (utan restriktioner) och testa dina värden igen. Håll helt enkelt koll på dem om du oroar dig.

Anmäl
2017-03-10 19:54 #11 av: Zepp

Tre veckor brukar det ta för hjärnan att ställa om!

För musklerna tar det tre månader upp till ett helt år i vissa svåra fall!

Iallafall.. klassiska omställningsbesvär är död råtta i munnen och riddarustning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.