Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4664 ggr
amandatherese
2017-03-06 12:59

Ny med lågkolhydratskost/liberal LCHF

Hej!
Började med lågkolhydratkost/liberal LCHF för bara drygt en vecka sedan.
Känner mig väldigt trött med huvudvärk vilket jag förstått brukar vara en övergångsgrej innan man kommit in ordentligt i kosthållningen.
Men min fundering är angående fettet, jag lyckas inte få i mig den mängden fett som jag läst mig till att jag ska ha det vill säga på ett ungefär det dubbla av proteinet man äter.
Jag får i mig hälften ungefär på en dag sen är det tvärstopp, blir illamående. Spelar det någon roll? Eller är det så att kroppen vänjer sig vid fettet sen?

Tack på förhand! 🙂

Annons:
hemul
2017-03-06 14:13
#1

Räknar du allt fett, d.v.s. det om finns i kött, ägg o.s.v. också? Så du inte bara räknar tillsatt fett (det förekommer att folk gör det).

amandatherese
2017-03-06 14:20
#2

#1 Japp, räknar allt. Skriver för tillfället in i lifesum för att få ett hum om vad jag stoppat i mig.

hemul
2017-03-06 15:00
#3

Äter du väldigt mager mat då? För annars är det svårt att förstå att du bara får i dig hälften av vad du behöver. T.ex. ett kokt ägg innehåller ju ~65 E% fett rakt av utan att man behöver sätta till nåt.

amandatherese
2017-03-06 15:21
#4

Har ätit 1-2 ägg till frukost med bregott till, antingen lax eller kyckling till lunch med kall sås gjord på creme fraiche till, middag har blivit färs och grönsaker, sen har det blivit lite olika mot kvällen. Gör det så mycket att jag inte kommer upp i fett då?

hemul
2017-03-06 16:30
#5

Jag vet inte. Men du måste ju få i dig energi nog. Äter du inte fett måste du ju överäta protein och om inte annat är det onödigt.

Tycker inte det låter som du äter så himla magert, om du inte tar typ en tsk smör och cf och äter "kycklingfiléer" istället för kycklinglår eller hel kyckling med skinnet kvar. Hur mycket fett, protein och kolhydrater blir det på en dag?

amandatherese
2017-03-06 16:48
#6

Tanken är: 59 kolhydrater 15% 79 protein 20% 114 fett 65% Har denna veckan gått ganska jämnt med kolhydrater, något över på protein (10-20gram) och 30-40gram under på fett. Blir en del kycklingfilé då det är var som finns i frysen just nu och kanske en matsked smör per ägg.

Annons:
hemul
2017-03-06 19:29
#7

Ägg med en msk smör är ju helt ok men antagligen blir det lite fett när du äter kyckling. Du får väl köpa upp dig på lite fetare grejer varefter. Välj kycklingklubbor eller vingar om du nu gillar kycking. Annars är fläskkarré en stapel för många. Fläsk. Revbenssjäll. City Gross har fetare nötkött som inte är jättedyrt, t.ex. oxbringa, kan vara knepigare att hitta på andra butiker.

hemul
2017-03-06 19:44
#8

Gillar du inte gräddsås och sånt? Eller snaska i dig hemgjord glass på äggulor och grädde. 😉

amandatherese
2017-03-06 21:23
#9

Ska tänka på det när jag ätit mig ur det jag har hemma. Gräddsås tycker jag mycket om, har bara varit tvungen att äta upp creme fraichen först :D Kött är det värre med sålänge det inte är färs, men ska köpa delar med skinn på nästa fyllning av frysen!

Figko
2017-03-06 22:24
#10

Hej Jag råder dig i att skit i att försök få i dig mer fett. Ät så du mår bra. Jag kan säga att vi alla är olika och jag äter "fullfett" och kolhydrater ca 100-150 gram per dag vilket räknas som lågkolhydratkost. Mitt råd är att räkna kolhydraterna och hitta en nivå du mår bra av och kör fullfeta produkter som passar dig. Svårare än så är det inte ;) har tagit mig 6-7år att hitta hur jag bör äta för att må bra. Du ska ju inte trycka i dig mer fett om du blir illamående får sura uppstötningar etc etc….. Jag själv har tagit bort gluten sedan snart ett halvår och det har förändrat mitt liv. När jag åt strikt lchf 30-50gr/kolh/dag och en massa fett så va jag mycket sjukare än innan . Vi är olika och fungerar olika så är det bara. Jag äter ingen frukt eller socker däremot ris,potatis, ris o glasnudlar, honung 1-2tsk/dag, bär och fritt dvs jag räknar inte på fett/protein/grönsaker/bär och min crp har gått från 33 till 3 på 23veckor utan gluten. Hade en allvarlig tarminflammation i somras och den är läkt, muskelinflammationer som inte läkt ut på över 1år trots rehab e borta nu på kort tid utan gluten. I min bok är det gluten o socker som är boven. Jag försöker sprida ut kolhydratintaget 30-40gr/måltid på 3-4måltider per dag och resten räknar jag inte. Har "aldrig" mått bättre. Tog bt o puls hos läkarn förra veckan bt:108/72 puls 55 o jag är 45år med autoimmun reumatisk systemsjukdom. Är fd fotbollsspelare och gymmar 2-3 pass i veckan. Just nu 8kg "övervikt" men mår toppen och nu är jag tjatig och har sagt det förut GLUTEN är den stora boven tror jag i att folk är sjuka/mår dåligt. Lycka till

hemul
2017-03-06 23:18
#11

Har du svårt för att äta helt kött? Köp blandfärs eller både kött- och nötfärs så får du upp fettet lite. Fast min köttfärssås blir lätt mer än nog fet på bara köttfärs. Man steker ju i smör och slår på grädde…

CasaRamon
2017-03-07 11:15
#12

Ha inte för bråttom med att öka på fettet. Låt magen vänja sej först, för att slippa illamåendet. Själv dricker jag varje morgon, efter 9 år på Lchf, fettkaffe. ca 30-40 gr smör + 1 msk kokosfett i en stor kopp kaffe som mixas i en Blender. Otroligt gott. Favoritmat är bl.a. kokt fläsklägg med blomkålsmos. Köttet är väldigt  gott att äta kallt dagen efter. Speciellt fläsket som inte känns så fett då det är kallt.

hemul
2017-03-07 13:44
#13

#11 Skrev fel. Menade så klart köp både kött- och fläskfärs (och blanda själv).

Annons:
amandatherese
2017-03-07 21:38
#14

#10 Tack! Jag åt glutenfritt innan men mår likadant med som utan så håller helt med om att kroppen reagerar olika. Anledningen till att jag provar det här nu är på grund av min IBS som jag hoppas ska bli bättre :) #11 Färs har jag inget emot, det äter jag mer än gärna. #12 Ja det är ju en ordentlig omställning för kroppen! Kommer försöka öka på försiktigt och om illamåendet inte vill ge sig så stannar jag kanske på den nivån jag är nu och lägger till lite protein för energi. Tack för er input!

AilyAdams
2017-03-08 19:12
#15

En kopp varm choklad eller chai latter på äggmjölk tycker jag är ett smidigt sätt att få i mig fett, dagar då det är ett problem.

 **************************
Heter det De eller Dem?

amandatherese
2017-03-08 23:01
#16

#15 Tack, ska ta med mig tipset när magen ställt om sig :)

Upp till toppen
Annons: