Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

Ny med lågkolhydratskost/liberal LCHF

2017-03-06 12:59 #0 av: amandajklath

Hej!
Började med lågkolhydratkost/liberal LCHF för bara drygt en vecka sedan.
Känner mig väldigt trött med huvudvärk vilket jag förstått brukar vara en övergångsgrej innan man kommit in ordentligt i kosthållningen.
Men min fundering är angående fettet, jag lyckas inte få i mig den mängden fett som jag läst mig till att jag ska ha det vill säga på ett ungefär det dubbla av proteinet man äter.
Jag får i mig hälften ungefär på en dag sen är det tvärstopp, blir illamående. Spelar det någon roll? Eller är det så att kroppen vänjer sig vid fettet sen?

Tack på förhand! Glad

Anmäl
2017-03-06 14:13 #1 av: hemul

Räknar du allt fett, d.v.s. det om finns i kött, ägg o.s.v. också? Så du inte bara räknar tillsatt fett (det förekommer att folk gör det).


Anmäl
2017-03-06 14:20 #2 av: amandajklath

#1 Japp, räknar allt. Skriver för tillfället in i lifesum för att få ett hum om vad jag stoppat i mig.

Anmäl
2017-03-06 15:00 #3 av: hemul

Äter du väldigt mager mat då? För annars är det svårt att förstå att du bara får i dig hälften av vad du behöver. T.ex. ett kokt ägg innehåller ju ~65 E% fett rakt av utan att man behöver sätta till nåt.


Anmäl
2017-03-06 15:21 #4 av: amandajklath

Har ätit 1-2 ägg till frukost med bregott till, antingen lax eller kyckling till lunch med kall sås gjord på creme fraiche till, middag har blivit färs och grönsaker, sen har det blivit lite olika mot kvällen.

Gör det så mycket att jag inte kommer upp i fett då?

Anmäl
2017-03-06 16:30 #5 av: hemul

Jag vet inte. Men du måste ju få i dig energi nog. Äter du inte fett måste du ju överäta protein och om inte annat är det onödigt.

Tycker inte det låter som du äter så himla magert, om du inte tar typ en tsk smör och cf och äter "kycklingfiléer" istället för kycklinglår eller hel kyckling med skinnet kvar. Hur mycket fett, protein och kolhydrater blir det på en dag?


Anmäl
2017-03-06 16:48 #6 av: amandajklath

Tanken är:
59 kolhydrater 15%
79 protein 20%
114 fett 65%
Har denna veckan gått ganska jämnt med kolhydrater, något över på protein (10-20gram) och 30-40gram under på fett.
Blir en del kycklingfilé då det är var som finns i frysen just nu och kanske en matsked smör per ägg.

Anmäl
2017-03-06 19:29 #7 av: hemul

Ägg med en msk smör är ju helt ok men antagligen blir det lite fett när du äter kyckling. Du får väl köpa upp dig på lite fetare grejer varefter. Välj kycklingklubbor eller vingar om du nu gillar kycking. Annars är fläskkarré en stapel för många. Fläsk. Revbenssjäll. City Gross har fetare nötkött som inte är jättedyrt, t.ex. oxbringa, kan vara knepigare att hitta på andra butiker.


Anmäl
2017-03-06 19:44 #8 av: hemul

Gillar du inte gräddsås och sånt? Eller snaska i dig hemgjord glass på äggulor och grädde. Blinkar


Anmäl
2017-03-06 21:23 #9 av: amandajklath

Ska tänka på det när jag ätit mig ur det jag har hemma. Gräddsås tycker jag mycket om, har bara varit tvungen att äta upp creme fraichen först :D

Kött är det värre med sålänge det inte är färs, men ska köpa delar med skinn på nästa fyllning av frysen!

Anmäl
2017-03-06 22:24 #10 av: Figko

Hej

Jag råder dig i att skit i att försök få i dig mer fett. Ät så du mår bra. Jag kan säga att vi alla är olika och jag äter "fullfett" och kolhydrater ca 100-150 gram per dag vilket räknas som lågkolhydratkost. Mitt råd är att räkna kolhydraterna och hitta en nivå du mår bra av och kör fullfeta produkter som passar dig. Svårare än så är det inte ;) har tagit mig 6-7år att hitta hur jag bör äta för att må bra. Du ska ju inte trycka i dig mer fett om du blir illamående får sura uppstötningar etc etc.....

Jag själv har tagit bort gluten sedan snart ett halvår och det har förändrat mitt liv. När jag åt strikt lchf 30-50gr/kolh/dag och en massa fett så va jag mycket sjukare än innan . Vi är olika och fungerar olika så är det bara. Jag äter ingen frukt eller socker däremot ris,potatis, ris o glasnudlar, honung 1-2tsk/dag, bär och fritt dvs jag räknar inte på fett/protein/grönsaker/bär och min crp har gått från 33 till 3 på 23veckor utan gluten. Hade en allvarlig tarminflammation i somras och den är läkt, muskelinflammationer som inte läkt ut på över 1år trots rehab e borta nu på kort tid utan gluten. I min bok är det gluten o socker som är boven. Jag försöker sprida ut kolhydratintaget 30-40gr/måltid på 3-4måltider per dag och resten räknar jag inte. Har "aldrig" mått bättre. Tog bt o puls hos läkarn förra veckan bt:108/72 puls 55 o jag är 45år med autoimmun reumatisk systemsjukdom. Är fd fotbollsspelare och gymmar 2-3 pass i veckan. Just nu 8kg "övervikt" men mår toppen och nu är jag tjatig och har sagt det förut GLUTEN är den stora boven tror jag i att folk är sjuka/mår dåligt.

Lycka till

Anmäl
2017-03-06 23:18 #11 av: hemul

Har du svårt för att äta helt kött? Köp blandfärs eller både kött- och nötfärs så får du upp fettet lite. Fast min köttfärssås blir lätt mer än nog fet på bara köttfärs. Man steker ju i smör och slår på grädde...


Anmäl
2017-03-07 11:15 #12 av: CasaRamon

Ha inte för bråttom med att öka på fettet. Låt magen vänja sej först, för att slippa illamåendet. Själv dricker jag varje morgon, efter 9 år på Lchf, fettkaffe. ca 30-40 gr smör + 1 msk kokosfett i en stor kopp kaffe som mixas i en Blender. Otroligt gott. Favoritmat är bl.a. kokt fläsklägg med blomkålsmos. Köttet är väldigt  gott att äta kallt dagen efter. Speciellt fläsket som inte känns så fett då det är kallt.

Anmäl
2017-03-07 13:44 #13 av: hemul

#11 Skrev fel. Menade så klart köp både kött- och fläskfärs (och blanda själv).


Anmäl
2017-03-07 21:38 #14 av: amandajklath

#10 Tack! Jag åt glutenfritt innan men mår likadant med som utan så håller helt med om att kroppen reagerar olika. Anledningen till att jag provar det här nu är på grund av min IBS som jag hoppas ska bli bättre :)

#11 Färs har jag inget emot, det äter jag mer än gärna.

#12 Ja det är ju en ordentlig omställning för kroppen! Kommer försöka öka på försiktigt och om illamåendet inte vill ge sig så stannar jag kanske på den nivån jag är nu och lägger till lite protein för energi.

Tack för er input!

Anmäl
2017-03-08 19:12 #15 av: Skymning

En kopp varm choklad eller chai latter på äggmjölk tycker jag är ett smidigt sätt att få i mig fett, dagar då det är ett problem.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.