Annons:
Etiketthälsa
Läst 4628 ggr
taggigarosen
2017-03-05 14:14

Sura uppstötningar av omega 3 fiskolja?

Jag tänkte att jag skulle börja ta nån slags omega 3 då jag kanske inte äter feta fiskar tillräckligt ofta. Jag började för 3 veckor sedan och har mått extremt dåligt sedan dess. Jag har konstanta sura uppstötningar och jag rapar lax hela hela tiden trots att jag ätit något helt annat.

Mina symtom kan inte bero på kosten i övrigt då jag ätit lchf flera år och mår jättebra på det. Jag äter inte mycket stekt mat heller. Det här beror absolut på kosttillskottet jag tar då det började 2 dygn efter jag började med det.

Är det nån som upplever samma? Borde jag fortsätta ta tillskott även om jag mår skit? Jag behöver ju säkert extra omega 3

Annons:
Sindri
2017-03-05 23:16
#1

Det finns ju Omega 3 och Omega 3. D.v.s. alla tillverkare är inte seriösa och det kan hända att råkat köpa något med olja som  härsknat.

hemul
2017-03-06 00:00
#2

Å så finns det fisk. Ät fisk istället då om oljan ger dig besvär. Är dessutom billigare och man blir mycket mättare.😉 Slutade med omega-3 efter att ha ätit det i mer än 10 år när jag insåg hur lite fisk dagsdosen motsvarar.

Nu ska jag erkänna att jag periodvis glömmer bort att äta fisk. Men just nu är jag duktigt. Ättiksströmming (fast på sill) med mycket rödlök, kokt ägg och en klick CF är jättegod o snabb frulle. Praktiskt om man har svårt att få till ett par fiskmiddagar i veckan.

taggigarosen
2017-03-06 07:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Den här är det vi köpt. Sambon äter det utan att få mina symtom. Först köpte vi i tablettform men dom var helt överjävligt stora och jag klarar absolut inte svälja sådant. Är det någon som vet några tabletter omega 3 som inte är så stora? Dom måste vara mindre än alvedon, för alvedon har jag stora problem att få ner, måste alltid dela först en gång och sen en gång till.

#2 Jag tror inte det blir tillräckligt för mig ändå tyvärr då jag inte är nån fiskmänniska. Sill och strömming får jag kväljningar av, makrill gick bra ett tag men nu är det stopp, jag vill ha KÖTT! Lax är okej ett par gånger i månaden men den feta laxen är ju odlad och enligt vad jag hört så är det inte bra fördelning omega3/omega6 i den och att man bör kombinera med tillskott.

Sindri
2017-03-06 09:54
#4

Det där skall ju vara en bra och pålitlig sort. Kan faktiskt inte förstå vad du inte skulle tåla.
Kan vara nåt du äter samtidigt? Kanske dela upp dosen på flera om dagen även om den är liten.

hemul
2017-03-06 15:04
#5

#3 OK, ja då blir det svårt.

Eskimo-3 var det jag åt. Den var bra ivf då. Dels var den bäst beträffande renhet, graden av oxidation o.s.v. i tester som gjordes då när jag började. Dels märkte jag skillnad själv. Den hjälpte nämligen mot vissa problem jag hade. Köpte just den sorten av en slump från början. Men sen när jag köpte andra märken så hjälpte de inte, så jag gick tillbaks till Eskimo-3.

Har du provat att ta oljan i samband med mat, mitt i måltiden så att säga, så det inte kommer ner rent fett i maggen?

taggigarosen
2017-03-24 11:27
#6

Det funkade varken att ta mitt i en måltid eller på tom mage. Resultatet blev samma. Nu har jag inte tagit något tillskott på en vecka och jag blev helt symtomfri direkt. Får se om jag försöker på nytt senare eller testar en annan sort.

Annons:
sussie
2017-04-05 11:05
#7

Jag har också upplevt att jag får upp dålig smak (uppstötningar rapar) av omega 3, jag tolkar att min kropp inte behöver eller vill ha tillskottet! Omega tre är ju bla blodförtunnande du kanske äter något annat som är det som gör att din kropp reagerar som den gör, jag äter tex membrasin som också är blodförtunnande vet inte om det är så men jag slutade med omega 3 då jag tolkade att min kropp inte gillade det.

Upp till toppen
Annons: