Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4361 ggr
Zokis
2017-03-04 17:22

Hjälp med mängden mat!?

Behöver lite hjälp med att äta rätt mängd för mig och min vikt för att gå ner i vikt, snabbt. Äter normalt väldigt mycket och har svårt att avgöra hur en normal portion är. Därför som jag är fet. Väger 130 kg till mina 188 cm vilket är katastrofalt.

Vill ner i vkt och behöver triggas så jag vill gå ner snabbt för att få upp motivationen.

Ska storhandla 100% LCHF-mat i morgon men om vi utgår från vad jag har hemma i dag så har jag:

Nötfärs (12% fett)

Smör

Grädde (40%)

Creme Fraiche (34%)

Broccoli

Detta är ju LCHF-mat så hur mycket hade du ätit om du var i min sits för att äta LCHF och för att gå ner i vikt snabbt.

Tänker äta två gånger per dag och köra 16/8-fasta.

Önskar svar i gram och inte ät mer smör och lagom med protein.

Annons:
hemul
2017-03-04 17:48
#1

Är du ny på low carb kommer du att ha nog med att ställa om dig i början. Chansen är stor att du kommer att må dåligt. Känna dig svag, kanske få huvudvärk, bli dum i huvudet, kanske problem med magen. Alla mår inte dåligt, men säkert de flesta.

Sen skulle jag göra så här. Kolla hur mycket du äter genom att registrera maten ett tag. Går du ner i vikt är allt frid och fröjd. Gör du inte det så minska intaget tills du når en nivå där du går ner.

Att gå efter nån slags generella mått på hur mycket man ska äta funkar dåligt, men man kan ju ha det som ett slags riktmärke. Muskelmassa, hur mycket man rör sig och säkert en massa annat gör att man måste hitta sin egen nivå.

Och du, snabbantning funkar sällan.

parsley
2017-03-04 18:11
#2

Vill du ha en tumregel att utgå från så finns den här

Proteinbehov i gram per dag lika med målvikt i kilo, minst dubbla mängden fett och så mycket kolhydrater man tycker är lämpligt, vanligen ca 20-25 gram.

Vill du t ex väga 80 kilo, så äter du omkring 80 gram protein per dag.

Tänk på att det är en tumregel och ingen exakt vetenskap, som gör att du kommer att väga på ett visst sätt, bara för att du äter en viss mängd mat. Du behöver inte mäta upp maten precis på grammet. Behöver du kolla hur mycket maten innehåller, så registrera det du äter i t ex kostbevakningen.se

Har du mycket att gå ner, så kan du utgå från delmål och minska mängden mat efter hand.

En del använder sig av Anna Hallen - handmodellen för att äta lagom mycket. Om du googlar så hittar du information om den. Handmodellen bygger dock på att man äter frukost-lunch-middag samt ev ett mellanmål, så den är inte riktigt anpassad till 16.8.

Siggebus
2017-03-05 08:46
#3

Vill med anledning av parsleys inlägg för säkerhets skull tillägga att jag hoppas du vet att 80 gr protein inte är detsamma som 80 gr KÖTT …. men det vet du kanske? ☺️
Jag har dock träffat på en del som inte vet det därav min kommentar 😛

Ary
2017-03-07 10:15
#4

Handmodellen funkar väl fint bara man äter 3 händer på 2 måltider. 🙂

hemul
2017-03-07 13:46
#5

Ha ha! Ja, det där vanliga när det bara rekommenderas att äta en handflata kött utan minsta hänsyn till hur många gånger per dag man gör det är verkligen korkat!

Själv äter jag nog bara en handflata, men jag äter ju ägg och mjölkprodukter också.

Upp till toppen
Annons: