Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har diabetes

Högt blodsocker

2017-03-01 11:57 #0 av: Ballo

Hej.

Jag har varit diabetes2 i över 20år, ätit LCHF i 8 år. Tar metformin morgon och kväll. Insulin från 66 enheter om dagen till 0 efter jag började med LCHF.

MEN: nu har jag under flera månader sockervärden på morgonen på 15 - 18 och på kvällen 9-12. äter 1 gång om dagen vid ca 16.00-18.00.

Detta sker oberoende vad jag äter så länge jag håller mig mellan 10 - 30 gr. kolhydrater per dag.

Har provat satt i mig ca 100gr popcorn en kväll. ingen skillnad. Åt färdigpanerade citronbitare en dag, ingen skillnad.

äter ca 150gr protein, 100gr fett, 10 - 30 gr kolhydrater.
Vad kan vara fel. Jag skall till Diabetessköterskan om en vecka, har inte varit där på nästan 2 år.
Är lite orolig vad hon skall säga.
MVH Kennet

Anmäl
2017-03-01 12:06 #1 av: hemul

Du äter onödigt mycket protein om du inte typ styrketränar hårt och lite lite fett, men jag tror inte det är det det beror på, inte enbart ivf.

Är blodsockret bra sedan under dagen? I så fall är det kanske det där gryningsfenomenet det talas om. Sök på det här på forumet (och på nätet) så kommer du att hitta en del.

Anmäl
2017-03-01 12:14 #2 av: Ballo

Det börjar högt och sjunker under dagen för att vara lägst när jag går och lägger mig. Aldrig någon uppgång under dagen. endast en sjunkande kurva, även efter jag ätit.
Väger nu 94kg sedan 4 år tillbaka och är 180cm lång, har varit nere på 84 för 6 år sedan.
MVH Kennet

Anmäl
2017-03-01 17:18 #3 av: hemul

Här har du en förklaring till varför gryningsfenomenet inträffar. Tyvärr är lösningen inte tillämpbar - du äter ju redan LCHF. Men andra har säkert svar på det. Och sök, som sagt.

http://www.kostdoktorn.se/gryningsfenomenet-varfor-ar-blodsockret-hogt-pa-morgonen#more-415539

Anmäl
2017-03-02 11:21 #4 av: spirit

Äter du fortfarande Metformin?

Den medicinen ställer till det genom att stimulera GLP1 som stimulerar glukosnybildning perifert i kroppen samtidigt som den ger energibrist i levern.

Du kan gärna öka mängden fett eftersom du bara äter omkring 100 g fett, Total blir det bara omkring 1 500 kcal/dag

För att få 50-100 g protein behöver man äta 125-250 g kött, fisk, ägg per dag och sedan 2-3 hg animaliskt fett per dag. Salta väl och ät ovanjordsgrönsaker för att få i sig tillräckligt med salter

Kaffe och the är bra källor för övriga salter utom natriumklorid.

Anmäl
2017-03-03 09:14 #5 av: Ballo

Jag tar metformin 1000mg morgon och kväll.
Jag har fått uppfattningen att kött innehåller 20% protein alltså 100gr protein, =kött, fisk och fågel skulle vara ca 500gram. kanske jag har fel.

Kaffe svart, utan socker eller grädde, dricker jag ca 2L om dagen, alltså ca 10gr kolhydrater.

Det höga blodsockret, på morgonen på 15 - 18 och på kvällen 9-12. gör att jag är rädd att hon vill att jag skall börja med insulin, vilket ju kommer att göra att jag går upp i vikt igen, och kommer in i ekorrhjulet igen. Ökad vikt = mer insulin = ökad vikt = mer insulin OSV osv.

Anmäl
2017-03-03 13:58 #6 av: hemul

Det tror jag inte, förutsatt att ditt långtidssocker är bra. Och vill de öka medicineringen är det nog i första han i form av mer metformin.

Det stämmer, ktt innehåller ungefär 20% protein. 2-3 hg extra fett låter väl ändå lite mycket eftersom kött och ägg också innehåller fett. Runt 200 g totalt låter mer lagom.

Nå, har du läst om gryningsfenomenet nu?

Anmäl
2017-03-03 16:38 #7 av: Zepp

Mm.. vi vet ju att du är diabetiker.. en gång diabetiker alltid diabetiker.. i princip!

Jag är mer intresserad utav HBA1c.. för det finns fall där mätaren för hemmabruk visat sig vara kass!

Ta med din egen mätare och checka den mot avdelningens mätare.

Om mätaren visar sig stämma så skulle jag begära C-peptid!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-03-07 07:25 #8 av: Ballo

JAHA. Nu har jag varit hos diabetes-sköterskan.
något värde IFCC stigit från 49 till 77 och ketoner i urinen 2+.

Hon skickade mig till läkaren, skall dit i dag. Hon tycker det var högt ketonvärde, trots hon vet att jag äter LCHF. Får se vad Doktorn säger i dag + att jag inte får glömma att be om APO prov, annars vill han säkert sätta in statinmedecin igen.

Förra gången var mitt kolestrol högt och han ville sätta in statinmedesin, då bad jag om att få lämna APO prov och titta, mina värden var bra.Skrattar

MVH Kennet

Anmäl
2017-03-07 16:20 #9 av: Ballo

Var hos doktorn nu.

Då får vi se: jag skall ta långtidsinsulin . så fick jag lämna blod till en massa olika tester, bla apo-prov, psa, njurar och lever + lite annat. 
EKG var bra, lungorna låter bra, blodtryck bra, ketoner inga.

Får hoppas att insulinet bara är tillfälligt.

Anmäl
2017-03-07 17:27 #10 av: hemul

Vad låg HbA1c på?

Anmäl
2017-03-08 08:08 #11 av: Ballo

Jag minns inte, men det var mycket högt. Men får se hur det blir när jag börjar med insulin i dag.

Anmäl
2017-03-09 01:50 #12 av: hemul

OK. Då är det väl så. Beklagar verkligen. Hoppas du får bukt med det med tiden.

Du är i gott sällskap förresten. Tim Noakes som propagerar så för LCHF som boten för diabetes lyckas inte själv sänka sin medicinering.

"In time I had to accept that the low carbohydrate diet had not normalized my abnormally elevated blood glucose concentrations so that I would need to treat my T2DM with medication."
http://www.thenoakesfoundation.org/news/blog/profs-words-my-medical-epiphany

Men de flesta gör ju det. Man underar vad som gör att low carb tycks funka väldigt olika för olika individer, inte bara när det gäller detta.

Anmäl
2017-03-09 20:46 #13 av: Zepp

Misstänker att IFCC är HBA1c.. och det är högt!

Hoppas att C-petid ingår i proven?

Är det lågt så krävs oxå antikroppar!

http://diabetesportalen.se/arkiv-foer-nyheter/gammelmormor-faar-typ-1-diabetes-bara-blodprov-ger-raett-diagnos/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-03-10 01:55 #14 av: hemul

Ja, det är tydligen samma. Aldrig hört IFCC förut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.