Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5088 ggr
40åringen
2/28/17, 6:05 PM

Var går gränsen för lågkolhydrat?

Är det så lågt som 20 g kolhydrater som gäller för att det ska räknas som lågkolhydratkost? Det blir 40 g för mig idag när jag fick för mig att anteckna. Det är svårt det här.

Annons:
hemul
2/28/17, 8:26 PM
#1

Nej, det är det inte. Det finns nog lika många svar som det finns gurus. Men två gränser man ofta såg förr, innan allt blev så profilerat, var under 150 g och under 100 g, det senare var nog vanligare. De flesta mer difinierade dieter håller sig nog runt 50 gram, en del 75. Och en del vill ligga lägre än så.

LCHF i sin tur har ju sina egna gränser. Olika beroende på vem du frågar och de ändras också ständigt. Kostdoktorn blir liberalare och liberalare t.ex. Det är rätt långt från Skalemans nollvision där grönsaker var en dekoration på tallriken. Alla ska me'! 😉

Skit i gurusarna och kör ditt eget rejs! Man blir bara snurrig av att försöka hålla reda på vilka påbud som gäller för tillfället.

spirit
3/1/17, 12:31 PM
#2

Går du upp i vikt äter du för mycket kolhydrater

parsley
3/1/17, 12:34 PM
#3

En definition säger upp till 50 gram kolhydrater per dag.  http://www.alltomlchf.se/grunder/lchf-definition/
Kostdoktorns kommentar till den definitionen  http://www.kostdoktorn.se/en-trygg-lchf-definition

Den definition som kostdoktorn numera använder säger upp till 100 gram per dag.  http://www.kostdoktorn.se/hur-lite-kolhydrater-innebar-lchf

Håller med #1, ät på det sätt som passar för dig.

KunskapÄrMakt
3/1/17, 9:35 PM
#4

Lyssna inte på #2 - man kan, hör och häpna, gå upp i vikt av andra anledningar också.

Zepp
3/2/17, 10:02 PM
#5

100 gram eller rättare sagt 20 E% är nog den vanligaste gränsen för lågkolhydratkost?

LCHF.. iallafall om Skaldeman får bestämma landar på 50 gram eller 10E%.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
3/2/17, 11:42 PM
#6

Jag tror det där grundar sig på att man lär behöva cirkus 150 g kolhydrater för hjärnan och vissa andra funktioner, om man är kolhydratätere alltså.

Orsaken till den vanliga 50-gramsgränsen tror jag är att det är den mängd glukos kroppen fortfarande behöver om man äter lågkolhydrat och kan utnyttja ketoner. Äter man inte motsvarande mängd kolhydrater kommer kroppen att tillverka den mängden glukos. Personligen tycker jag tanken att det är meningslöst att gå lägre känns både logisk och tilltalande. Varför tvinga kroppen att göra jobbet när man lika bra kan ladda in det i munnen? Men det kan man ju uppenbarligen ha olika tankar om.

Annons:
Zepp
3/3/17, 5:17 PM
#7

Jag håller med, med förbehållet att det snarare vore bättre med E%!

Finessen med att gå lägre än 50 gram/10E% är att omställningen sker rätt snabbt?

Eventuellt främst för diabetiker/obesa av annan kategori?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Figko
3/6/17, 10:43 PM
#8

Hej Från en sida Marks Daily Apple: 300 or more grams/day – Danger Zone! Easy to reach with the “normal” American diet (cereals, pasta, rice, bread, waffles, pancakes, muffins, soft drinks, packaged snacks, sweets, desserts). High risk of excess fat storage, inflammation, increased disease markers including Metabolic Syndrome or diabetes. Sharp reduction of grains and other processed carbs is critical unless you are on the “chronic cardio” treadmill (which has its own major drawbacks). 150-300 grams/day – Steady, Insidious Weight Gain Continued higher insulin-stimulating effect prevents efficient fat burning and contributes to widespread chronic disease conditions. This range – irresponsibly recommended by the USDA and other diet authorities – can lead to the statistical US average gain of 1.5 pounds of fat per year for forty years. 100-150 grams/day – Primal Blueprint Maintenance Range This range based on body weight and activity level. When combined with Primal exercises, allows for genetically optimal fat burning and muscle development. Range derived from Grok’s (ancestors’) example of enjoying abundant vegetables and fruits and avoiding grains and sugars. 50-100 grams/day – Primal Sweet Spot for Effortless Weight Loss Minimizes insulin production and ramps up fat metabolism. By meeting average daily protein requirements (.7 – 1 gram per pound of lean bodyweight formula), eating nutritious vegetables and fruits (easy to stay in 50-100 gram range, even with generous servings), and staying satisfied with delicious high fat foods (meat, fish, eggs, nuts, seeds), you can lose one to two pounds of body fat per week and then keep it off forever by eating in the maintenance range. 0-50 grams/day – Ketosis and Accelerated Fat Burning Acceptable for a day or two of Intermittent Fasting towards aggressive weight loss efforts, provided adequate protein, fat and supplements are consumed otherwise. May be ideal for many diabetics. Not necessarily recommended as a long-term practice for otherwise healthy people due to resultant deprivation of high nutrient value vegetables and fruits. Jag själv kör mellan 100-150gr/dag fördelat på 3-4måltider , helt glutenfritt sen 23v väldigt sällan socker. Det har tagit 6-7 år o hitta denna balans. Mitt råd är skit i vad det står i listor när det gäller gränser, laborera och hitta din gräns/nivå. Lycka till

Upp till toppen
Annons: