Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har diabetes

Prover hos diabetesmottagningen (typ2)

2017-02-23 08:00 #0 av: PeterStj

Hej

Jag ska till sköterskan imorgon och undrar vilka tester jag ska/bör/ kan kräva av dem?

Jag har ätit LCHF i ett år och hade långtidssocker på 36 i juli -16, vilket jag är nöjd med. Vad jag själv vill veta är hur mycket insulin kroppen "pumpar" ut i kroppen. Går det att testa? Jag fick veta att jag hade typ2 Aug-15 (HbA1c 122) och som vanligt rekommenderades piller och att äta enl. tallriksmodellen. Kom aldrig under 10 när jag mätte sockret. Ifrågasatte kosten starkt och började söka på nätet. Där hittade jag något kryptiskt som hette LCHF och Andreas som påstod en massa saker, vilket visade sig vara korrekt.(för mig iallafall)

Det är inget jag ångrar och vill starkt rekommendera LCHF! 

Åter till frågan, vilka tester är lämpliga i mitt fall?

Anmäl
2017-02-23 22:13 #1 av: Zepp

C-peptid är ett vanligt test för att kolla att du producerar tillräckligt med insulin.

Vanligast är att man tar det provet på typ1, för man vill kolla hur mycket av förmågan man har kvar.

Har du lågt C-peptid är du i princip typ1.

Har du högt så är du typ2.

En annan sak man kan testa är en glukosprovokation.. det kollar om du är insulinresistent.

Du kan säkert ha en del insulinresistens kvar och äter man LCHF länge så får man falskt positiva svar.. dvs kroppen är lixom inte förberedd för så mycket glukos.

Ett HBA1c 36, för en typ2 diabetiker är bra, själv hamnade jag på 32 och jag är inte diabetiker.

Metformin rekomenderas även utav LCHF-vänliga läkare.. iallafall inledningsvis.

Men med ett HBA1c på 36 så inbillar jag mig att det knappast blir aktuellt i ditt fall?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-02-23 23:54 #2 av: PeterStj

Tack för svaret. Men jag förstår nog inte ändå. 

Är inte ett av målen med LCHF att man ska få ner insulinpåslaget i kroppen? och för oss diabetiker, avlasta bukspottkörteln så den inte behöver pumpa ut max hela tiden. Tillslut kollapsar väl den och man blir en t1? Då borde det vara bra med ett lågt värde? Är jag helt fel ute? Vad har en frisk människa för värden? 

Jag provocerar kroppen ibland (ostkaka är gott) för att se vad som händer. Bs ökar till ungefär 8 efter 2/5 ostkaka på kvällen, men konstigt nog är morgonsockret lägre dagen efter ca 5,5 mot normalt 6,5.

Metformin åt jag i början, men ser det som konstgjord andning. Det är bättre att ändra kosten så länge man kan. Är det inte så att metforminet sänker bs men flyttar ut sockret i kroppen istället vilket inte kan vara nyttigt över tid, medan doktorn slår sig på bröstet och tycker hen har varit jätteduktig.

Anmäl
2017-02-24 16:08 #3 av: Zepp

Man får skilja på insulin inom normalintervallet och det över eller under normalintervallet.

För har du inget insulin i blodet så lär du dö rätt snart.. se typ1!

Altså, vi har alltid insulin i blodet, det har fler funktioner än att sänka ett högt blodsocker.

När vi skriver lågt insulin så menar vi främst att sänka ett på tok för högt insulin till något inom normalintervallet.

Och som diabetiker så är du bekant med att man tar två olika sorters insulin, långtidsverkande och snabbverkande måltidsinsulin.

Ett blodsocker på 8 postprandialt är friskt och inte diabetiskt!

Där kommer glukosbelastningsprovokationen in.. man dricker 75 gram dextrosol.. mäter både före, under och två timmar efter.

Då skall blodsockret vara tillbaka till fastenivåer igen.

"Referensintervall

0,30 – 0,80 nmol/L (referensintervallet gäller fastevärde, icke-diabetiker)

Tolkning av svar

S-C-peptid-resultatet tolkas bäst i relation till ett samtidigt taget P-Glukos, proverna kan med fördel tas icke-fastande samt i samband med hämmande eller stimulerande tester.

Maximalt C-peptid-nivå < 1,0 nmol/L vid peroral glukosbelastning talar för bristande insulinproduktion.

Prov taget 6-10 min efter en glukagoninjektion ska överstiga > 0,6 nmol/L vid behållen insulinproduktion.

Höga C-peptidnivåer som inte sjunker efter insulinstimulerad hypoglykemi talar för insulinproducerande tumörer."

http://www.anvisningar.se/Anvisningar/Klinisk-kemi/C/S--C-Peptid/

C-peptid är en biprodukt som bildas när proinsulin omvandlas till insulin och provet visar ditt medelinsulin under några timmar.

Insulin i sig har en halveringstid på några få minuter.. så sådant mäter man i princip bara på labb under vetenskapliga studier och väldigt kontrolerade förhållanden.

Metformin ökar dels cellernas förmåga att ta upp glukos men sänker samtidigt förmågan till glykogenolys, samt upptag i tarmen.

Klarar man sig utan detta så är det så klart att föredra.

Anmäl
2017-02-24 19:52 #4 av: PeterStj

Tack Zepp. Jag har följt dig i många andra frågor och du vet vad du pratar om. Nu har jag mycket fakta att sätta in mig i.

Anmäl
2017-02-25 14:29 #5 av: Zepp

Mycket fakta är det att sätta sig in i!Galen

Man får dels skilja på symptom och sen oxå på olika provsvar.

Högt blodsocker.. då menar jag högt.. betydligt över 8 postprandialt.. samt HBA1c j*vligt högt.. det indikerar att man har problem med att hantera glykemisk belastning!

Kan man sen utesluta pancreas cancer eller andra ovanliga tillstånd så återstår som regel vår begränsade förmåga att hantera och lagra glukos.

Vi har som art en begränsad förmåga att lagra glukos.. såå innan man fyller på glykogenföråden så bör man helst ut och springa för att jaga bytet i högt tempo!

Det blir hur som helst problematiskt i ett desktop samhälle.. för övrigt så skulle du förlora jobbet om du försvann i två timmar om dagen!

För att inte tala om vad som skulle hända om man sprang i högt tempo på den lokala affären i två timmar?

Altså åter igen till den verkliga situationen.. det enklaste är att undvika den höga glykemiska belastningen.. då pratar vi om att kutta ut de mesta kolisarna!

Kolhydrathaltiga livsmedel är lixom inte det ursprungliga problemet.. även om allt socker som de flesta livsmedel i dag innehåller knappast hjälper folk på vägen.

Utan vi hamnar på livstil.. västerländsk livstil med desktop work, bil, radhus, allmänna komunikationer, affärer, TV, what ever ger att vi slipper tillbringa stora delar av vår vardag i skogen eller på fålten för att få till våra nödvändiga kalorier/andra näringsämnen!

Vi är omnivorer.. vi skall tillbringa stora delar utav vår dag gående för att leta föda, gräva upp denna samt springa efter bytesdjur!

Jag tänker hur som helst inte annamma detta, troligen inte du heller.. enklast är att kutta kolisarna.. främst de som vi inte behöver för vår anaeroba ansträngning!

Som om du påminner om mig är minimala?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.