Annons:
Etiketthälsa
Läst 3634 ggr
fiskenihavet
2/18/17, 8:19 PM

Majonnäs, feks

I olika recept skal det användas råa ägg, feks i majonnäs. Hur mkt behöver man bekymra sig över att äta råa ägg?

Annons:
Honestyisdead
2/18/17, 8:22 PM
#1

Inget att oroa sig över. Använd svenska bara.

hemul
2/18/17, 11:09 PM
#2

Beror väl lite på mängden man äter med tanke på avidinet i vitan. Men riktig majonnäs görs ju på enbart gula så…

fiskenihavet
2/19/17, 12:40 AM
#3

#2 tänkte oxå på det. Så länge man då alltså bara använder gulan är man säker?

parsley
2/19/17, 8:39 AM
#4

Enligt Livsmedelsverket så är det liten risk att drabbas av salmonella från svenska ägg.  https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-och-parasiter1/bakterier/salmonella/

När det gäller avidin så beror det väl på hur mycket rå äggvita man äter? Någon som vet om det finns någon gräns eller rekommendation?

Själv så tycker jag majonnäs på helt ägg blir fastare i konsistensen och mer lik köpemajonnäs än den som görs på äggula, så jag gör på helt ägg för närvarande.

hemul
2/19/17, 12:21 PM
#5

Och hur mycket b-vitamin man får i sig. Det är nog bara om man gör det regelbundet som det blir problem. Men å andra sidan finns det väl få anledningar att äta rå äggvita.

#3 Ja, rå gula är helt OK. Avidinet är i vitan.

Zepp
2/23/17, 10:19 PM
#6

Hur himla mycket majo äter ni per dag.. räknat på hela ägg?😮

Jag tar typ en ägglängd med majo per halva och tuben vara i månader.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
hemul
2/24/17, 9:34 PM
#7

Vad spelar det för roll? Det är inte vita i majonnäs, om du inte äter nån konstig sort.

Honestyisdead
2/25/17, 12:57 AM
#8

#7 Läs inläggen. 

#6 Nu snackas det inte om tuber..

Zepp
2/25/17, 11:24 AM
#9

Antalet tuber majo man äter per dag uppskattningsvis, är dock ett mått!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
2/25/17, 11:28 AM
#10

Är väl enklare och mer givande att räkna på hur många ägg man gör majonäs på per dag eller hur månfa gram majoriteten man äter..

Zepp
2/25/17, 11:39 AM
#11

Vilket som.. för det är mängden man äter per dag som har störst betydelse när man sen ser till hur eventuellt hälsosam majon är.

Och jag köper på tub.. det är dels praktiskt och kikar man på ingredienserna så är det rätt hyfsat för att vara ett processat livsmedel.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: