Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Antingen illamående eller hungrig

2017-02-12 15:12 #0 av: onelittlegirl

Jag har nyss börjat med detta men jag klarar inte av att äta lchf i rätt proportioner.

Problemet är att jag lätt blir illamående av för mycket fett så jag måste dra ner på fettet. Då blir jag grinig och hungrig och kolhydraterna får jag inte öka så då återstår mer protein.

Är det ok att äta lika stor andel protein som fett?

Jag tycker det är synd att min köttkonsumtion ökat markant med lchf Man ska inte behöva äta mer protein än innan men jag måste det när jag tar bort mina stoooora lass av pasta jag åt förut när jag inte klarar att ersätta med tillräckligt mycket fett för att bli mätt.

Anmäl
2017-02-12 15:13 #1 av: onelittlegirl

Jag har 30 kg övervikt glömde jag säga

Anmäl
2017-02-12 15:16 #2 av: Halvdansken

Kan du ge exempel på vad du äter på en dag? Så är det enklare att komma med lite goda råd.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2017-02-12 15:20 #3 av: Zepp

Det är nog rätt sannolikt omställningsbesvär?

Sträva efter rätt proportioner.. främst då att hålla ner kolhydraterna då.. och fett skall öka av ditt energiintag.. dvs E%!

Grejen är.. att fett och kolhydrater har litta olika verkan på dina hunger/mättnadsmekanismer.. för mycket fett ger illamående/spykänsla!

Och om din kropp fortfarande till stora delar är inställd på kolisar/blodsocker så tar det tid.. flera månader för vissa att ställa om till att i huvudsak förlita sig på fett som främsta energikälla!

Den första månaden går som regel åt för att ställa om hjärnan att acceptera mer ketonkroppar som ersättning för glukos!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-02-12 15:28 #4 av: onelittlegirl

5 skivor bacon 1 stekt ägg till frukost

köttfärssås gjord på nötfärs gul lök, strimlad vitkål (tycker inte om fläskfärs eller blandfärs)

Middag korvgryta med olika grönsaker i blomkål broccoli paprika vispgrädde kolhydratsnål korv.

Om jag blir hungrig mellan målen (vilket jag nästan alltid blir) så äter jag tex skinkskivor rökt skinka paprikabitar ostskivor

Kan tillägga att jag säkert har "fel" på hunger och mättnadssignalerna efter år av överätande

Anmäl
2017-02-12 17:07 #5 av: Sammet1

Om du ökar på mängden ägg, och vispar upp dem lite och steker till äggröra i ganska rikligt med smör, så står du dig nog längre på frukosten. Du kan "gömma" ganska mycket fett i äggröra, utan att det känns så fett. Prova och se om det funkar för illamåendet. 

Smörstek grönsaker och ha till maten, Vissa grönsaker suger upp mycket fett utan att det känns så flottigt, t.ex. aubergine. Svamp kan man gömma mycket fett i också.

Tänk på att du är van vid att känna mättnad efter volym. Fyll på med sallad eller andra bladgrönsaker. De ger skapligt med volym utan att innehålla särskilt många kolhydrater. Ät långsamt, tugga ordentligt och låt kroppen hinna känna att den faktiskt får i sig kalorier. Det är energipåfyllningen som ska ge mättnadskänslan, inte volymen, men det kommer att ta tid innan din kropp ställer om.

Anmäl
2017-02-12 18:54 #6 av: parsley

Testa extra salt. Det kan hjälpa mot illamående och en del andra omställningsbesvär. Ta 1/2-1 tsk salt i ett glas vatten och drick eller ta saltet på tungan och svälj med vatten. Välj gärna seltin som har en del extra mineraler eller blanda något som kallas Anna Halléns supersalt och består av olika sorters salt. Googla för recept. 

Klarar du av att ta extra fett i kaffe eller te? Det finns smakneutral kokosolja på burk som man kan ta i varm dryck. Magen kan dock behöva vänja sig vid kokosoljan. Använd inte kokosolja/kokosfett i silverpaket, utan leta efter en ekologisk sort. 

Anmäl
2017-02-13 08:49 #7 av: onelittlegirl

Jag undrar en annan sak också. Är det normalt att vara så himla törstig som jag? Jag vaknar och är alldeles torr i munnen och måste upp och dricka. Jag kissar också mängder. När jag sa det till en person så sa hon att det låter som diabetes. Men det vore ju ett märkligt sammanträffande att få diabetes precis samtidigt som jag minskade kolhydraterna. Jag har ingen blodsockermätare så jag kan ta reda på det heller.

Men jag funderar på om jag nog äter för mycket salt. Jag menar, jag åt inte mycket bacon och liknande tidigare. Det var pasta som var min favoritmat och den åt jag bara nån liten köttbulle till. Jag tyckte pastan var godast och skippade gärna något till. Och nu gör jag tvärtom, skippar pastan och äter det andra. Och då måste det ju bli mer salt?

Anmäl
2017-02-13 10:28 #8 av: fiskenihavet

Hej. Intressant tråd. När jag började med LCHF, för flera år sedan, och fortfarande, var/är jag oxå antingen hungrig (ashungrig) eller spyfärdig. Har experimenterat med mängd fett och med mängd protein. Ingenting har hjälpt. Blir bara mätt när jag ökar proteinintag. Ökar jag fettet kommer det upp igen. Hoppas på fler svar i tråden.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.