Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6309 ggr
sophiemadeleine
2017-02-10 21:08

Bullar utan mjöl och socker :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tänkte bara visa bullarna jag gjort, som är helt utan socker och mjöl :)! För mig är det ett perfekt sätt att få i mig lite mer fett eftersom jag är lite dålig på det:) Dom här innehåller en del sådant, samt mandelmjöl, kokosmjöl bl.a. Det här är chokladbullar iallafall, saftiga och faktiskt goda! (och då är jag lite kinkig haha:)

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
Lchfman
2017-02-11 17:19
#1

Dom syns inte, och inget recept?

hemul
2017-02-11 20:57
#2

Bullarna syns (för mig). Men inte receptet. 😛

sophiemadeleine
2017-02-11 21:44
#3

Hihi, tänkte väl :D Jag gjorde från ett recept från början, men har sen gjort om det en hel del. Men såhär gör jag dom: 100g smör 2dl kokosmjöl 2dl mandelmjöl 3msk fiberhusk 2 ägg 1,5tsk malen kardemumma 1 tsk kanel Lite salt (Säkert 1msk Hermesetas flytande sötningsmedel (det bästa enligt mig, knappt någon bismak) 2,5dl uppkokad grädde (häll i sist och vispa med elvisp) Platta ut massan jämnt över ett bakplåtspapper :) Fyllning: 150g smör 4msk kakao valfri mängd sötningsmedel, brukar blanda ut i lite starkt kaffe, blir av nånsin anledning godast så :) Bred över fyllningen och rulla ihop, skär bullar som vanligt:) 180 grader i ca 30min i nedre delen av ugnen, brukar bli lite olika så man får hålla lite koll :)!

Medarbetare på Chihuahua

Lchfman
2017-02-12 13:28
#4

Såg inte i mobilversion av siten :) Nu ser jag. Ser gott ut!

Zepp
2017-02-12 15:06
#5

Mm.. jag ser.. påminner om mors kanelbullar!

Även om de är LOW CARB så är risken för att jag skulle äta upp hela plåten rätt stor.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sophiemadeleine
2017-02-12 20:40
#6

#4 Misstänkte att det var något sådant ;) Tack :D

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
sophiemadeleine
2017-02-12 20:42
#7

#5 Hihi , ja dom är supergoda faktiskt :)! perfekt till fikat, och de är mättande med bara 1 kan jag lova! eller kanske 2 men sen är man nöjd :D

Medarbetare på Chihuahua

LaRose
2017-02-12 23:24
#8

Vilket spännande recept! Jag har provat så många, men inte tyckt att något varit tillräckligt bra för att använda en gång till. Antar att det är bara att byta ut kakao mot kanel och/eller vanilj, om man vill. Att blanda ut i lite starkt kaffe verkar synnerligen intressant. Tack!!

sophiemadeleine
2017-02-13 01:03
#9

#8 Vad kul att du tycker det :D Ja precis, så brukar jag göra med, osötad vaniljessens brukar jag använda då!:) blir toppenbra:) Och kom på det där med kaffet eftersom jag alltid tyckt att sötningsmedel + smör inte gillat varandra. Men kaffet hjälper till att få dom att fungera bättre ihop, på något vis! Hoppas du gillar dom :D

Medarbetare på Chihuahua

LaRose
2017-02-13 17:48
#10

Ska göra dom så fort jag investerat i mandelmjöl! Har inte brytt mig om bullar på jättelänge, för att jag vet att jag inte tycker att de blir bra, men nu blev jag sugen!!

hemul
2017-02-14 01:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tror nästan vilka matbrödsrecept som helst funkar. Man tänker bara bulle istället. Har själv gjort lyckade bullar på bröd baserat på ostmassa och ägg. De var jättegoda, men jag slutade för de var inte gynnsamma för vikten. Jag äter lika mycket mat antingen jag äter såna här "extragrejer" eller inte så… Och bara en bulle äter man ju inte.

sophiemadeleine
2017-02-14 19:30
#12

Insåg att jag skrivit fel i receptet, förlåt för det  det ska vara 1,5dl grädde, inte 2,5 .. hoppas ingen hunnit baka :)…

Medarbetare på Chihuahua

LaRose
2017-02-15 00:07
#13

Har inte skaffat mandelmjöl än, så för min del gör det inget! Bra att du kom på det. Hemul, alla brödrecept jag provat har gett mer eller mindre osmakliga resultat, tyvärr…

Annons:
hemul
2017-02-15 04:12
#14

Du har du inte provat de rätta. OK, jag har heller inte gjort bröd som smakat precis som vanligt bröd så klart, man får vara nöjd med att det har bra koncistens och inte smakar av ingredienserna man använt, d.v.s. att äggbaserade bröd inte smakar omelett. Det jag använde till bullarna smakar egentligen just ingenting. Men med smör och pålägg smakar det lika bra som nåt fabriksbröd från ICA - som ju inte heller smakar någonting egentligen. Därför funkat det lika bra med brödkryddor.

LaRose
2017-02-15 22:58
#15

Nej, det fattar man nog nästan utan att pröva, att det inte kan bli som vanligt mjöl- bröd. Fabriksbröd från ICA kan jag inte jämföra med. Jag går bara på vad jag själv tycker är godtagbart när det gäller konsistens och smak. Och har inte hittat nåt.

sophiemadeleine
2017-02-16 06:29
#16

Angående bröd så måste jag bara tipsa om Lidl's proteinbröd, de trekantiga:) Väldigt få kolhydrater och absolut dom bästa enligt mig :D Fluffiga, saftiga och sååå goda till té med lite ost på :)!

Medarbetare på Chihuahua

hemul
2017-02-16 07:22
#17

#15 Jag har alltid kört äggvitebaserade bröd, antingen med färskost eller fibrer som "fyllning". Hårt vispad äggvita står för fluffet. Har också alltid en mindre mängd vanligt mjöl i. Det lärde jag mig när jag var Kwasniewskifrälst i början. Vi snackar inga mängder nu. I brödet jag gör mest just nu har jag 40 g. Det blir två tallriksstora kakor som jag skär en tårtbit av och delar. Räcker till frulle kanske 10 dagar för mig. Efter mycket testande har jag fastnat för ekologiskt majsmjöl som det bästa alternativet. Väldigt likt vete, inget gluten och eko garanterar GMO-frihet.

Upp till toppen
Annons: