Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6917 ggr
40åringen
2017-02-09 09:56

Högt blodtryck och övervikt

Kvinna 40 år. Äter inte lchf har mer bara "funderat" på det.

Har kommit hem nu från 40 års hälsokontroll och mitt Blodtryck är ju skyhögt 155/100. Jag mätte även med min egna blodtrycksmätare (köpt på apotek) och den visade 202/117 !! Alltså är jag en tickande bomb för att få en hjärnblödning nu? Vågar man träna och få upp pulsen med ett så skyhögt Blodtryck? Jag känner att jag är livrädd nu.

Jag fick inte träffa en läkare heller det var en sjuksköterska som höll i det hela. Hon sa inte så mycket om siffrorna mer än att jag ska på återbesök i slutet av månaden. (ingen läkartid då heller, bara sköterska)

Mitt midjemått var 96 cm och vikten 84, längd 162 cm.

Jag ska "tänka på vad jag äter", "inte hoppa över några måltider" "äta rikligt med frukt & grönt",  "försöka gå ner i vikt" och "röra på mig varje dag"

Hur alarmerande är det tror ni? Borde medicin sättas in direkt när blodtrycket är i dessa nivåer? Borde hon ha tillkallat en läkare?

Annons:
Maria
2017-02-09 10:02
#1

Jag blev insatt på medicin direkt när mitt höga Blodtryck upptäcktes.

Jag hade tagit kontakt igen och frågat och bett om att få ett läkarbesök.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

40åringen
2017-02-09 10:19
#2

Ja jag måste nog göra det. Jag frågade henne på plats om jag inte borde medicinera men fick till svar att inte innan man fått till en livsstilsförändring.

Kan tillägga att jag inte röker och alkohol dricker jag väldigt sparsamt.

Maria
2017-02-09 10:24
#3

#3 Hon har ju en viss poäng att ditt Blodtryck kan/bör bli bättre med en livsstilsförändring men samtidigt känns det som om en läkare borde bedöma om man kan avvakta och chansa på detta eller börja medicinera direkt.

En förändring av livsstil kan ju dröja länge.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadie
2017-02-09 14:04
#4

Ett enstaka Blodtryck säger ju inte allt, det kan bero på olika faktorer så inte nödvändigtvis så att du har högt Blodtryck jämt.. Sedan skulle jag inte säga att det är skyhögt, det är högt, visst, men det skulle ju kunna vara högre än så.. Du kommer säkert få ta om det på nästa återbesök. Om jag inte minns fel så är det beroende på andra faktorer, så som om du har några andra riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdom, som avgör om man medicinerar med en gång eller om man provar med livsstilsförändring först. Hur som helst så är det ju aldrig fel med en livsstilsförändring för att öka dina chanser till god hälsa. Gå ner till normlvikt, motion, god kosthållning m.m.

40åringen
2017-02-09 14:42
#5

#4 Nej jag förstår att man inte kan gå efter ett enstaka Blodtryck och att det kan variera under dygnet en hel del. Men jag har mätt tre gånger till vid olika tidpunkter efter att jag kom hem och då jag vilat minst 20 minuter innan. Övre trycket ligger stabilt på 155-205 och undre trycket på 98-120. Jag ska fortsätta mäta över helgen för att se omjag får lägre värden någon gång.

Maria
2017-02-09 14:48
#6

Jag ditt undertryck är ju oroande högt. Bäst är att mäta samma tid på morgonen när man är utvilad några dagar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Zadie
2017-02-09 14:52
#7

205 i övertryck är jättemycket, så frågan är om det verkligen stämmer när du mäter själv. Tror bara du stressar upp dig och det spelar ju ingen roll vilket Blodtryck du uppmäter hemma, det är ju ändå det du uppmäter på vårdcentralen/hälsokontrollen som de kommer gå efter. Och ang. din fråga i #0, nej hon borde inte tillkallat läkaren. Är ditt Blodtryck högt även nästa gång får du säkert en läkartid sedan.

hemul
2017-02-09 15:10
#8

Har hört att man kan be att få låna en mätare som mäter kontinuerligt. Då bör ju stress i viss mån kunna uteslutas. Inte helt kanske iom att du ju är rädd nu och antagligen går och grubblar på detta hela tiden, men bättre borde det ju bli.

Har aldrig haft riktigt högt tryck, men gränsfallshögt, lite till hade de nog börjat snacka meds. Kan ju tala om vad som hjälpt för mig. Gjorde det inte för trycket, det var en bonus.

  • Kostomläggning till lowcarb - gjorde i princip ingen skillnad.

  • Viktnedgång (lät vänta på sig åtskilliga år) - stor skillnad. Men jag var till skillnad från dig smällfet. Väger fortfarande några kilo mer än du och är några cm längre.

  • Motion - igen stor skillnad. Nu har jag "tonårsvärden" enligt min läkare. 126/70 tror jag det var sist. Utan vila innan och med en prilla under läppen.😉

Har fyllt 60 kan jag ju tillägga. Motionen har bestått i fr.a. cykling. Länge och ofta men inte speciellt fort, men inte slöcykling heller. Med övervikt får man ju kämpa rätt bra än då i uppförsbackarna. Lite intressant också är att jag bröt armen förra hösten och fick inte cykla förrän till sommaren och gå var också besvärlgt med mitella och helgips, så motionen minskade katastofalt under vintern. Ändå var trycket inte sämre när det togs nån gång på vårkanten.

Inte säkert samma sak skulle funka lika bra för dig så klart, man kan ju vara värt att nämna ändå! Tror överlag att cykling är bra för tjockisar. Det är snällare mot knän och så än att gå och *fasa* springa. Och så är det ju kul därför att man kommer längre. Kan kombineras med utflykt, hälsa på kompis, sightseeing, handla på nån butik långt hemmifrån…🙂

Siggebus
2017-02-09 18:26
#9

#7
Njaaaaa att det bara är det man mäter på vc man går efter stämmer inte i mitt fall.
Jag får alltid högre Blodtryck när de ska ta det för jag blir uppstressad av mina tankar "det får inte vara högt, det får inte vara högt etc"
De finns t om ett namn på det fenomenet - "vita-rock-syndromet".
Min läkare sa till mig att jag hemskt gärna fick mäta hemma med en godkänd mätare och att mitt mål då var att komma ner till i alla fall 185/85 ungefär. Lite över det var ingen panik.
Det är viktigt att vila innan - jag vilar alltid ca 15 minuter. Man ska sitta på en bekväm stol med ryggstöd, ha båda fötterna i golvet och inte korsa benen.
Det är också viktigt att verkligen följa bruksanvisningen NOGA för just den apparaten. Att manchetten verkligen passar och att man placerar den rätt.
Om du har manchetten antingen för lågt eller för högt i förhållande till hjärtats position kan det visa rejält fel.
Sist jag var hos sköterskan för efterkontroll var det exakt 185/85 men egentligen har jag lägre.  Kom direkt från jobb och fick bara vila 5 minuter.

Zadie
2017-02-09 20:11
#10

#9 För diagnositisering av hypertoni har jag aldrig hört om att man går efter vad man har hemma, men vet vem, kanske görs det olika på olika ställen. Jo att trycket kan bli något högre pga att man stressar upp sig i sjukhus/vårdcentrals miljö är ju känt, men frågan är om det går upp SÅ mycket av det. 185/85 efter ändå 5 minuter vila är ju ändå rejält högt. Samma anvisningar gäller ju när man tar blodtrycket på vårdcentral, skulle inte tro att man använder den som är för hemmabruk på annat sätt än en som används i vården? Men jag vet inte, jag har aldrig använt en blodtrycksapparat för hemmabruk.

spirit
2017-02-10 11:34
#11

Om lägsta trycket under dygnet ligger under 160/100 behöver man inte göra något. Tyngdlyftare har bara 450/250 då de lyfter sitt skrot så det finn marginaler uppåt.
Jag skulle äta LCHF med KHnoll, salta rejält på maten för att normalisera ett blodtryck

Socker binder vatten (190 vattenmolekyler per glukosmolekyl) som i sin tur binder salt.  Svullnar vävnaden på grund av ökat vatteninnehåll kläms blodkärlen ihop och blodtrycket ökar.
Salt binder inte vatten då vi skickar ut 1 000 000 till 2 000 000 mg salt per dygn (1-2 kg) via glomeruli (njurens filtreringsfunktion) så man kan aldrig få för hög nivå i blodet av natrium. Problemet är att få tillbaka mer än 99 % av saltet i tubuli.

Den sista skvätten natrium hämtas med hjälp av blodtryckshöjande hormoner. Äter man mindre än 5 g salt är nivån av blodtryckshöjande hormoner minst trefaldigt förhöjd. Det leder till ett högre Blodtryck som fångas upp på VC som efter tre mätningar sätter dig på blodtryckssänkande mediciner som hämmar natriumupptaget som på grund av för lågt natrium i blodet ökar frisättningen av blodtryckshöjande hormoner
Äter man mer salt (mer än 25-50 g salt per dag) normaliseras blodtrycket. Äter man kolhydratfri mat tappar man snabbt glukos och vatten ur kroppen normaliseras blodtrycket.

Du väljer själv om du vill äta LCHF och mycket salt och må bra eller minska salt och fortsätta kost med mycket (mer än 50 g per dag) kolhydrater för att på sikt ytterligare öka blodtrycket trots blodtrycksmedicin. 

Ditt val.

Läs mer http://kostkunskap.blogg.se/category/salt.html

Siggebus
2017-02-11 08:52
#12

#10
185/85 är inte rejält högt för en som är snart 57 år :)
Det där vanliga riktmärket på 120/80 är ett värde man räknar inom normalzonen för yngre friska människor. http://www.kostdoktorn.se/blodtryck

Jag är frisk i övrigt - normalviktig, bra hjärta etc men har en del inflammationer i vissa  leder ibland på "g" (artros) och det kan ge lite högre tryck.
Att ta trycket hemma för att hålla koll på hur tabletterna verkar är något jag fått till mig av flera läkare. Det är bra apparater de har nu och gör man enligt instruktionerna så blir det inget konstigt. Jag har fört lite statistik när jag tagit trycket hemma och trenden är samstämmig - mycket lägre hemma. Så lågt att jag blivit lite yr då pillerna har sänkt lite FÖR mycket vilket ska justeras.

Zadie
2017-02-11 11:52
#13

#12 Fast jo, 185 i övertryck är ju på tok för högt även för en 57-åring. 120/80 är det ingen som sagt nåt om. Gränsen brukar gå vid 140/90 men ibland sätter man en lägre gräns om man har fler riskfaktorer. Så även om blodtrycker stiger lite med åldern så vet jag i alla fall ingen läkare som skulle vara nöjd med 185 i systoliskt tryck. Ja men att hålla koll själv hemma är ju en annan femma, det jag skrev var ju att jag aldrig hört talas om att man diagnosticeras utefter det. Uppmäter man ett högt tryck hemma så tror jag ju ändå att du måste till vårdcentralen för att antingen få det bekräftat där eller få en 24h tryckmätning hemma.

Annons:
Siggebus
2017-02-11 17:42
#14

Oj oj oj…ser nu vad jag har skrivit! Inte konstigt det reageras här ha ha
135/85 skulle det stå! 😃
Förlåt mig - får skylla på mina glasögon 🤪

hemul
2017-02-11 20:56
#15

Var det ditt eget tryck du skrev alltså? För Zadies var ju faktiskt 185.

/fortfarande förvirrad 😛

Zadie
2017-02-11 22:44
#16

#14 Haha då är det inte konstigt att vi hade lite olika åsikter om vad som var ett okej tryck 😆 135 låter ju definitivt bättre 👍😊 #15 Siggebus skrev två gånger 185/85 så det var det jag svarade på. Lite förvirrad jag oxå kanske.

hemul
2017-02-11 22:54
#17

Trodde du pratade om ditt eget tryck och att Siggebus svarade på det. Måste ha läst inläggen i fel ordning.

Siggebus
2017-02-12 12:10
#18

Var jag fick 185 ifrån vet jag inte - för trådskaparen hade ju 155 i övertryck!?
Det enda som blev rätt var ju en 5:a ha ha  😂
Än en gång sorry - det var jag som var den stora förvirraren 😎

hemul
2017-02-12 19:45
#19

Typiskt dig! 😎😛😉

Zadie
2017-02-12 20:51
#20

#18 Ingen fara alls 😄

Annons:
40åringen
2017-02-22 16:46
#21

Idag var jag på återbesöket, en annan sköterska denna gång. Blodtrycket var nu 160/100 "Högt men inte alarmerande, inget som kräver medicin" enligt ssk. Blodfetterna var: Kolesterol 5,3 varav HDL 1,1 och LDL 3,2. Det var inte bra men inte heller så  dåligt för att medicinera enligt ssk. Triglyceriderna var det som låg sämst till sa hon. Det låg på 2,2. Vikten var densamma

Slutsumman av besöket var att hon sa att det är jätteviktigt att jag slutar med kolhydrater och fett**. **

Då undrar jag hur jag ska kunna äta mig mätt. Flytande fett som raps-olivolja gick bra men det är ju inget man äter sig mätt på.

Sindri
2017-02-23 09:09
#22

Bry dig inte om det sista hon sa, men väl det första -  dra ner på kolhydrater. Kokosfett är bra, smör är bra. Ägg jättebra - du blir mätt!
Mycket grönsaker är också bra. Finns hur mycket som helst att välja på - det blir varierat och du blir mätt. Här på sidan och övriga nätet kan du hitta hur mycket recept som helst - även på bröd utan säd.
Kan bara råda dig att sluta fundera och agera istället.

http://www.kostdoktorn.se/?s=blodtryck

40åringen
2020-07-13 20:23
#23

Hej igen.

Jag kom att tänka på att jag skrev den här tråden en gång och ville bara berätta hur det gått.  Jag är numera 43 och inte 40 dock :)

Jag slängde ut all skräpmat från ena dagen till nästa och började äta riktig mat istället för fika flera gånger om dagen. Ganska snart började kilon och Blodtryck sjunka. Idag visade vågen 65 kg och blodtrycket 120/69 och jag är så nöjd att jag klarat av detta på egen hand utan mediciner och konstiga bantningspreparat.

Tack för alla bra recept man kan hitta här och alla gpda råd som ges!

Ha det så bra!

Sindri
2020-07-13 20:30
#24

Wow! Så grymt! Jättegrattis till dig. 👍

40åringen
2020-07-13 20:41
#25

Tack snälla🙂

hemul
2020-07-16 21:05
#26

Grattis! Vad skönt att det gick så bra! Och väldigt trevligt att du återkopplar.🌺

Men vad konstigt det är att vi är så olika hörni. Jag fick ju inte bättre tryck av enbart kostomläggning. OK, jag var jättetjock och jag gick inte ner. När jag väl gjorde det kom ju trycket. Och 40åringen gick ner. Så när jag tänker efter är det kanske inte olika ivf då. 😂

Fast mycket ÄR olika. En del blir av med migrän, andra inte. En del går ner i vikt lätt som en plätt, andra inte. En del blir av med magbesvär, andra inte. Alla verkar få nåt, men få får allt.

Upp till toppen
Annons: