Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Länkar - tidningar/hemsidor

Kostråd för ungdomar

2017-02-05 21:44 #0 av: maxiq

Procter & Gamble (P&G) som tillverkar hygien- och städartiklar har en sida som heter Bra vardag och på den så tipsar de om "bra" mat för tonåringar:

Nyckeln till att äta rätt

De här grundprinciperna är viktiga för oss alla, men särskilt för tonåringar som behöver bränsle för att växa och utvecklas på ett optimalt sätt. Egentligen vet vi det redan, men en liten påminnelse är aldrig fel:

• Sikta på fem portioner med frukt och grönsaker varje dag.

• Basera dagens måltider på potatis, bröd, ris, pasta eller andra stärkelserika kolhydrater och välj fullkorn där det går. 

• Ät eller drick någon mejeriprodukt eller ett alternativ som t.ex. sojamjölk.

• Ät dessutom lite bönor, baljväxter, fisk, ägg eller annat proteinrikt. Försök få in fisk två gånger i veckan. En av gångerna bör innehålla fet fisk (som lax eller sardiner).

• Välj omättade oljor och matfett.

• Överdriv inte storleken på portionen, men tonåringar kan behöva ta om.

• Dra ner på mat som innehåller mycket fett, salt och socker.

• Drick mycket, helst vatten (ca 6 - 8 glas om dagen)

Tankar kring det?

________________________________________
"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Anmäl
2017-02-05 21:48 #1 av: Margareta

På sikt håller de ju läkemedelsföreragen vid liv och därmed bidrar till BNP.....eller....
Maxiq vi har kämpat i över 11 år nu och ingen förändring i sikte...
Eller, har det hönt något någonstans?

/Margareta, sajtvärd för http://kolhydrater.iFokus.se
Bloggar om LCHF för oss som har svårt att gå ner i vikt på
Vägen till 65

Ger tillsammans med Bo Zackrisson och Sten Sture Skaldeman
ut LCHF-magasinet.
http://www.lchfmagasinet.se

Anmäl
2017-02-05 22:44 #2 av: LenaK63

Suck!

Ja  det där med vattnet 6 - 8 glas om dagen var väl bra.

Anmäl
2017-02-05 23:34 #3 av: maxiq

Ja du Margareta...

Mycket har hänt och händer men det sitter fortfarande fast hos myndigheterna (varifrån P&Gs lista verkar vara kopierad). Dessa stackars ungdomar är ju de som ska orka ta hand om oss men med denna kost blir jag riktigt orolig Ledsen

________________________________________
"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Anmäl
2017-02-06 11:30 #4 av: Kvothe

Gör om gör rätt:  Skämtar
-------------------------- --------------------------------------

De här grundprinciperna är viktiga för oss alla, men särskilt för tonåringar som behöver bränsle för att växa och utvecklas på ett optimalt sätt. Egentligen vet vi det redan, men en liten påminnelse är aldrig fel:

• Sikta på portioner med grönsaker varje dag.

• Undvik alla måltider som innehåller: potatis, bröd, ris, pasta eller andra stärkelserika kolhydrater (t.ex fullkorn) där det går. 

• Ät eller drick någon mejeriprodukt.

• Ät dessutom kött, fisk, ägg eller annat proteinrikt. Försök få in fisk två gånger i veckan. En av gångerna bör innehålla fet fisk (som lax eller sardiner).

• Välj naturligt mättade fetter såsom smör, kokosolja alternativt olivolja.

• Överdriv inte storleken på portionen, men tonåringar kan behöva ta mera.

• Dra ner helt på mat som innehåller mycket stärkelse och socker.

• Drick mycket, helst vatten (ca 6 - 8 glas om dagen)

Anmäl
2017-02-06 14:12 #5 av: maxiq

"Egentligen vet vi det redan" är nästan det mest upprörande i texten. Att något så fel kan vara så "självklart" Ledsen

________________________________________
"On the internet You can be anything you want.
It is strange that so many choose to be stupid"

Anmäl
2017-02-07 10:03 #6 av: parsley

Kött verkar inte ingå i tonåringars kost alls.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.