Annons:
Etiketthälsa
Läst 6434 ggr
mirai
2/5/17, 7:22 PM

Min man förstår inte hur allvarligt sjuk han är.

Min man har fått diagnosen diabetes typ-2. Jag har ätit LCHF i snart 1,5 år och VET att kosten fungerar för diabetiker. Idag rensade jag ut alla kolhydrater ur huset. Min man blev nästan förb….d. Han förstår inte att han inte kan äta kolhydrater. Jag lagade en middag ikväll, helt enligt LCHF liberal. Han bara gnällde och ville ha pommes, som ett litet barn. Vad skall jag göra för att få honom att förstå allvaret i situationen? Han märker själv att han inte mår bra, trött, ont i magen och myrkryp i fötter och ben. Han är dessutom överviktig och rökare. Jag är också orolig att han äter olämpligt på jobblunchen.

Hur får jag honom att FATTA?

KRAM!🌺

Annons:
LenaK63
2/5/17, 7:31 PM
#1

Förklara för honom att kolhydrater blir till socker i kroppen. Det gjorde jag och min man var med på tåget direkt. Vi hade Baby Bel ost och ölkorv i bilen när vi blev sugna under resor,  även på korta sådana.

Sindri
2/6/17, 9:20 AM
#2

Oj, du sitter verkligen i en svår sits. Med vissa människor är det bara så oerhört svårt.
Jag har både nära och kära och vänner som jag försökt övertala länge, länge att prova LCHF.
En del är svårt sjuka, en del har bara symptom som autoimmuna sjukdomar eller övervikt.
Men det är sällan så enkelt som att förklara. Har man blockerat sig så har man.
Eftersom din man är överviktig och fått diabetes, så sitter det någonstans en liten sockerdjävul och skriker efter pommes och annat som hans kropp kan omvandla till socker.

Det är verkligen jättesvårt att övertala en sådan person.
Har du provat att få honom att läsa någon av alla berättelser som finns publicerade på Kostdoktorn
http://www.kostdoktorn.se/7-mest-lasta-framgangshistoria-2016-sedan-den-dagen-ar-jag-lchfare-och-ingen-doktor-varlden-kan-fa-mig-att-andra-pa-det

http://www.kostdoktorn.se/den-mest-fantastiska-reverseringen-av-typ-2-diabetes-nagonsin

http://www.kostdoktorn.se/metabolt-syndrom

Det finns mycket skrivet om det s.k. "naturalförloppet", d.v.s. vad som händer med kroppen efter några år med diabetes och insulinintag. Ingen rolig läsning, och skräckpropaganda skall ju inte funka, men jag skulle försöka.

Typ "Vill du ha en framtid med…."

Stå på dig och förklara lugnt att du inte tänker handla eller bjuda på något som är skadligt för honom. Att du inte har lust att leva med en man som långsamt tar livet av sig och att du skall tvingas stå bredvid och se på.

Fråga honom också ifall han skulle ge dig heroin ifall du hade fått smak för det. (Eller till barnen om ni har några) Fruktansvärd överdrift? Ja - men principiellt samma sak.

Jag önskar dig verkligen lycka till. Du bryr dig ju och är värd en frisk och sund man.

Biami1.
2/6/17, 10:22 AM
#3

Förutom det som är skrivet ovan så se till att ta hand om dig själv, så du inte hamnar i en medberoendestiuation med din man. Han har eget ansvar för sin sjukdom. Du kan inte förändra honom, det kan han bara själv. Du kan, precis som är skrivet ovan, ta ansvar för vad du bjuder honom på. Vad han stoppar i sig där utöver kan du inte, och ska inte, kontrollera. Precis som är skrivet tidigare i tråden så kan du presentera fakta och olika scenarier för honom, sen är det upp till honom vad han gör med den informationen. Lycka till!

mirai
2/6/17, 11:55 AM
#4

Tack för alla goda råd. Jag har bokat LCHF resan nu i februari  Stockholm - Åbo. Min man skall få träffa alla trevliga och glada LCHFare + lyssna på duktiga och pålästa människor. Han får också prova all den goda maten man kan äta! Han är så himla sur just nu, men jag tror också att diagnosen kom som en chock-rädsla-ångest. Han skall få tid att tänka och smälta det hela.

Vi kanske ses på silja🌺

KRAM!🌺

korseett
2/6/17, 12:27 PM
#5

smart mirai! äh låt honom sura- när han går av båten har han förhoppningsvis fått så mycket kunskap till sig så att han gör ett bra val för sin levnad. Och skulle det vara så att han ändå inte vill så låt honom laga sin mat själv och du gör din och så passar du på att göra din mat så mycket godare och snyggare i upplägg. Det är svårt när sockertrollet har fått bestämma allt vad man ska stoppa i sig.

Sindri
2/6/17, 12:31 PM
#6

Åh, men så smart av dig! Låt oss hoppas att det blir en ögon-öppnare för honom. Och en rolig erfarenhet.

Annons:
parsley
2/7/17, 8:09 PM
#7

Läs gärna på om sockerberoende. Bitten Jonsson har skrivit en bok som heter Sockerbomben 3.0 och det finns en del videos med henne på kostdoktorns medlemssidor. LCHF-ingenjören My Westerdahl bloggar om sockerberoende. De använder termen sockerberoende, men man kan även vara beroende av t ex bröd. 

Det kan vara jobbigt att sluta med snabba kolhydrater och man kan må rejält dåligt under en omställningsperiod. 

Lycka till! Hoppas det ordnar sig för er

Upp till toppen
Annons: