Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5232 ggr
sophiemadeleine
2/2/17, 8:51 PM

Är det okej?

Jag vill gå ner lite i vikt och har sedan drygt 3v plockat bort typ alla kolhydrater, men äter annars normal mat men inte extra fett. (samt små portioner, typ assiett) 3 ggr om dagen :) Är jättepigg och det funkar väldigt bra, men undrar om det är negativt på något sätt att göra så? Man kan väl säga att jag kombinerar lågkolhydrat med att hålla nere på kalorierna, blir ca 1000 kcal+ per dag. Tack på förhand:):)

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
sophiemadeleine
2/2/17, 8:53 PM
#1

just det, tar 1tsk kokosolja på morgonen :)

Medarbetare på Chihuahua

Sindri
2/2/17, 9:10 PM
#2

Att svälta sig är aldrig ett bra sätt att gå ner i vikt.  Din kropp gör allt för att lagra fett eftersom den tror att det är dåliga tider. Någon gång måste du börja äta mer och då går du upp allt du gått ner plus lite till - för säkerhets skull, tycker kroppen.

Läs istället på om lågkolhydratkost och ät ordentligt så du håller dig mätt, då blir det en varaktig viktnedgång så länge du inte återgår till "normalkost".

sophiemadeleine
2/2/17, 9:16 PM
#3

Förstår det tänket, tanken är att övergå till att äta mer fett samt mat när jag nått dit jag vill, alltså gradvis då :) många menar ju att kalorierna har betydelse också, LCHF eller ej, och äter man jättemycket fett kommer ju kalorierna komma upp rätt mycket ? Tack för svar:)

Medarbetare på Chihuahua

sp0ngeb0b
2/2/17, 9:23 PM
#4

Om man äter för lite kommer ämnesomsättningen sakta ner och man går inte ner i vikt längre. 1000 kcal är nog alldeles för lite för vem som helst… vid en hälsosam viktnedgång ligger man ju på ca 500 kcal underskott, så jag tycker du borde satsa på det om du vill räkna!

sophiemadeleine
2/2/17, 9:29 PM
#5

#4 Har varit lite rädd för det, men det har ibland varit närmare 1500kcal, och det är ju helt okej? :) Ska tänka på era råd och göra lite annorlunda då :) Tack snälla :)

Medarbetare på Chihuahua

villvaramed
2/3/17, 7:43 AM
#6

du har kickstartat med VLCD Very Low Calorie Diet, men nu är det dags att lägga till fett, Läs böckerna som norska doktorn Sofie Hexeberg  har skrivit, hon rekomenderar ofta en kickstart men sedan övergång till LCHF .

Det är inte hållbart i längden med  för lite kalorier. det finns många bra böcker att läsa om du vill få koll på matmängd mm,  t ex:
Andres Enfeldts matrevolutionen,  
Skaldermann GI-noll med flera böcker ,
Litsfeldt,
Anna Hallens receptböcker.
Flera finns att låna  på bibliotek

Annons:
Zepp
2/3/17, 4:50 PM
#7

Nämenaltså.. att svälta är det garanterat snabbaste sättet att gå ner i vikt.. oavsett man behöver det eller ej!

Däremot så är det rätt sällan det bästa.. på längre sikt och för hälsan/psyket.

Rent mentalt så kan man redan nu fundera på hur/vad du skall äta när du väl uppnått ditt mål?

Om du tänkt dig att äta som du brukade/som gjorde att du lade på dig de där extra kilona så får du räkna med att banta/svälta resten utav livet.

Kallas för Chronic Dieters Syndrom!

Såå.. när man går mer mot en lågkolhydratkost så ökar man på fettet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sophiemadeleine
2/3/17, 6:14 PM
#8

#6 Jag har inte varit rädd för fett, glömde tillägga det :)! Men har lite svårt för massa smör osv, därför har jag tagit kokosfett på morgonen :) Låter vettigt att börja försöka äta mer fett nu efter en månad, ska absolut göra det:) Tack för svar :D

Medarbetare på Chihuahua

sophiemadeleine
2/3/17, 6:20 PM
#9

#7 Upplever det dock inte som att jag var svultit mig :D har varit nöjd och mätt efter varje måltid. Fast när jag varit på ca 1500kcal räknas väl inte det som svält, eller gör det det? Har inte riktigt koll på det :P Absolut har jag tänkt på det, kommer äta mindre portioner även när jag nått min målvikt, och även mindre kolhydrater :) För att hålla en bra balans helt enkelt, och unna sig något extra gott vissa helger osv. Samt vara mer aktiv såklart :D Tack för svar:)

Medarbetare på Chihuahua

[chimpy]
2/3/17, 9:32 PM
#10

Jag har alltid hållt på med "svält" varianten hela mitt liv från och till ohc det har aldrig fungerat.

Jag har hållt på med LCHF i 3 veckor snart och har gått ner 4.2 kg.

Då äter jag precis allt men LCHF, har ingen koll på kalorier, endast kolhydrater.

Jag är inte strikt LCHF då jag bakar lite ibland, upptäckt att man kan baka lågkolhydrat, bara som lite gottis till kaffet någon gång ibland - och jag går ner i vikt än.

Min motion är promenader 30-60 min 3-5 dgr i veckan.

sophiemadeleine
2/3/17, 10:51 PM
#11

#10 Intressant :)! Härligt att det funkar bra:) Tack för svar!

Medarbetare på Chihuahua

hemul
2/4/17, 10:36 AM
#12

Jag har ju det motsatta problemet, jag vill gärna glufsa i mig för mycket fett (kalorier, kalorier…). Inga problem för mig att äta gräddstuvat fläsk liksom.

Nåt som jag undviker p.g.a. det (vill ju för sjutton ha gräddsås också!) men som är jättegott och jag inte tror skulle kännas fettigt för dig heller, är att smörkoka grönsaker istället för att koka i vatten. Klick smör, pytteskvätt vatten, lock på kastrullen, svag värme. På slutet tar man av locket och låter vätskan ånga bort. Eller inte. Eller slår på lite mer om man gillar att få lite spad. Man behöver alltså ine fylla kastrullen med smör, räcker med lite på botten och att man rör om nån gång under processen.

Morötter blir super, så stark smak! Blomkål får en fastare konsistens istället för att bli vattnig och mosig som när man kokar i vatten. O.s.v. o.s.v.

sophiemadeleine
2/4/17, 5:34 PM
#13

#12 Hihi jaa, det är nog lite olika det där :D Tuusentack för tips, det var en bra idé :)! Det måste testas!

Medarbetare på Chihuahua

Annons:
Kvothe
2/6/17, 11:43 AM
#14

För att enkelt få i dig mer fett, du kan bjuda vem som helst på det också. Smakmässigt tror de inte du kan ha ordentligt med smör i..

Ångkoka i kastrull eller i mikrovågsugn i ett kärl med lock.  
Typ 400g av bara en eller flera sorters grönsaker (blomkål, broccoli, brysselkål, frysta grönsaksmixer, wokmixer etc.. se till att de max har ~5g kolhydrater/100g.,, dvs de ska inte vara bönor, potatis elelr soja i mixen.).
När de är mjuka, häll av eventuellt vatten och lägg dem i en skål och använd en stavmixer för att mosa dem, lägg till typ 75-200g smör och rör ihop samtidigt som du mixar med stavmixern..
Salta, krydda efter behag och ett lent (inget fett-känsla) mos är klart.

För en lyxigare version, stek en hacklad lök i smöret till den är svagt brynt och genomskinlig, mixa in den i grönsakerna.

hemul
2/6/17, 12:55 PM
#15

Det där lät väldigt gott! Ska jag prova nån gång. Men jag smörkokar nog. Varför slå bort smak och näringsämnen liksom?

sophiemadeleine
2/6/17, 7:07 PM
#16

#14 Tack snälla, det ska jag testa :D vilka bra tips:)

Medarbetare på Chihuahua

Upp till toppen
Annons: