Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 3697 ggr
[chimpy]
1/29/17, 3:53 PM

Nu blev jag fundersam

Jag följde precis ett recept för småkakor som innehåller:

Mandelmjöl, kokosmjöl, ägg, grädde, vatten, vaniljpulver, bakpulver och lågkolhydratsylt. Samt hermesetas lättströ 3/4 dl.

Som syltkakor men LCHF variant.

Det stod i receptet 1 kaka innehåller 1 kolhydrat. Först tänkte jag ahhh bra, så jag bakade dem. Men gick mer noga igenom hermesetas lättströ och när jag räknar ut det borde varje kaka innehålla 4 gram kolhydrater. Vet ej om jag förvirrar mig själv eller om min uträkning stämmer, och då räknaade jag bara på sockret.

hermesetas lättströ innehåller 56 gram kolh per 100 gram.
3/4 dl är nästan 1 hel, så med tanke på de andra ingredienserna tog jag som 1 dl. Vilket är 90-100 gram (om jag omvandlat rätt, räknade som vanligt socker) det står 1 dl lättströ är som 1 dl strösocker.

Det blev 14 kakor. 56/14 blir 4.

Eller är jag helt ute och cyklar?

Eller räknas hermesetas lättströ ut helt annorlunda?

hermesetas lättströ förpackningen, hela, är ju på 90 gram. Detta e så snurrigt :(

Annons:
Sindri
1/29/17, 4:05 PM
#1

Rekommenderar dig att istället köpa sukrin eller ICAs sötströ, det innehåller inga kolhydrater som kroppen kan ta upp.

Sist jag tittade på ett Hermestaspaket innehöll det aspartam, nåt jag verkligen inte vill ha i mig.

[chimpy]
1/29/17, 4:21 PM
#2

WoW!! Ja det ska jag verkligen göra nästa gång. Tack för tipset!

Zepp
1/29/17, 6:04 PM
#3

Nu så har jag lixom inte stenkoll på Hermesetas produkter!

Iallafall, de innehåller kolhydrater, främst stevia och fruktosfibrer!

Dvs vad vi som är inne på LCHF menar, de höjer i princip inte blodsockret.. även om fruktosfibrerna kan bidra dels med gas och nyttiga SCFA,, dvs jävligt korta fettsyror som dels luktar illa men som är nyttiga för vårt tarmepitel.

Med fruktosfibrer tror jag att de egentligen menar oligofruktos.. vilket är de vanligast förekommande sk RS,, dvs resistent stärkelse.

Dvs sådant vi inte tar upp i tunntarmen utan det jäses i tjocktarmen till gas och SCFA!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
1/29/17, 6:14 PM
#4

Och kikar man på ICAs sötströ, förr så hette det Steviaströ.. det fick de inte kalla det för livsmedelverket!

Det är/består utav Erytritol och Steviaextrakt.. ungefär lika sött som vanligt socker.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Erytritol

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

OlgaMaria
1/30/17, 8:12 AM
#5

Utan att ge mig in i beräkningarna så kan jag bara ge ett tips - ta mindre sockerersättning än vad som står i receptet. Det blir väldigt sött och ger lätt en lite trist metallig smak när man har mycket av det. Brukar bli väldigt bra med betydligt mindre än vad som står i recepten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[chimpy]
1/30/17, 10:04 AM
#6

NJa, förvirrningen har börjat släppa.

Med tanke på att hela burken är på 90 gram kan ju inte 1 dl väga 100 gram ;)

Så jag tror receptet stämmer.
Hur som så fortsätter jag att rasa i vikt. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: