Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

magen är lite väl....lös

2017-01-23 13:31 #0 av: julia61

Hej!

Ursäkta att jag skriver om magen.

har ätit lchf för många år sedan. Börjat om nu i jul. Min mage är lite väl skum då jag äter gluten. Så jag började pga hård mage. Nu äter jag ganska strikt. Men har fuskat med en semla...så jag tror det gjorde att jag fick denna dumma lös mage sitsen.  Kan det vara så. Äter också Magnesium för min värk av fibron stillas då. Kan ju även påverka. Är massa år sedan jag opererade bort gallblåsan. Kanske kan påverka det med. Kan skriva vad jag äter på en dag på ett ungefär, fm kaffe m lite grädde i, lunch mestadels ägg m majonnäs o vatten till. Middag kött, eller fisk, kyckling m grönsaker.  Har inte så hård avföring någonsin nu. Förstoppad till o från innan lchf. Gärna lite tips om vad ni tror det kan vara. 

Anmäl
2017-01-23 13:55 #1 av: OlgaMaria

Om du drack ditt kaffe efter dagens första måltid skulle nog situationen bli bättre iaf.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2017-01-23 13:58 #2 av: julia11

Är inte hungrig på morgonen.

Anmäl
2017-01-23 14:02 #3 av: julia11

Svårt för mig att vara utan mitt morgon kaffe. Ska jag kanske inte ta i grädde? Glad

Anmäl
2017-01-23 15:30 #4 av: hemul

Eller inte ta i kaffet.Lipar

Drack du bara kaffe till frulle innan du omstartade LCHF också?

Anmäl
2017-01-23 16:08 #5 av: OlgaMaria

Grädden är nog inte problemet, utan lindrar nog bara lite. Men beror ju på hur man reagerar på mjölkprodukter, men svart kaffe ger ofta mer fart på magen.

Anmäl
2017-01-24 15:22 #6 av: Sindri

Vilken sorts magnesium äter du? Det finns sorter som i princip fungerar som laxermedel. Sök på magnesium så lär du dig vilken form det är du skall undvika.

Anmäl
2017-01-24 21:14 #7 av: Lenaande

Testa försr utesluta magnesium o se om det blie bättre.

Anmäl
2017-01-31 09:02 #8 av: julia11

Ja ni, min mage är som den är, har hård och jättejobbig mage nu. Så får nog accepterar att den gör som den vill. Har Emegesan från läkaren, magnesiumet. Jag dricker kaffe m lite grädde på morgonen, äter ägg m smör o lite kaviar, ja jag vet är inte helt ok. Men jag äter inte helt strikt lchf. Tack för er hjälp.

Anmäl
2017-01-31 09:19 #9 av: OlgaMaria

Emgesan är exempel på magnesium som är lösande. Du kan också se på fass att man kan få diarré som biverkning. Så ett annat tillskott vore bättre. Men magen kanske helt rättat till sig nu från det lösa. Det kan ju ha varit en period det var så bara...

Jag brukar ta c-vitamin med vatten på morgon om jag är hård.

Något som inte alla känner till är att magen påverkas mycket av menscykeln. Vid mens brukar man vara lösare och vid ägglossning hårdare. Det kan vara skönt att kunna se det sambandet iaf ifall det är så för en själv.

Anmäl
2017-01-31 09:27 #10 av: Sindri

Klart du inte skall acceptera det i första taget. Den magnesium du skall undvika skall heta Magnesiumcitrat, det är den som ger lös mage.

Så du menar att ditt problem är att magen är ibland lös och ibland hård?

Mothård mage är som sagt magnesiumcitrat bra, även kokosfett (kan du ha i kaffet istället för grädde)

Mot lös mage är ost bra, liksom avkok på fikon (konstigt nog) och kanel.

Mot bubblig mage brukar avkok på fänkålsfrön hjälpa.

Anmäl
2017-01-31 09:48 #11 av: OlgaMaria

Nej magnesiumcitrat är bra och ger inte hård mage.

Det man ska undvika är magnesiumhydroxid och magnesiumoxid

Anmäl
2017-01-31 13:36 #12 av: Sindri

#11 av: OlgaMaria

Men jag skrev att citrat ger lös mage.
Här är en bra magnesiumguide:
http://martinajohansson.se/kop-ratt-magnesium/

Anmäl
2017-01-31 16:04 #13 av: OlgaMaria

#11 Skulle ha skrivit lös, inte hård. Men det verkar som du har rätt! :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.