Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Ok, dette med proteiner...

2017-01-21 12:44 #0 av: fiskenihavet

Ja, dette med proteiner. Vad är greja? Läste precis i ett annet inlägg att mängden protein per dygn borde vara ca 2,5 g pr kroppskg. Det äter jag på typ en sitting, eller har jag missförstått nått här? Jag 'får' då, enligt 'regeln', typ äta 125g max i dygnet. Jag kommer ju svälta. Äter jag mer fett kommer jag att hänga över toaletten. Kroppen kastar det upp igen. Jag blir hungrig med ca två h mellanrum. Äter en större matsked fett pr sitting. Väger ca 50. Ska jag alltdå dra mer på proteinet? Blir liksom som att äta en gång per dag. Vad är nackdelen med att äta mycket protein. Gir mycket fett ska jag äta pr sitting? Har Stora problem med grönsaker. Väldigt sensitivt blodsocker som gör att jag inte kan ta för mycket.
Takk för tips...

Anmäl
2017-01-21 12:54 #1 av: hemul

Säger du att du äter varannan timme och 2.5 g protein per kilo kroppsvikt varje gång??? Eller missförstår jag?

2.5 g protein/kg och dygn är ett väldigt högt intag redan det om man inte är bodybuilder eller liknande.

Anmäl
2017-01-21 13:19 #2 av: fiskenihavet

#1, Nej. Hadde lite för stor hast när jag skrev. Mängden kött och mängden protein är inte det samma. Men mängden protein är, om jag har förstått sidan här riktigt, oavsett för hög för mig. Mängden kött ligger på ca 200 g pr måltid.

Anmäl
2017-01-21 13:43 #3 av: hemul

Varannan timme? Hur mycket protein äter du på ett dygn?

Anmäl
2017-01-21 17:15 #4 av: Zepp

Eh.. 2,5 gram protein per kilo om man är vältränad  smal och en av eliten inom bodybuilding är nog rätt!

O andra sidan.. är man soffpotatis så räcker som regel 0,8- 1 gram per kilo.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2017-01-21 20:51 #5 av: fiskenihavet

Hmm... Hur ska man överleva på så lite?

Anmäl
2017-01-21 21:04 #6 av: Zepp

Främst iomed att kött/fisk/fågel innehåller cirka 20% protein.. i genomsnitt!

Anmäl
2017-01-22 02:02 #7 av: fiskenihavet

Så det är skadligt att äta för mycket protein? Jag förstår fortfarande inte hur man ska klara att skärs ner så kraftigt på proteinerna. Det blir väldigt lite mat. Jag måste ju då ersätta det med fett. Det blir svårt för jag blir illamående av att öka mängden ännu mer. Jag brukar oxå vara hungrig till jag har fått kött i tillägg.

Anmäl
2017-01-22 02:34 #8 av: hemul

Men du svara ju inte på hur mycket du äter nu. Kan du inte göra det? Har du alltid ätit så mycket protein?

Och är du säker på att du räknar rätt? Jag har lite av en högprotinperiod just nu därför att kring jul blir jag besatt av "apelsinris" gjort på keso, så det blir lite extra.

Idag har jag i proteinväg ätit 1 stort ägg, 75 g stekt färsk sill,  233 g revbensspjäll (utan ben) och 275 g keso. Det blir 85 g protein. Rätt normal intag för mig ändå ser jag. Det är för att jag bara hade 1 ägg  (glömt att koka) och inte åt ost till frulle som jag ofta gör.

Så, vad trycker DU i dig på en dag då?

Anmäl
2017-01-22 03:09 #9 av: fiskenihavet

#8 Dagen idag, ift protein, som eks,: 400g kyckling, 300 g kalvbiff, 250 g biffkött.

Anmäl
2017-01-22 04:15 #10 av: hemul

Jaha, uppåt 200 g protein. Det är ju en del. Mättar du dig med protein istället för fett?

Anmäl
2017-01-22 07:20 #11 av: Siggebus

Säger som zepp - för soffpotatisar eller vanliga motionärer till husbehov så räcker definitivt ca 1 gr eller strax därunder.

Anmäl
2017-01-22 12:59 #12 av: fiskenihavet

#10 Hoppas ju inte det. Trodde jag åt nog fett, men kanske inte då... Oavsett, skriver det igen, hur är det möjligt att äta mindre mängd protein? Då får jag ju bara knapra på ett smörpaket genom dagen liksom.

Anmäl
2017-01-22 13:41 #13 av: Zepp

Då äter du nog rätt fettfria kött/fisk/fågel?

Kött.. sidfläsk/bacon cirka 80-85E% fett,, innan du tillsatt smör för själva matlagningen!

Makrill, sill, lax, cirka 60E% fett, likaså avokado.

Ägg oxå, cirka 60E% fett!

Entrecote cirka 50-60E% fett!

Kyckling är något av det mest fettfria livsmedel man kan äta!

Anmäl
2017-01-22 14:13 #14 av: fiskenihavet

#13 jo, men jag tillsätter ju fett. Äter vanligvis oxå ägg och fetare typer kött, men hungern är ju där oavsett. Prövade idag med att skära ner på köttet och ta mer fett; blev hungrig efter mindre än en timme. Förstår inte hur andra äter ca två gånger pr dag och inte är hungriga utöver. Jag är hungrig hela tiden.

Anmäl
2017-01-22 14:13 #15 av: fiskenihavet

#13 jo, men jag tillsätter ju fett. Äter vanligvis oxå ägg och fetare typer kött, men hungern är ju där oavsett. Prövade idag med att skära ner på köttet och ta mer fett; blev hungrig efter mindre än en timme. Förstår inte hur andra äter ca två gånger pr dag och inte är hungriga utöver. Jag är hungrig hela tiden.

Anmäl
2017-01-22 14:38 #16 av: hemul

Om vi för enkelhets skull säger att 1 msk smör motsvara 15 g så är det alldeles för lite till ens en normalstor biff. Biff är magert. Om jag gör bea till en biff på 200 g kan jag unna mig att använda 40 g smör utan att det blir för myckt kalorier. Och då tillkommer ju fettet från äggulan också.

Du måste registrera vad då äter några dagar så du ser svart på vitt. Det är inte så besvärligt. Jag har gjort det i över 6 år och jag dör inte av det. Säger inte att du måste fortsätta med det, ett litet tag räcker säkert. Men det är inte jobbigt nr man väl kommit över motståndet. Jag gör det därför att jag tydligen saknar normala mättnadskänslor och till skillnad mot dig är jag tjock. Inte en chans att gå ner om jag inte håller handen på bromsen och för att kunna göra det måste jag räkna. Men det problemet har ju inte du, så 4-5 dar räcker säkert för att få en överblick över hur du äter bara.

År du så där mycket kött innan du började med LCHF också? Och varför äter du inte ägg? Äggulan innehåller massor med nyttigheter som vi behöver få i oss.

Anmäl
2017-01-22 14:52 #17 av: fiskenihavet

#16 Äter gärna ägg. Det tidigare inlägget var bara ett typexempel på hur intaget av protein kan se ut. Hur det var den dagen liksom. Vilken registreringssida rekommenderar du? Hur mkt fett till en, feks, biffmiddag är passande? 40g, som du skriver? Problemet är att allt då kommer upp igen. Blir illamående.

Anmäl
2017-01-22 15:10 #18 av: hemul

Ingen aning om bra sidor längre. Jag kör mitt eget.

Så du mår illa av fett... Det var ju knepigt. Även i form av sås och fett på köttet, om du t.ex. äter fläsk, revbensspjäll, entrecôte, oxbringa...?

Vet många som äcklas av flott, men kan äta en gräddsås eller mer fast fett som det som sitter på kött. Men mår du illa av allt är det ju ett närmast olösligt problem.

Anmäl
2017-01-22 15:36 #19 av: fiskenihavet

Blir svårt med såser iom att jag inte kan äta mejerier. Jag bor i Norge och där är de så fettskrämda att allt fett är bortskuret från köttet, så det är i stort sett bara entrecote som är guldgruvan iom att fettet är insprängd och inte kan skäras bort. Men jag kan ju inte äta entr entrecote varje dag heller. Suck.

Anmäl
2017-01-22 16:47 #20 av: hemul

Jaha, var det det också. Laktosintolerant eller? Tål du inte ens smör? Gör du det kan du ju gör bea och hollandais. Och det finns väl laktosfri grädde i Norge också?

Fläsk kan de väl inte skära bort fettet från? Det är förresten rätt illa här i Sverige också. Köpte upp mig på billiga revebensspjäll i veckan. T.o.m. de var putsade, men det var goda ändå.

Anmäl
2017-01-22 17:25 #21 av: Zepp

Ribber vet jag iallafall att de har I Norge.. likaså stekfläsk!

Anmäl
2017-01-26 22:31 #22 av: fiskenihavet

Det pratas mycket om det med vikt ift proteinintag. Men jag höll vikten oavsett om jag åt alllllt för mycket protein. Så: 1. När jag nu, drastiskt, drar ner på proteinerna, skadar eller stoppar det upp förbränningen? 2. Vad är faran, om nått, med för mycket protein?

Anmäl
2017-01-26 23:08 #23 av: hemul

VARFÖR KAN DU INTE ÄTA MEJERI? ÄR DU LAKTOSINTOLERANT?

Så länge man är frisk och man äter tillräcklligt med fett och/eller kolhydrater till är det nog inte direkt farligt om det inte rör sig om ännu större mängder än du äter. Men det är nog inte optimalt heller. Om inte annat är det resursslöseri. Både vad gäller kroppen, maten och ekonomin.

Med så mycket protein kan du rimligtvis inte äta så himla mycket fett. Då skulle du komma upp i tokhögt kaloriintag, uppåt 4000 kcal, och det tror jag inte du gör. Så du äter ett lustigt mellanting mellan LCHF och flygvärdinnedieten! Skrattar

Anmäl
2017-01-27 09:50 #24 av: OlgaMaria

Kyckling är inte fettsnålt om man inte bara äter filéerna. Hel kyckling har 60 E% från fett.

Hemmagjord majonnäs är otroligt gott och passar till väldigt mycket. Jag har citron och chilipeppar och vitlök i bland annat vilket bryter av fint mot den feta smaken. Om du har svårt att behålla fett i magen så kanske du ska dricka citronvatten före eller till maten - hjälper till att bryta ner fettet. Och ta gärna mycket citron, inte bara en citronskiva i ett glas vatten utan pressa en hel citron i ett glas vatten och drick. Så härligt till en fet måltid! :)

Sen undrar jag om du inte ska prova att äta mer grönsaker, t ex kokt blomkål/broccoli? Du är ju hungrig nu så det kanske inte blir värre? Själv tycker jag det är väldigt mättande med den typen av kokta grönsaker. Om du vill kan du ju mixa grönsakerna med olja och lite salt och peppar så får du ett fett mos till maten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2017-01-27 12:05 #25 av: fiskenihavet

#23 nej, jag kan inte äta mejerier. Tål inte, riktigt.
#24 Låter intressant. Hur gör du majonnäsen? Hjälper citron vatten mot illamående m fett? Spännande. Måste pröva. Problemet är att jag är väldigt socker beroende och oerhört känslig ifm kolhydrater. Broccoli kan jag inte äta. Triggar direkt. För sött. Tål inte sötningsmedel i tandkräm ens... Är bekymrad för mängden kolhydrater i en hel citron. Nej, skojar inte, överdriver inte. Förstår att de som inte har problemet tycker att det är fjantigt och inte existerar. Men för några av oss gör det det.

Anmäl
2017-01-27 12:54 #26 av: Hera

Men om du inte kan äta fett äter du ju inte lchf.  Vad lever du på egentligen? Bara protein från kött?

Hemskt slöseri.

Anmäl
2017-01-27 13:06 #27 av: OlgaMaria

#25 Citron tycker jag är bästa behandlingen mot sötsug - det stillar faktiskt sötsuget en hel del tycker jag, så du behöver inte oroa dig för de kolhydraterna tror jag.

Lär dig först att göra majonnäs från ett klassiskt recept. Mitt tips är att använda äggulor och neutral rapsolja, en mindre rund bunke och elvisp och köra droppteknik med oljan - man tar först en liten mängd olja och vispar så det blir majonnäsaktigt, sen fortsätter man droppa i oljan försiktig medan man vispar så konsistensen aldrig blir lös. Det bästa är nästan att lära sig från någon som kan, eller kolla på youtube kanske. Jag har äggulor, citron, vitlök, chilipeppar, salt, dijonsenap och rapsolja i min majonnäs. Finns många olika tekniker för att göra majonnäs men jag tycker det är godast utan hela ägg och enklare att lyckas med elvisp istället för vanlig visp eller stavmixer.

Anmäl
2017-01-27 16:07 #28 av: Zepp

400Gram Kycklingbröstfilé u skinn
300Gram Kalvfilé stekt
250Gram Biff ryggbiff nöt stekt

Nog för att jag ser problemet.. och det ligger främst här; 

Energi Kcal:1254, 

Proteiner:245,80

Fiber:0,00

Kolhydrater:0,00

Vatten:661,60

Fetter:Fett:28,65

Dvs du äter en nästan fettbefriad svältdiet.. klart du blir hungrig!

Anmäl
2017-01-27 19:40 #29 av: fiskenihavet

#28 Eller hur :) . Jag äter ju inte bara protein, som jag oxå har skrivit i inlägget. Jag äter extra fett, men kanske för lite. Jag blir ju illamående av det när jag ökar intaget. Det är ju oxå det som gör att det blir vääääääldigt lite mat när jag måste skära ner på proteinerna. Svårt å få i fett när man inte äter mejerier.

Anmäl
2017-01-27 19:44 #30 av: Hera

#29 Lchf är ju mer än bara kött och fett.  Ät grönsaker. 

Anmäl
2017-01-27 19:55 #31 av: fiskenihavet

#30 Jag behöver få fettet upp. Inte bara äta protein och grönsaker. Så är det oxå personliga skillnader i hur strikt man äter, och jag har i utgångspunkten inte ställt frågor runt grönsaker.

Anmäl
2017-01-28 03:57 #32 av: hemul

Men om du äter fetare kött som vi föreslagit då? Du svarade inte på om du tål det bättre än separat fett. Typ kycklinglår med skinn istället för skalat kycklingbröst, entrecôte istället för biff, släng nån äggvita ibland så andelen gula blir strörre, gräddost om det funkar...

Hittar du inte ett sätt att få i dig mer fett skulle jag lägga ner low carb. Då skulle jag personligen välja nån paleovariant i stället och käka mycket frukt och rotfrukter och få energin därifrån. Men då var det ju det där med sötsug. Om du kan hantera det genom att trycka i dig mer frukt är det ju OK, men om det innebär ilfärd till godisaffären går ju det också bort.Förbryllad

Anmäl
2017-01-28 11:40 #33 av: Zepp

Ändra ingående komponenter och få ett annat resultat!

400Gram Bogfläsk stekt gris
300Gram Makrill opanerad stekt
250Gram Entrecôte nöt stekt

Och voops!?

Energi kcal:2061,00

Proteiner:238,05

Kolhydrater:0,00

Fett:121,45

Anmäl
2017-01-28 13:15 #34 av: hemul

Fast det är fortfarande ruskigt mycket protein för att komma upp i 2000 kcal...

Anmäl
2017-01-28 13:37 #35 av: Zepp

Jajamensan.. och lägger man sen till såser och feta röror så rasar kalorierna upp till över 3000 Kcal per dag!

Lägg på grönsaker med olivolja/vinigrette och man hamnar på över 3500 Kcal!Förskräckt

Dvs det är då man minskar på själva kött/fisk/fågel-biten.. fettandelen ökar, proteindelen minskar!

Lägg till några lågkolhydrathaltiga rotfrukter och kött/fisk/fågel/protein-delen minskar ytterligare!

Iallafall om man skall hålla sig till eller under 2000 Kcal per dag i snitt.

Grejen är fortfarande.. protein är inte så mycket energi.. utan behovet är främst för att få essentiella aminosyror, för muskelmassa, benmassa, annan massa, de är främst byggstenar.

Anmäl
2017-01-28 15:19 #36 av: hemul

Men nu kan ju inte fisken i havet äta såser och sånt tydligen.

Anmäl
2017-01-28 15:30 #37 av: Zepp

Mm.. prexis.. fast jag och du försöker hur som helst att vara pedagogiska och visa att man inte behöver äta smör med sked, direkt ur smörpaketet, för att komma upp i kalorier som gör att man blir mätt och nöjd?

Och hur som helst.. skiftar man ingående ingredienser så rasar kalorierna upp.. utan att äta smör per sked!

Då hamnar man snarare i problematiken hur man skall hålla ner dessa.. dvs kalorierna!

Anmäl
2017-01-28 17:36 #38 av: fiskenihavet

Shit pomfritt, folkens. Ska kalorierna oxå tänkas på? Nåja, ska välja fettrikt kött, men det hjälper lite när mängden protein, som oxå påpekats i inlägge över dras ner. Ja, ja, detta blir svårt för mi, för att om proteinet, dvs mindre köttmängd, skall ner, reduceras ju oxå fettet (som sitter i köttet). Mejeri går ju desvärre bort. Vet att man gärna blir illamående av kokosolja. Har försökt något med andra oljor, men det är ju mycket omega 6 o 9 i de. Vette f var jag ska få nog fett från om köttmängden reduceras.

Anmäl
2017-01-29 10:23 #39 av: Zepp

Näe.. du behöver inte dra ner på "köttmängden" per se, utan skifta till fettrikt sådant!

Och har du en något så när normal aptitreglering så orkar du inte äta lika mycket av det som nästan är dubbelt kaloririkt?

Anmäl
2017-01-29 17:30 #40 av: Lisabet

När jag började med kokosfett, så mådde jag illa och kräktes. Men jag började med pyttelite, och arbetade mig sakta uppåt. Nu mår jag aldrig illa av kokosfett, och jag använder ganska mycket i matlagningen, eftersom jag inte tål mjölkprodukter.

Anmäl
2017-01-29 23:33 #41 av: fiskenihavet

#40 jag har ätit kokosfett sedan 2010 eller så. Det är när jag trappar upp mer och minskar proteinet som maten kommer upp igen. Antingen det eller illamående. Jobbigt.

Anmäl
2017-01-29 23:34 #42 av: fiskenihavet

#40, vad, utöver kokosfett, använder du? Tack för svar.

Anmäl
2017-01-30 07:59 #43 av: OlgaMaria

Hur funkar magen i övrigt? Inte förstoppad eller?

Anmäl
2017-01-30 10:35 #44 av: Lisabet

#40 Jag använder kokosfett och olivolja. Jag slänger aldrig fett från kött, utan samlar upp och äter, t ex när jag stekt pannbiffar, eller lagat anka. (Nu är de slaktade ankorna slut, och det är så trist att nacka fler, så det gör jag inte.) Jag har också, ibland, köpt talg, det är bra, men måste beställas och smältas.

Anmäl
2017-01-30 16:14 #45 av: fiskenihavet

#43 variabelt.
#44 var beställer du talg?

Anmäl
2017-01-30 16:24 #46 av: OlgaMaria

Surkål borde du äta! :) borde inte påverka dig negativt men det kan ju vara en sån sak man får vänja sig lite med att äta. Själv har jag lärt mig älska det. Gör min mage så gott.

Sen tar jag c-vitamin med vatten på morgon ifall jag är hård.

Anmäl
2017-01-31 06:06 #47 av: hemul

Talg beställer man i charkdisken om det inte redan finns. Men du kan ju inte äta tillsatt fett säger du?

Anmäl
2017-01-31 13:04 #48 av: fiskenihavet

#47 Jo, men blir illamående när jag ska upp i 'riktiga' mängder. Måste ju äta fett, men kan inte äta mejerier. Trodde jag åt bra mängder, av fett, men fick info här om att proteinerna var för höga, oxå i förhold till. När jag ökar fettintaget kommer det bara upp igen. Kaskadmässigt...

Anmäl
2017-02-23 22:40 #49 av: fiskenihavet

Nu har jag dragit ner på proteinerna i en längre period. Jag är konstant hungrig. Försökt att få fettmängden upp. Går som regel, men är då illamående OCH hungrig. Vad ska jag göra för att vara mätt och inte illamående?

Anmäl
2017-02-25 21:19 #50 av: Zepp

Mm.. fast vi såg oxå att du åt väldigt lite kalorier!

Och kom sen inte och säg att du klarar dig på 1200-1300 Kcal per dag!

För då är du antingen 10 år, pygme eller anorektiker!

Anmäl
2017-02-25 22:24 #51 av: fiskenihavet

#50, mera kalorier hadde vært nice, men det är där problemet ligger. Försöker att öka fettet i maten, välja fetare matvaror, men mängden kött tycker jag blir lite iom liten 'tillåten' mängd protein, och då måste jag ju tillsätta fett. Då blir jag genast illamående.

Anmäl
2017-02-25 22:33 #52 av: Zepp

Och då har du antagligen det motsatta problemet mot cirka 99% som skriver här och som har problem med att gå ner i vikt och därför minska på kalorierna?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.